برترین جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

برترین جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

بوداپست، پایتخت مجارستان و یکی از بزرگترین شهرهای بزرگ اروپای شرقی است که به عنوان “پاریس شرق” شناخته می شود. گرچه از زمان عصر حجر انسان ها در اینجا زندگی می کنند اما این شهر زیبا به طور رسمی در سال 1872 با تشکیل سه شهر قبیله ای مستقل – قدیمی بوتا (بلوط)، بودا و پسته – تبدیل به مرکز اداری، تجاری و صنعتی شد. بوداپست برای چشمه های حرارتی آن مشهور است، که بعضی از آنها از زمان پیش از تاریخ برای اهداف درمانی استفاده شده اند. مانند رودخانه دانوب. بوداپست جاذبه های فراوانی دارد، از معماری حیرت انگیز و یادآورهای تاریخ قرن بیستم گرفته تا بسکتبال های خیابانی که به یک صحنه فرهنگی و سرگرم کننده پر جنب و جوش برای مردم تبدیل شده است و همچنین کنسرت های کلاسیک در کلیساهای زیبای بوداپست.

 قلعه بودا یا قلعه هیل یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

قلعه هیل بوداپست در بالای رودخانه دانوب قرار گرفته است. این قلعه دارای بسیاری از آثار تاریخی و موزه های مهم قرون وسطی است. بیشترین جذابیت این سازه های چشمگیر قرن 18 میلادی قلعه بودا، کاخ گسترده 200 اتاق است که برای حفاظت از قلعه از حملات مغول و تاتار ساخته شده است. قلعه هیل اگر چه در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دیده است، دوباره بازسازی شده و گالری ملی مجارستان جزو بخش های بازسازی شده آن است. در بخش جنوبی این قلعه، موزه تاریخ بوداپست چهار طبقه از آن را در بر گرفته است. در مقابل قلعه هیل مجسمه سواری برنز شاهزاده یوجین که قهرمان حملات ترکیه به مجارستان بود، قرار گرفته است. قلعه هیل برای بررسی خطوط قرون وسطایی و معماری رومی، گوتیک و باروک ارزش فراوانی دارد. این قلعه بخش زیادی از مجموعه تاریخی سایت میراث جهانی یونسکو را به خود اختصاص داده است. قلعه بودا مانند بسیاری از شهرها، در شب بسیار روشن است و حیاط قلعه 24 ساعته و به طور شبانه روزی باز است.

ساختمان مجلس و جواهرات طلا یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

یکی از جلوه های پیاده روی در اطراف بوداپست، «عابر پیاده دوستانه» است که در خیابان بنیاد واقع شده. این منطقه در اطراف ساختمان مجلس مجارستان است که معماری شگفت انگیزی دارد و موزه قوم شناسی و وزارت کشاورزی در کنار آن هستند. این سومین ساختمان پارلمان در جهان است. این ساختمان نئوگوتیک در سال 1886 افتتاح شد و دارای 691 اتاق و 19 کیلومتر راهرو و پله است. سالن ورودی اصلی، لابی های گوناگون و جواهرات طلایی مجارستان از جمله مکان های دیدنی این بنا است.

کلیسای سنت استفان یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

کلیسای سنت استفان در بوداپست یک کلیسای جامع است و به واسطه معماری دیدنی و فضای داخلی آن و همچنین دیدگاه های پانوراما، به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری بوداپست تبدیل شده است. این کلیسا در سال 1851 به سنت استفان، پادشاه مقدس مجارستان که بنیانگذار دولت مجارستان بود، اختصاص یافت، اما پس از چندین شکست ساخت و ساز – از جمله فروپاشی گنبد ناتمام آن – در سال 1905 نام او از روی این کلیسا برداشته شد. در جنگ جهانی دوم، سقف، برج ها و دیوارهای خارجی به شدت آسیب دیدند و موزاییک های قیمتی کلیسا از دیوارها افتادند. اما همه این آسیب ها دوباره بازسازی شد و در قسمت داخلی تزئین شده اند. دو آسانسور برای دیدن 360 درجه سراسر شهر و دانوب، بازدید کنندگان را به کاپولا منتقل می کند. تورهای راهنما در همه روزهای هفته آماده خدمات رسانی هستند و اغلب اوقات برای ارکستر و دیگر کنسرت های کلاسیک به کار گرفته می شوند.

استخر ماهیگیر یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

استخر ماهیگیر هم مانند قلعه هیل بر روی رودخانه دانوب اشراف دارد که در آن قایق ماهیگیران و دیوار دفاعی که در قرون وسطی برای خود ساخته بودند، بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. در این مکان مجموعه ای از برج ها، حیاط ها، کلنادها و دیوارهای نئومارنسکی بین سالهای 1895 و 1902 ساخته شده است. استخر ماهیگیر یکی از محبوب ترین نقاط در شهر برای گردشگران است. در حیاط جنوبی، مجسمه سواری برنز سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان قرار گرفته است. نقش برجسته های روی مجسمه در دو طرف پایه، صحنه هایی از زندگی استفان را نشان می دهد.

کلیسای ماتیاس (کلیسای بانوی ما) یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

کلیسای ماتیاس، به عنوان کلیسای بانوی ما نیز شناخته شده است، این کلیسا یک نقطه برجسته در قلعه هیل است. این بنا در سال 1269 تکمیل شد و در سال 1300 مجسمه کمک به مریم در درب ورودی به آن اضافه شد. این صحنه یادآور چندین رویداد تاریخی بوده است، از جمله تاجگذاری چارلز اول شاه مجارستان در سال 1309و تاجگذاری امپراتور فرانتس ژوزف اتریش و همسرش الیزابت. در این کلیسا در روزهای یکشنبه، کنسرت های ارکستر رایگان انجام می شود.

برترین جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

گیلتر هیل Gellert Hill یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

یکی دیگر از برجسته ترین ویژگی های بوداپست، مجسمه Gellert Hill است که از یک بلوک 235 متر دولومیت ساخته شده است. در شیب شمال شرقی بنای Gellért، ادای احترام به تقدیس معروف و محبوب مجارستان انجام می شود. گیلتر هیل یک راهب بنتیکتینی بود که در سال 1046 این تپه به نام او نامگذاری شد. در بالای آن یک آبشار منحصر به فرد قرار دارد و از روی آبشار مناظر دیدنی و با شکوهی به چشم می خورد. یک بنا بر روی قله توسط اتریشی ها در سال 1851 ساخته شد که این بنا در سال 1947 به خاطر سربازان شوروی که در جنگ جهانی دوم جان سپردند به بنای آزادی نام گرفت.

موزه هنرهای زیبا یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

موزه هنرهای زیبا نه تنها مهمترین گالری هنری بوداپست است، بلکه یکی از بزرگترین مجموعه آثار استادان قدیمی است که در اروپا یافت می شود. مجموعه گسترده ای از نقاشی های ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی با طبقه های متفاوت و اتاق های طولانی برای نقاشی های بزرگتر و همچنین فضای معماری جالب مانند سالن رنسانس، از جمله دیدنی های موزه هنرهای زیبای بوداپست است.

بیمارستان در موزه بوککرای هسته ای راک یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

در قسمت پایین قلعه هیل، پیچ و خم ها و غارهایی هستند که برای اهداف مختلف از زمان های دوران قبل از میلاد استفاده شده است. در جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه و بیمارستان اورژانسی نیز استفاده شده اند. در زمان جنگ سرد، بیمارستان ها بیشتر در برابر آلودگی هسته ای محافظت می شد. این بیمارستان و پناهگاه در حال حاضر یک موزه و بیمارستان در راک است.

دانوب یکی از جاذبه های گردشگری بوداپست مجارستان

دانوب (یا به زبان مجارستانی”دانا”) از شمال به جنوب به سمت بوداپست می رود و در نقاط مرزی شهر نیز 640 متر عرض دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید