تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. چنانچه قصد تحصیل در دانشگاههای رایگان اروپایی دارید این مقاله را دنبال کنید.

در این مقاله به تشریح تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی می پردازیم:

سوئد

تا سال ۲۰۱۰، تحصیل در دانشگاههای سوئد برای تمام ملیت ها رایگان بود ولی پس از سال 2010، قانونی در مجلس سوئد دال بر دریافت شهریه از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا تصویب شد ولی همزمان با اجرای این قانون، بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا عرضه شد.

در بعضی از دوره‌‌های تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی داده می شود ولی نباید از هزینه زیاد زندگی در سوئد چشم پوشی کرد حتی اگر هزینه ای بابت تحصیل پرداخت نشود.

بهترین دانشگاه‌های رایگان در سوئد جهت ادامه تحصیل عبارتند از:

  • دانشگاه هالمستاد (Halmstad University)
  • دانشکده اقتصاد استکهلم (Stockholm School of Economics)
  • دانشگاه یونشوپینگ (Jonkoping University)
  • دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)
  • دانشگاه استکهلم (Stockholm University)
  • دانشگاه لوند (Lund University)

آلمان

هزینه تحصیل برای خارجی ها (از جمله ایرانیان)  در آلمان زیاد نیست و شاید یکی از دلایل عمده گرایش ایرانیان به تحصیل در دانشگاه های آلمان، هزینه به نسبت پایین تحصیل در آن جا باشد که در مقایسه با دانشگاه های دیگر اروپایی ارزان تر است و از طرفی، زبان این دو کشور بسیار پر کاربرد تر از زبان های دانمارکی و داچ است.

شهریه تحصیل برای دانشجویان دوره‌‌ی لیسانس در ایالات فدرال آلمان (بادن-وورتمبرگ، بایرن، هامبورگ و نیدر ساکسونی) کمتر از ۵۰۰ یورو در هر ترم می باشد و برای دوره‌های کارشناسی ارشد از ۶۵۰ یورو تا ۳,۰۰۰ یورو برای هر ترم متغیر است.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان خیلی کمتر از نروژ و دیگر کشورهای شمال اروپا است. دانشجویان در آلمان تقریبا ۸۰۰ یورو برای مسکن، حمل و نقل، خورد و خوراک خرج می کنند. توجه کنید که برای اخذ ویزای دانشجویی آلمانی باید درآمد سالیانه شما در حدود ۸,۷۰۰ یورو در سال باشد.

دانمارک

تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی مختص دانشجویان کشور های اتحادیه اروپا است. اما شهریه تحصیلی برای همه ی دانشجویان بطور سالیانه در حدود ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو معادل ۴۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰  کرون دانمارک میباشد.

شهریه لیسانس و فوق لیسانس در دانمارک بین ۶,۴۲۰ تا ۱۷,۱۱۵ دلار آمریکا در سال است. اما مقطع دکترا رایگان است و شغل محسوب می شود و به آنها حقوق تعلق می گیرد.

دانشچویان در دوران دانشجویی هفته ای ۲۰ ساعت اجازه ی کار دارند.  هزینه ی تحصیل در دانمارک سالیانه ۴۰ میلیون تومان است.

دانشگاه‌های اصلی دانمارک دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه کیل هستند که از بهترین‌ دانشگاه‌‌ها در اروپا به شمار می‌روند.

فنلاند

در سال‌های اخیر تحصیل در فنلاند کاملا رایگان بوده است ولی  از سال ۲۰۱۷، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه تحصیل برای دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی پرداخت کنند.

هر دانشگاه دارای سیستم شهریه مختص به خود می باشد. در دانشگاه هلسینکی و دانشگاه تورکو که دو دانشگاه‌ برتر فنلاند هستند، دانشجویان اگرچه بورسیه می‌شوند باید هزینه‌های زندگی را خود تامین کنند.

نروژ

دولت نروژ هزینه تحصیل دانشجویان را با پرداختی‌های مالیات دهندگان تامین می‌کند و هزینه دانشجویان بین‌المللی و بومی کاملا رایگان می باشد.

هزینه بالای زندگی در نروز حدود ۸,۹۰۰ کرون برای خرید لوازم ضروری زندگی در ماه می باشد که شامل: هزینه مسکن، پوشاک، خدمات بهداشتی، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها.

با اینکه هزینه تحصیل در این کشور رایگان می باشد ولی به دلیل هزینه بالای زندگی در نروژ، تحصیل و زندگی در این کشور را برای دانشجویان بین المللی دشوار کرده است

بعضی از دانشگاه‌های رایگان کشور اسکاندیناویایی

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه استاوانگر
  • دانشگاه علوم انسانی نروژ (UMB)
  • دانشگاه آدرر (UiA)
  • دانشگاه نوردلند

فرانسه

بسیاری از دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و نیازی نیست دانشجویان دانشگاههای فرانسه به زبان فرانسه مسلط باشند که در سال های اخیر، چنین امکانی نبود.

با اینکه تمام دوره‌های آموزشی در فرانسه رایگان نیستند ولی هزینه‌های تحصیل در فرانسه کمتر از موسسات آموزشی انگلیسی است.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند سالانه چند صد دلاری با توجه به سطح تحصیلی و برنامه مطالعاتی پرداخت می‌کنند.

در فرانسه حداقل ۷۶ دوره کارشناسی به زبان انگلیسی وجود دارد که تعداد زیادی از این دوره‌ها در دانشگاه‌های خصوصی تدریس می‌شوند و قیمت آنها گران می باشد. با این حال، بسیاری از دورههای تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان انگلیسی زبان وجود دارد.

هزینه‌های زندگی در پایتخت فرانسه نیز بسیار ارزان‌تر از لندن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید