ایسلند iceland

ایسلند iceland


ایسلند

جمهوری ایسلند شمالی­ ترین کشور اروپا است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک و جمعیت این کشور ۳۲۰ هزار نفر است. واحد پول این کشور کرونای ایسلند نام دارد و زبان رسمی آن زبان ایسلندی است.  حدود ۸۸ درصد از مردم این کشور مسیحی و بیشترشان پیرو آیین پروتستان هستند.

مساحت : 103،000 کیلومتر مربع
جمعیت: 301،931 نفر
پایتخت: ریک‌یاویک
واحد پول :کرون
دین: مسیحی
مذهبد: پروتستان
این کشور در گذشته جزو کشور دانمارک بوده است که بعدها مستقل شد

اقتصاد

درامد این کشور برپایهٔ ماهیگیری و صنایع شیلات، کشاورزی، گردشگری و منابع انرژی تجدیدپذیر هیدروالکتریکی و ژئوترمال استوار است.همپنین سیب‌زمینی، مهمترین فراوردهٔ کشاورزی ایسلند است. این کشور پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال پیشرفت کرد و توانست در دههٔ ۱۹۹۰ تبدیل به یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان شود و رتبه های بالایی در زمینهای اقتصادی کسب کند. ایسلند دارای بازاری آزاد است و میزان مالیات در این کشور نسبت به دیگر اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نسبتاً پایین است.

ایسلند‌ی‌ ها استقلال و خودکفایی کشورشان برایشان بسیار مهم است. آنها از تعهد کاری بالایی برخوردار هستند . با اینکه اختلاف درآمد در میان مردم آن از پایین‌ترین ‌ها در دنیا است ولی ساعات کاری روزانه آنها از بیشترین و مفیدترین ساعت های کاری در میان کشورهای صنعتی به شمار می‌ رود .

 

آب و هوا

ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است، اما تا حدی تحت تأثیر جبهه‌هایی از هوای معتدل قرار دارد. جریان‌های آب گرم گلف استریم در کرانه‌های جنوبی ایسلند سبب افزایش نسبی دما و جلوگیری از یخبندان‌های گسترده در زمستان می‌شود.

این کشور شامل یک جزیرهٔ بزرگ و چند جزیرهٔ کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است  و منطقه ­ای آتشفشانی است، که چشمه ­های آب گرم زیادی داشته و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته‌است.

کشور ایسلند با ۱۰۲٫۸۱۹ کیلومتر مربع دومین جزیرهٔ بزرگ اروپاست.

برخی از مکانهای دیدنی ایسلند :

هوساویک، یک روستای ماهیگیری کوچک واقع در ایسلند شمالی است. این روستا که امروزه به شدت در میان توریست ها و گردشگران مشهور و شناخته شده است. میتوانید از تماشای وال های آبی و دلفین ها در این منطقه بسیار لذت ببرید. در این دهکده جاذبه های دیگری چون موزه، بناهای قدیمی وجود دارند که دید و بازدید ازآن بسیار ارزشمند است.

 

 

 

شفق های قطبی یکی از زیباترین پدیده های جوی در کره ی زمین هستند که این پدیده ها ظهور نورهای رنگین  نزدیک به دو قطب زمین بوجود می آیند. این پدیده ی زیبا در آسمان کشور ایسلند بسیار مشهورتر است. دیدن رقص زیبای نورهای رنگی در آسمان شب یکی از خاطره انگیزترین منظره ها خواهد بود.

پرلان یا مروارید، ساختمانی مهم و از نمادهای شهر ریکیاویک ،محسوب میشود . ساختمانی دایره ای شکل که هم کنسرت و هم نمایشگاه دارد. و اما یکی از محبوبترین رستوران ها در این بنا واقع شده است که سرویس های فوق العاده ای ارائه می دهد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید