آب و هوای ترکیه

ترکیه به عنوان نقطه دیدار فرهنگی بین شرق و غرب شناخته می شود و در موقعیت جغرافیایی بزرگ مدیترانه ای واقع شده است و شرایط آب و هوایی کاملاً معتدل دارد. طبیعت متنوعی از چشم انداز و بویژه وجود کوههایی که به موازات سواحل حرکت می کنند ، منجر به تفاوت قابل توجهی در شرایط آب و هوای ترکیه از یک منطقه به منطقه دیگر می شود. در حالی که مناطق ساحلی از آب و هوای مطبوع تری برخوردار هستند ، فلات داخلی آناتولی با تابستان های گرم و زمستان های سرد و بارندگی محدود روبرو می شود. مناطق متنوع ترکیه به دلیل توپوگرافی نامنظم ، آب و هوای مختلفی دارند. آب و هوای ترکیه در این کشور 4 فصل از جمله موارد مهمی است که هنگام سفر به ترکیه با توجه به هدف خود از بازدید از ترکیه در نظر بگیرید که در این مقاله آن را بررسی نمودیم.

آب و هوا در ترکیه

آب و هوای ترکیه یک نقطه ملاقات برای تعدادی از اقلیم های متمایز و الگوی آب و هوا است. مناطق ساحلی در امتداد دریای مدیترانه و دریای اژه از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار می شوند که مشخصه آنها زمستانهای خنک و مرطوب و تابستانهای گرم و خشک است. این مناطق ساحلی در دوره تابستان از اواخر ماه مه تا سپتامبر مورد توجه گردشگران قرار دارند. آب و هوا در منطقه دریای اژه در ترکیه ، حتی در زمستان های اروپا نیز عالی است. در اواخر بهار (از آوریل تا مه) یا اوایل پاییز (سپتامبر تا اوایل اکتبر) از آب و هوای ترکیه در امتداد قسمت شرقی این کشور برای گردشگری استفاده می شود.  آب و هوای ترکیه در امتداد ساحل دریای سیاه یک آب و هوای قاره ای است. چهار فصل بسیار مشخص است و در تابستان شهرهای هم مرز با دریای سیاه مملو از گردشگران و مسافران تعطیلاتی است که مشتاق لذت بردن از هوای تابستان هستند. آب و هوای فلات آناتولی آب و هوای استپی است (تفاوت دما بین شب و روز زیاد است). میزان بارندگی کم است و بارش برف بیشتر است.

آب و هوای ترکیه

در آناتولی غربی ، آب و هوای مدیترانه ای معتدل وجود دارد که میانگین دما در زمستان 9 درجه سانتیگراد و تابستان 29 درجه سانتی گراد است. در سواحل جنوبی آناتولی نیز وضعیت آب و هوایی مشابهی مشاهده می شود.

آب و هوای فلات آناتولی آب و هوای استپی است.

تفاوت دمایی زیادی بین روز و شب وجود دارد. میزان بارندگی کم است اما معمولاً به صورت برف است. متوسط ​​دما در تابستان 23 درجه سانتیگراد و در زمستان -2 درجه سانتی گراد است.

آب و هوا در منطقه دریای سیاه مرطوب است (تابستان 23 درجه سانتیگراد ، زمستان 7 درجه سانتیگراد). در منطقه آناتولی شرقی زمستان طولانی وجود دارد و از ماه نوامبر تا اواخر آوریل برف بر روی زمین باقی می ماند (میانگین دما در زمستان -13 درجه سانتیگراد و در تابستان 17 درجه سانتیگراد). در منطقه جنوب شرقی آناتولی ، تابستان ها گرم و خشک هستند و دمای آن از 30 درجه سانتی گراد بالاتر است. بهار و پاییز به طور کلی معتدل است ، اما در طول هر دو فصل به طور ناگهانی هوای گرم و سرد در منطقه رخ می دهد.

آب و هوای ترکیه

آب و هوای ترکیه در فصل های مختلف:

تابستان در ترکیه

تابستان بهترین فصل برای سفر به ترکیه برای تجربه دمای گرم تابستان ، شنا ، حمام آفتاب ، رستوران های کنار دریا ، تراس باغ های تابستانی و زندگی شبانه غنی است. فصل تابستان در ترکیه (ژوئن ، جولای ، آگوست) در پنج منطقه از هفت منطقه آب و هوایی متمایز ترکیه بسیار گرم است ، هرچند معمولاً شبها بدون باران و در داخل کشور خنک است. سواحل اژه و مدیترانه دارای زمستانهای خنک و بارانی و تابستانهای گرم و متوسط ​​خشک است.

زمستان در ترکیه

فصل زمستان یکی از بهترین زمان ها برای سفر به ترکیه ، تجربه زندگی محلی اصیل ، اسکی و سایر ورزش های زمستانی است. فصل زمستان در ترکیه (دسامبر ، ژانویه ، فوریه) می تواند خنک ، بارانی و برفی همراه با روزهای گاه به گاه سرد اما آفتابی باشد و  آب و هوا در همه جا به جز جنوب شرقی ، که معتدل باقی می ماند ، اما قیمت پایین تر و گردشگران کمتری وجود دارد. ترکیه بیشترین بارندگی را در فصل زمستان دریافت می کند.

بهار در ترکیه

ترکیه به دلیل استراحتگاه های باشکوه که پردرآمدترین مناطق کشور هستند ، مشهور است. هنگامی که بهار فرا می رسد ، دما به طور قابل توجهی افزایش می یابد و تا 20 آوریل به بعد از ظهر به 23 + و در شب به 13 + می رسد. آب دریا تا 20 درجه سانتی گراد گرم می شود. این بهترین دوره تعطیلات برای آن دسته از افرادی است که به سختی می توانند گرمای زیاد را تحمل کنند. در بهار (19 ماه مه) ، یکی از مهمترین ترین تعطیلات – بزرگداشت آتاتورک ، روز جوانان و ورزش – جشن گرفته می شود.

به طور کلی فصل بهار برای بازدید از ترکیه بسیار خوب است تا طبیعتی زیبا ، زندگی محلی ، دمای معتدل و جمعیت کمتری را تجربه کنید

آب و هوای ترکیه

پاییز در ترکیه

فصل پاییز (سپتامبر ، اکتبر ، نوامبر) برای بازدید از ترکیه با آب و هوای معتدل؛ برای کشف مکان های تاریخی ، دمای مناسب ، زندگی محلی و طبیعت بی نظیر بسیار مناسب است. روزها کوتاه تر هستند و باران ممکن است بار دیگر در ماه اکتبر در ترکیه آغاز شود.

مناطق توپوگرافی ترکیه

حدود 3 درصد از خاک ترکیه متعلق به منطقه اروپا معروف به تراکیه است. این منطقه با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد. این مجموعه با یک سری آبراهه هایی که دریای سیاه و دریای اژه را به هم متصل می کنند از قسمت آسیایی ترکیه جدا شده است. بقیه کشور در آسیا واقع شده است ، بیشتر در شبه جزیره آسیای صغیر ، که غربی ترین امتداد قاره است. این منطقه آناتولی یا به عبارت دیگر آسیای آسیا نیز نامیده می شود.

زمین ترکیه از لحاظ ساختاری پیچیده است و به پنج منطقه تقسیم می شود: منطقه دریای سیاه در شمال ؛ منطقه دریای مرمره در شمال غربی ؛ منطقه دریای اژه در غرب غربی منطقه دریای مدیترانه در جنوب ؛ و منطقه فلات آناتولی در مرکز کشور. همه مناطق دارای یک منطقه به طور کلی کوهستانی هستند ، و بسیاری از دریاچه ها و رودخانه های بزرگ در سراسر ترکیه ظاهر می شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید