معاهده شینگن

یک قرارداد است که در سال ۱۹۸۵ بین چند کشور امضا شد؛ با این معاهده، ورود ساکنین کشورهای اروپایی، بدون ویزا به این کشورها آزاد شد تا مشکلات رفت و آمد بین مرزی برای آنها کم شود. بنابراین ویزای شینگن برای کسانی است که ساکن یا اتباع کشورهای محدوده شینگن نیستند و می‌خواهند به این محدوده وارد شوند. ۲۶ کشور عضو معاهده شینگن هستند:

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ،فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان، لیختن اشتاین و سوئیس.

ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا، (غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای شینگن ندارند و می‌توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند. با راه‌اندازی سیستم وی آی اس در یازدهم مهر ماه ۱۳۹۱ قوانین گرفتن ویزا و ورود به شینگن یکپارچه‌تر شد. VIS سامانه اطلاعات ویزای کشورهای عضو شینگن است؛ اطلاعات جامع ویزاها در این سیستم ثبت می‌شود و در مرزهای ورودی شینگن در اختیار مقامات مرزی قرار می‌گیرد.

حدود سی سال پیش کشورهای اروپایی طی یک قرارداد پذیرفتند که تمامی اتباع کشورهای اروپایی بتوانند بدون ویزا به این کشورها وارد شوند که مشکلات بین مرزی برای رفت و آمد به حداقل برسد. یعنی اگر از هرکدام از این کشورها که اسمشان در ابتدای متن قید شده ویزای شینگن بگیرید، به راحتی می‌توانید در مدت اعتبار ویزا که معمولا سه ماه است به بقیه کشورها هم بدون نیاز به ویزا سفر کنید.‌

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید