اوضاع اسلام در کشور فرانسه

اوضاع اسلام در کشور فرانسه


اسلام در کشور فرانسه بر اساس قوانین آن کشور، آزاد شناخته شده است، ولی هیچ گونه حقوق و یا مستمری و یا کمکی به گروههای مذهبی در نظر گرفته نشده است. بنابراین و بر اساس قوانین، دریافت هر گونه کمک و یا مساعدتی از دولت، خصوصا برای مسلمانان، غیر قابل تصور است.

فرانسویان معتقدند، اسلام با بنیادگرایی ارتباط مستقیم دارد و بنابر یک نظر سنجی، دو سوم فرانسویان، اسلام را تعصب مذهبی می دانند. . فرانسویان بر این باورند که مسلمانان با سایر مهاجرین مانند لهستانیها، پرتغالیها و یا یهودیانی که بیش از آنها به فرانسه آمده اند، متفاوت می باشند.

فرانسه مصر به جذب مسلمانان در جامعه مسیحی است و هدف آنان فرانسوی بودن و سپس حفظ اعتقاد به اسلام است. دولت، تدارک روحانیون مسلمان و رژیم غذایی مطابق شرع اسلام را در ارتش و زندانها رعایت می کند.

برای کارمندان مسلمان در بخش صنعت و تجارت ، تسهیلاتی جهت اجرای احکام شرعی و نماز فراهم می کنند و هر سال، سی هزار نفر مسلمان برای مناسک حج به مکه می روند.

قوانین اجتماعی کار در فرانسه، خوشبختانه، مساله مذهب و اعتقاد را جدا از کار دانسته، بنابراین همه کسانی که در فرانسه اقامت دارند، به طور مساوی می توانند در محیطهای مختلف کاری اشتغال داشته باشند.

شمار انجمنهای اسلامی در فرانسه از 1050 در سال 1991 به بیش از 2000 در سال بعد از آن رسیده است که نشانه فعالیت شدید مهاجرین مسلمان می باشد.

وزیر کشور فرانسه بیان کردند: “در میز جمهوری، جا برای اسلام وجود دارد. این مساله تنها یک حق برای مسلمانان نیست، بلکه شانسی برای آنان و برای فرانسه است تا در خاک آن، یک اسلام مدرن وجود داشته باشد. شایسته مسلمانان نیست که برای نیایش، در محلهای نامناسب و دور از شان اعتقادشان گردهم آیند. جمهوری فرانسه، هنگامی به ارزشهایش وفادار خواهد بود که هر گونه تبعیض را در مورد شهروند مسلمان نفی نماید.” در پایان سخنان خود بیان کردند که هم اکنون  در حال بررسی ایجاد یک نهاد جهت گردآوری بررسیهای تحقیقاتی و استادان جهت شناساندن بهتر اسلام، می باشد. (8)

اتحادیه همچنین از اصل اسلام در فرانسه بوسیله رشد دانش این دین حمایت می نماید. برای مثال، به دنبال کسب اجازه وزارت کشور فرانسه بودند تا زنان مسلمان عکسهای اوراق شناسایی شان را با حجاب بگیرند و از اجازه داشتن حجاب توسط دختران در مدارس کشور حمایت می نمایند. علاوه بر این، کنفرانسی را در خصوص اسلام در پاریس برگزار نمود که حدود 5 هزار شرکت کننده گردهم آمدند و درباره اشکال مختلف اسلام در فرانسه و جهان بحث نمودند.

مساجد و مراکز اسلامی در کشور فرانسه

اسلام در فرانسه با اسلام در مصر و یا الجزایر متفاوت است. مساجد نقش بسیار مهمی در تبلیغات اسلامی دارند و مسلمانها دست به تشکیل سازمانها و مؤسسات مذهبی و غیر مذهبی می زنند تا آن جایی که در سال 1976، بیش از 20 مؤسسه مختلف به ثبت رسید.

8 مسجد جامع در فرانسه

  1. مساجد بزرگ پاریس: در سال 1926 ساخته شد و در یکی از محله های پر جمعیت و فقیر نشین پاریس قرار دارد. مدیریت مسجد تا سال 1957، به عهده فرانسوی ها بوده است ولی از سال 1982 به بعد، مدیریت آن به دست دولت الجزایر افتاد.
  2. مسجد کوچه پولونسو
  3. مسجدالدعوه: مکان آن در محله بیستم پاریس و در کنار ایستگاه مترو با همین نام واقع شده است که در اوایل 1980 با پول عربستان سعودی خریداری شد.
  4. مسجد لیون: در سپتامبر 1994 در شهر لیون دومین شهر بزرگ فرانسه ساخته شد. هزینه ساخت آن را عربستان سعودی پرداخت کردند.
  5. مسجد گالینی
  6. مسجد بلال
  7. مسجد ابوبکر
  8. مسجد عمر

در مغازه ها، خانه ها، کارگاههایی سراسر فرانسه نمازخانه های کوچکی وجود دارد (در مجموع بیش از 1500 محل عبادت مختص مسلمانان وجود دارد)

توزیع کتب اسلامی در کتاب فروشی های

کتاب فروشی های اسلامی، کتبهای مختلف اسلامی را در میان مساجد و مراکز اسلامی و نیز جوانان و مساجد حومه پاریس توزیع می کنند. اتحادیه اسلامی Clichg  در پاریس، در انتشارات خود ضمن بیان احکام و مسائل مذهبی، از سیاست های روز کشورهای اسلامی نیز مقالاتی به چاپ می رسانند.

شورای مذهبی اسلام در کشور فرانسه

هدف از شورای مذهبی، رعایت رژیم غذایی مسلمانان در بیمارستانها، زندانها و غیره، برگزاری اعیاد مذهبی، تنظیم ذبح شرعی، اختصاص گروستان مسلمانان می باشد،

ایده اصلی شورا این است که به دولت توان کنترل مساجد و سازمانهای وابسته به آنها را از طریق انتصاب امام مساجد و مدیریت اماکن مذهبی بدهد.

شورای مذهبی اسلام در فرانسه به عنوان مجمع مرکزی اسلامی در فرانسه همانند یهودیت، به رسمیت شناخته شده است.

این شورا 15 عضو دارد که همه آنها سر شناس هستند و عموما دارای سوابق خوبی می باشند.

سازمانهای اسلامی فرانسه

  1. اتحادیه سازمانهای اسلامی فرانسه: در سال 1983 تاسیس شد و مرکز آن در پاریس است . هر سازمان حق رای برای شورای اجرایی و هیات رئیسه ائتلاف دارد. هیات رئیسه متشکل از 12 نفر از ملیتهای مختلف می باشد. در سال 1990، اعضای هیات رئیسه مغربی، تونسی، لبنانی، عراقی و فرانسوی بودند. علاوه بر کمکهای جمعیتهای محلی، اتحادیه سازمانهای اسلامی فرانسه کمکهای مالی از جامعه مسلمانان جهان و اشخاص حقیقی از عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی دریافت می دارد.
  2. التبلیغ و الدعوه به سازمان ایمان و عمل مشهور است، در سال 1972، در فرانسه تاسیس شد. مسجد عمر واقع در خیابان ژان – پیر تیمبودر پاریس، مقر این سازمان است و هزینه های آن توسط عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس و پاکستان تامین می شود.
  3. فدراسیون ملی مسلمانان فرانسه در سال 1985 تحت نظارت لیگ جهانی اسلام تاسیس شد و که در مجموع دارای بیش از یکصد اتحادیه و همین تعداد امام است.
  4. فدراسیون انجمنهای اسلامی آفریقا، کومورو آنتیل دارای مبلغ اسلامی آرام و متاثر از زهدگرایی است. منطقه فعالیت این فدراسیون، پاریس، تورون و مارسی است. سنگال بخشی از بودجه فدراسیون را تامین می کند و بقیه بودجه، از سوی مسلمانان در 47 مسجد و 13 مدرسه قرآنی وابسته به آن تامین می گردد.
  5. انجمن دانشجویان مسلمان فرانسه در دهه 1960 بوجود آمد که هدف آنها گردآوری دانشجویان مسلمان ملیتهای مختلف در کنار یکدیگر بود
  6. گروه اسلامی فرانسه در سال 1979 و در والنسین (در شمال فرانسه) تاسیس نمود. هدف آن، توسعه سخنرانی های اسلامی به کارگران مهاجری بود که تحت تاثیر جماعت تبلیغی – سازمان فراملی آسیای جنوبی – بودند.
  7. گروههای وابسته به جنبش النهضه تونس
  8. انجمن دوستی الجزایریهای ساکن فرانسه
  9. اتحادیه زنان مسلمان فرانسه
  10. گروههای شیعی نزدیک به ایران
  11. اتحادیه جوانان مسلمان که در 1987 در شهر ویلربان تاسیس شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید