دانمارک

دانمارک


دراین مقاله میخواهیم به معرفی کشور دانمارک و ارائه آگاهی هایی پیرامون برخی از جنبه های کشور دانمارک از جمله دین, فرهنگ, آشپزی و…   بپردازیم.

دانمارک

دانمارک کشوری است در شمال اروپا قرار گرفته است و پایتخت آن کپنهاگ است. جمعیت این کشور ۵٫۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های دیگری همچون زبانهای فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در این کشور رسمیت دارند.

کرون دانمارک واحد پول این کشور است و با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به حوزه یورو تعلق ندارد . ۸۰٫۴ درصد مردم دانمارک مسیحی لوتری هستند.

 

جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک محسوب میشود اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آن‌ها خودگردانی اعطا شده‌است. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها با کشور آلمان هم مرز است. دانمارک توسط پل دریایی به نام پل اورسوند به سوئد متصل است

 

پرچم این کشور که شامل یک صلیب سفید در میان آن است و این قدیمی‌ترین پرچمی در جهان است که از سال ۱۸۲۱ تا به حال استفاده می‌شود. صلیب سفید این پرچم را در پرچم کشورهای انگلیس، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند هم میتوان مشاهده کرد.

 

 

اقتصاد دانمارک

واحد پولی این کشور کرون دانمارک است

از نظر شاخص فساد اقتصادی، دانمارک (به همراه کشورهای دیگری همچون فنلاند و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته‌، معرفی شده‌ است.

دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که از واحد پول یورو استفاده نمی‌کند با رکود اقتصادی شدیدی مواجه است.

 

 دین

4/80 درصد مردم پیرو کلیسای پروتستان لوتری (لوتران) هستند به غیر از کلیسای مردمی پروتستان، جوامع مذهبی بسیاری در دانمارک وجود دارد. حدود۱۵۰ جامعه مذهبی بزرگ و کوچک در دانمارک وجود دارد. اکثریت جمعیت دانمارک را کاتولیک‌ها، مسلمانان و یهودیان تشکیل می‌دهند.

در دانمارک، تمام افراد تا زمانی که قانون را رعایت کنند، می‌توانند آزادانه به امور دینی خود بپردازند و عقاید خود در مورد زندگی را دنبال نمایند. تمام افراد آزادند که عقاید یا وابستگی‌های مذهبی خود را تغییر دهند..

 

فرهنگ

در سال ۱۹۶۹ دانمارک نخستین کشور جهان بود که پورنوگرافی را قانوناً آزاد کرد. پارلمان دانمارک در ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ (۷ ژوئن ۲۰۱۲) به ازدواج همجنسگرایان رای مثبت داد.

از جنبه‌های مهم روش زندگی دانمارکی میتوان به  برابری اجتماعی، میانه‌روی و وقت‌شناسی اشاره نمود.

در جهان دانمارک جزو کشورهایی است که بالاترین تعداد عضویت در انجمنها و جمعیتها را دارد. از دهه ۱۹۹۰ فیلم‌های دانمارکی توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده و کارل تئودور درایر از کارگردان‌های معروف این کشور در عرصه بین‌المللی مطرح است ..

در دانمارک مزاح در روابط مردمی بسیار رایج است . بعلاوه بسیاری  طعنه می‌زنند. به این دلیل نحوه صحبت بخصوص در بسیاری از محیط‌های کار تند بنظر می‌آید. افراد می‌توانند چیزهایی به یکدیگر بگویند که به گوش شنونده جالب و خوشایند نیست و به راحتی باعث ترس و وحشت یک فرد جدید می‌شود؛ ولی اغلب نشانه رفاقت و احترام متقابل است، گرچه یکدیگر را کمی مسخره می‌کنند.

ورزش

فوتبال، پرطرفدارترین ورزش دانمارک است. قایقرانی و دیگر ورزش‌های آبی نیز طرفداران فراوان دارد، و هم‌چنین هندبال، بدمینتون و ژیمناستیک بسیار مطرح است.همچنین گروهی از مردم نیز به ورزش اتومبیل‌رانی علاقه‌مندند. یکی از قهرمانان مسابقات ۲۴ ساعته لا مانس، تام کریستنسن اهل دانمارک است. دانمارک یکی از کشورهایی است که در جهان بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار را داراست. در ساعات شلوغی ترافیک شهر، تعداد زیادی دوچرخه سوار- والدینی که فرزندان خود را حمل می‌کنند – را در راه منزل یا محل کار، مهدکودک و کودکستان مشاهده خواهید نمود

 

 آب و هوا

بهترین زمان برای سفر به دانمارک در فصل تابستان بین ماه های ژوئن تا آگوست است. زمستان (دسامبر تا مارس) معمولا هوا مرطوب و سرد است اما پاییز و بهار آب و هوای معتدلی دارد. جزایر فارو تحت تاثیر جریان هوای گرم از خلیج هستند و آب و هوای معتدلی دارند. زمستانی ابری و مرطوب  و تابستانی خنک و آفتابی دارد.

آشپزی

آشپزی دانمارکی مانند سایر کشورهای شمال اروپا و همچنین شمال آلمان، عمدتاً شامل گوشت قرمز و ماهی است. این ناشی از پیشینه کشاورزی کشور، و همچنین جغرافیای کشور و زمستان‌های سرد و طولانی آن است. با مصرف سرانه ۱۴۵٫۹ کیلوگرم گوشت در سال ۲۰۰۲،  در آن سال دانمارکی‌ها گوشتخوارترین مردم جهان به‌شمار آمدند ساندویچ‌های باز، معروف به عنوان اسموربرود را به عنوان غذای ویژه دانمارک به‌شمار میاید. آبجوهای کارلسبرگ و توبورگ دانمارک معروف هستند.

 

 

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید