مهاجرت

آشنایی با کریسمس

ابتدا باید این مسئله را مشخص کردن که کریسمس و سال نو با هم فرق دارند. کریسمس «Christmas» روزی است برای گرامی‌داشت و جشن تولد حضرت مسیح. از نظر زبانی هم کلمه «Mas» به معنای عشای ربانی است. عشای ربانی هم نوعی مراسم مقدس در دین مسیحیت است. مسیح هم با نام «Christ» در زبان انگلیسی شناخته می‌شود. ترکیب این دو لغت با یکدیگر اشاره به مراسمی دارد که برای حضرت مسیح ترتیب داده شده.

عموما کریسمس چندین روز قبل از سال نو و در روز 25 دسامبر جشن گرفته می‌شود. مراسم سال نو هم ابتدای سال میلادی یعنی 1 ژانویه است.

این مناسب، امروزه چهره‌ای گردشگری و تجاری به خود گرفته. در حقیقت در برخی موارد کریسمس می‌تواند بهانه‌ای برای سفر و لذت بردن از همبستگی باشد. کشورهای اروپایی، آمریکا و برخی کشورهای آسیایی و حتی خاورمیانه این تاریخ را جشن می‌گیرند. جشن در هر کشور مطمئنا متفاوت است. کریسمس در ایران هم رواج دارد و اقلیت‌های مذهبی مراسم‌ها و سنت‌های خاص خود را برای این تاریخ دارند، با این حال جشن‌ها متفاوت است و نمی‌توان مراسم‌هایی که در ایران برگذار می‌شود را با اروپا مقایسه کرد.

اگر آدم کنجکاوی باشید، می دانید که کریسمس ارامنه کمی دیرتر از هم کیشان خارجی شان است؛ حدوداً ده روز. یعنی در حالی که اکثر مسیحی های دنیا (از کاتولیک ها و پروتستان ها گرفته تا گروه عمده یی از ارتدوکس ها) 25 دسامبر را روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) می دانند، پیروان کلیسای مستقل ارامنه 6 ژانویه را کریسمس می گیرند.

بازار کریسمس برای بسیاری از شهروندان غیرمسیحی ایرانی هم جالب است. مسیحیان ایران به دو شاخه ارامنه و آشوری تقسیم می‌شوند. مسیحیان ارمنی میلاد مسیح را ششم ژانویه جشن می‌گیرند. تزئین درخت کاخ با گلوله‌های رنگی و درخشان بخشی از رسم و رسوم کریسمس است. پیروان عیسی مسیح سالروز تولد او را با خواندن دعا و مراسم نیاش در کلیسا جشن می‌گیرند. بسیاری از مردم جهان عید میلاد مسیح را زمانی برای بخشایش و آشتی می‌دانند.

کریسمس چه روزی است؟

همانطور که اشاره کردیم در باور قالب مسیحی، روز 25 دسامبر به عنوان روز کریسمس شناخته می‌شود. بین اقلیت‌های مختلف مسیحیت مطمئنا اختلاف بر سر این تاریخ وجود دارد. درک درست این اختلافات نیازمند مطالعه گسترده است. اما بازه بین 25 دسامبر تا 6 ژانویه عموما به عنوان تاریخ کریسمس شناخته می‌شود. عموما برای سفر هم مردم این تاریخ را انتخاب می‌کنند و با خرید بلیط هواپیما به کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر می‌کنند.

اما نگاه قالب و جامع همیشه به 25 دسامبر بوده و اکثر کشورها در این تاریخ کریسمس را جشن می‌گیرند. همچنین باید از این دید نگاه کرد که 25 دسامبر تازه شروع تعطیلات و مراسم کریسمس است. در بین تاریخ 25 دسامبر تا 6 ژانویه تنها با کریسمس مواجه نیستیم و مراسم‌هایی همچون عید پاک یا جشن سال نو هم در این تاریخ برگذار می‌شود. اما به صورت ساده در پاسخ به این سوال که کریسمس چه روزی است می‌توان تاریخ 25 دسامبر را مشخص کرد.

با تاریخچه درخت کریسمس آشنا شوید

درخت کریسمس امروزی الزاما ریشه‌ای در باورهای سنتی مسیحی ندارد. می‌توان ریشه آن را در فرهنگ آلمان و حتی کمی قبل‌تر یعنی فرهنگ مصر باستان پیدا کرد. مصریان باستان در سرمای زمستان، درختی را به منزل می‌بردند تا حس زندگی و تولد را در منزل خود داشته باشند.

اما به آلمان بپردازیم. ممکن است که درخت کریسمس به فرم امروزی از تاریخی مثل سده هشتم میلادی وارد فرهنگ مسیحی و اروپایی شده باشد. برخی بر این باور هستند که شکل مثلثی و سه‌گوش درخت کریسمس به خاطر مفهوم تثلیت در مسیحیت است. با این حال استناد به این حرف نیازمند داده و اطلاعات بیشتر است. قرن 15 میلادی می‌تواند تاریخی منطقی‌تر برای پیدایش فرم امروزی و تجاری درخت کریسمس باشد.

اصطلاحات کریسمس

دوره کریسمس : زمانی است که با تولد مسیح آغاز می شود.

کیک کریسمس : کیک میوه ای که مرسوم است در کریسمس در بریتانیا می خورند.همچنین در کریسمس پودیندگی هم به نام پودینگ کریسمس تخیه می شود.

جوراب کریسمس : جوراب بلندی است که کودکان هنگامی که شب کریسمس به رخت خواب می روند آن را در اتاق می گذارند تاباهدیه هاپر شود.

درخت کریسمس : یکدرخت طبیعی یا مصنوعی است که با روبان ها و چراغهای رنگی تزئین می شود و در کریسمس در خانه یا بیرون از خانه قرار داده می شود .

نوئل : اصطلاحی برای کریسمس است که به ویژه در سرودها و کارت ها مورد استفاده قرارمی گیرد.

بابانوئل : محافظ شاد و شوخ بچه ها است.

کارت کریسمس : برای تبریک عید ارسال میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید