آشنایی با پترا یکی از شهرهای تاریخی جهان

آشنایی با شهر پترا یکی از شهرهای تاریخی جهان

آیا تا به حال اسم شهر پترا را شنیده اید؟ پترا یکی از برترین شهرهای باستانی در جهان به شمار می رود که تاریخچه بسیار طولانی دارد. اگر می خواهید با پترا و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی این شهر تاریخی می پردازیم.

تاریخ پترا

پترا ( به عربی: البتراء، البراء؛ یونان باستان: Πέτρα)، که در اصل به نام Raqmu شناخته می شود، یک شهر تاریخی و باستان شناسی در جنوب اردن است. پترا در دامنه جبل المدبه در یک حوضه در میان کوه ها قرار دارد که از قسمت شرقی دره ای عرب که از دریای مرده تا خلیج عقبه به وجود می آید، تشکیل می شود. اعتقاد بر این است که پترا در 9000 سال قبل از میلاد به تصرف درآمده است و احتمالا در قرن چهارم پیش از میلاد، به عنوان پایتخت پادشاهی نبطی ها تاسیس شده است. نبطی ها اعراب عشایر بودند. که در نزدیکی پترا به مسیرهای تجاری سرمایه گذاری کرده اند و آن را به عنوان مرکز اصلی تجارت منطقه ای سرمایه گذاری تبدیل کرده اند.

نبطی ها در این منطقه تجاری درآمد قابل توجهی کسب کردند و به همین دلیل پترا به عنوان مرکز تولید ثروت تبدیل شد که این امر موجبات حسادت همسایگان را فراهم آورد. نخستین مرجع تاریخی ثبت شده به پترا بود که پادشاهان یونانی در سال 312 قبل از میلاد اقدام به حمله و غارت این شهر کردند. نبطی ها، بر خلاف دشمنانشان، عادت کرده اند که در بیابان های سخت زندگی کنند و با استفاده از زمین کوهستانی قادر به دفع حملات این منطقه بودند. آنها در امر جمع آوری آب باران، کشاورزی و سنگ کنده کاری بسیار مهارت داشتند. پترا در قرن اول میلادی، زمانی که به عنوان مقبره پادشاه نبطی ها شناخته می شد، رشد کرد.

آشنایی با پترا یکی از شهرهای تاریخی جهان

گرچه پادشاهی نبطی ها در قرن اول پیش از میلاد برای دولت امپراتوری روم به رسمیت شناخته شده بود، اما در سال 106 میلادی، استقلال خود را از دست دادند. در آن زمان اهمیت پترا کاهش یافت، زیرا مسیرهای تجارت دریایی ظاهر شد و پس از یک زلزله بسیاری از سازه ها نابود شد. دوران بیزانس شاهد ساخت چندین کلیسای مسیحی بود، اما شهر همچنان در حال فروپاشی بود و در اوایل دوره اسلامی به یک مکان متروک تبدیل شد که در آن تنها تعداد انگشت شماری از عشایر زندگی می کردند. این شهر به طور ناشناخته باقی ماند تا زمانی که در سال 1812 توسط یوهان لودویگ کشف شد.

این شهر برای معماری سنگین و سیستم کانال آب معروف است. نام دیگر پترا شهر رز است. پترا از سال 1985 میراث جهانی یونسکو بوده است. یونسکو آن را “یکی از ارزشمندترین ویژگی های فرهنگی میراث فرهنگی انسان” توصیف کرده است. پترا نماد اردن و جاذبه توریستی ترین گردشگران اردن است. در سال 2010 تعداد گردشگرانی که به پترا سفر کرده بودند به 1 میلیون نفر رسید، اما به دلیل بی ثباتی منطقه ای، میزان بازدید گردشگران از این منظقه به شدت کاهش یافت. با این حال اخیرا تعداد گردشگران افزایش یافته است و در سال 2017 حدود 600،000 گردشگر از پترا بازدید کرده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید