بازرگانی در ترکیه

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه بر اساس اصل رفتار برابر است که به سرمایه گذاران بین المللی اجازه می دهد برای انجام فعالیتهای بازرگانی در ترکیه، حقوق و تعهدات یکسانی با سرمایه گذاران محلی داشته باشند. به منظور بازرگانی در ترکیه، شرایط راه اندازی مشاغل و انتقال سهام همان شرایطی است که برای سرمایه گذاران محلی اعمال می شود. سرمایه گذاران بین المللی می توانند هر نوع شرکتی را که در قانون تجارت ترکیه (TCC) تعیین شده است تأسیس کنند ، که یک رویکرد حاکمیت شرکتی را ارائه می دهد که مطابق با استانداردهای بین المللی است ، موجب توسعه سهام خصوصی و فعالیت های عرضه عمومی می شود ، شفافیت در مدیریت عملیات ایجاد می کند و فضای کسب و کار ترکیه را با آن همسو می کند. در این مقاله در رابطه با نحوه شروع و انجام فعالیت های بازرگانی در ترکیه و مدارک و شرایط لازم برای آن را بررسی می نماییم.

قانون تجارت ترکیه (TCC)

ترکیه اصلاحاتی را با هدف تسهیل در انجام امور تجاری به منظور بهبود فضای سرمایه گذاری ، از بین بردن پرونده های اداری در ایجاد مشاغل و به حداقل رساندن هزینه ها و رویه ها ، انجام داده است. به همین منظور ، تاسیس یک شرکت برای انجام فعالیت های بازرگانی در ترکیه اکنون فقط در دفاتر ثبت احوال تجاری واقع در اتاق های بازرگانی انجام می شود و به عنوان “یک فروشگاه واحد” طراحی شده است و روند کار در همان روز انجام می شود.

انواع شرکت تحت TCC و فرم های جایگزین

برای انجام فعالیتهای بازرگانی، فرم های شرکتی و غیر شرکتی برای شرکت های تحت TCC وجود دارد که بیان می کند شرکت های بازرگانی در ترکیه می توانند تحت انواع زیر تأسیس شوند:

آفرم های شرکت

  • شرکت سهامی (JSC)
  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC)
  • شرکت تعاونی

اگرچه برخی از موارد مالی (به عنوان مثال ، حداقل سرمایه) و ارگان ها با یکدیگر متفاوت هستند ، اما روش هایی که برای ایجاد JSC یا LLC دنبال می شود یکسان است.

بازرگانی در ترکیه

ب فرم های غیرشرکتی

  • شرکت جمعی
  • شرکت کمندیت

اگرچه شرکت های بازرگانی در ترکیه می توانند به این پنج نوع مختلف تاسیس شوند ، JSC و LLC متداول ترین انواع انتخاب شده در اقتصاد جهانی و ترکیه برای انجام فعالیت های بازرگانی هستند.

تاسیس شرکت بازرگانی در ترکیه

هنگام تأسیس شرکت بازرگانی در ترکیه ، فرد باید به قوانین و مقررات زیر پایبند باشد:

یادداشت و اساسنامه را به صورت آنلاین در MERSIS ارسال نماید

اسناد شرکت را اجرا و محضری کند

شماره احتمالی مالیات را دریافت نماید

درصدی از سرمایه را به حساب سازمان رقابت واریز کند

حداقل 25 درصد از سرمایه اولیه را در بانک واریز کرده و مدرک آن را دریافت کند

برای ثبت نام در اداره ثبت تجارت اقدام نماید

تأیید کتب حقوقی

اخطار تأسیس شرکت اداره ثبت تجارت را با اداره مالیات پیگیری نماید

صدور بخشنامه امضا

اسناد خاصی را به سیستم الکترونیکی / E-TUYS منتقل کند

دفتر شعبه

  • سهامدار نیست
  • نهاد حقوقی مستقلی نیست. مدت زمان آن محدود به مدت زمان شرکت مادر است.
  • با این وجود بدون نیاز به سرمایه ، تخصیص بودجه برای فعالیت های یک دفتر شعبه عاقلانه خواهد بود.
  • یک دفتر شعبه فقط برای اهداف مشابه شرکت اصلی می تواند تشکیل شود.
  • بازگرداندن سود شعبه مجاز است. سود شعبه منتقل شده به دفتر مرکزی با نرخ 15 درصد مشمول مالیات نگهداری سود می شود که ممکن است با معاهدات جلوگیری از مالیات مضاعف کاهش یابد.

یک برنامه با اسناد زیر باید برای ثبت شعبه به اداره ثبت تجارت مربوطه ارسال شود:

  • دادخواست (باید توسط یک امضا کننده مجاز تحت مهر شرکت یا توسط وکالت امضا شود ؛ اگر توسط امضای دوم امضا شده باشد ، نسخه اصلی یا کپی وکالت نامه محضری باید به دادخواست ضمیمه شود)
  • مصوبه ارگان صالح شرکت مادر برای افتتاح شعبه
  • یک نسخه اصل و معتبر از اساسنامه شرکت مادر
  • گواهی فعالیت شرکت مادر یا هرگونه اسناد معادل آن که ثبت نام و وضعیت فعلی شرکت مادر را مشخص کند
  • وکالتنامه ای که توسط شرکت مادر به نفع نماینده مقیم آن اعطا می شود ، نمایندگی و مسئولیت کامل را تعیین می کند
  • پنج نسخه از فرم اعلامیه استقرار (قسمتهای مربوطه باید توسط شخص مجاز پر شده و امضا شود)
  • دو نسخه از وکالت نامه بیان کننده نماینده در ترکیه
  • اگر نماینده شعبه تبعه ترکیه باشد ، یک نسخه کپی محضری از شناسنامه وی. در غیر این صورت ، یک نسخه محضری از گذرنامه نماینده مجاز به ترکی ترجمه شده است
  • دو نسخه از اظهارنامه امضا نماینده شعبه تحت عنوان شعبه
  • تعهد نامه (باید توسط شخص مجاز امضا شود)
  • بیانیه فرم اعلامیه ثبت احوال اتاق که باید از اداره ثبت تجارت اخذ شود (شامل عکس نمایندگان شعبه)

بازرگانی در ترکیه

لازم به ذکر است که برای ثبت شرکت بازرگانی در ترکیه، کلیه اسناد و مدارک لازم که در خارج از ترکیه صادر و اجرا می شود باید توسط کنسولگری ترکیه که در آن صادر شده است محضری و محرمانه شوند. اسناد اصلی اعدام شده ، محضری و ضبط شده باید توسط دفاتر اسناد رسمی ترکیه ترجمه و محضری شوند.

دفاتر رابط

هر شرکتی که تحت قوانین یک کشور خارجی گنجانده شده باشد ، می تواند با دریافت مجوز از وزارت صنعت و فناوری ، دفتر رابط (نمایندگی مستعار) در ترکیه ایجاد کند ، مشروط بر اینکه این شرکت در ترکیه فعالیت اقتصادی نداشته باشد. برای ایجاد یک دفتر رابط و انجام فعالیت های بازرگانی در ترکیه ، اسناد زیر باید به وزارت صنعت و فناوری ، اداره کل اجرای مشوق ها و سرمایه گذاری های خارجی (GDIIFI) ارائه شود.

  • فرم درخواست*
  • بیانیه ای که کارهای انجام شده توسط دفتر رابط را تشریح می کند ، تعهدی مبنی بر اینکه دفتر نباید به فعالیت تجاری بپردازد * و اثبات مجاز بودن امضا کننده بیانیه توسط شرکت
  • گواهی فعالیت صادر شده توسط کشور خارجی و تأیید شده توسط کنسولگری مربوطه ترکیه یا مطابق با مفاد کنوانسیون لاهه لغو الزام قانونی سازی اسناد عمومی خارجی (کنوانسیون آپوستیل)
  • گواهی فعالیت صادر شده به شرکت های خارجی یا ترازنامه و صورت سود
  • یک گواهینامه مجوز برای فرد (های) منصوب برای انجام فعالیت های دفتر رابط صادر شده است
  • وکالت نامه در صورتی که مراحل ایجاد دفتر رابط توسط نماینده دیگری انجام شود

* ممکن است از وزارت صنعت و فناوری اخذ شود

در صورت تحویل اسناد اصلی به GDIIFI ، کپی همان موارد توسط GDIIFI تأیید می شود. اصل آن باید به متقاضی برگردانده شود.

در طی درخواست اولیه برای دفاتر رابط ، مجوزها برای حداکثر سه سال در محدوده فعالیت های اعلام شده اعطا می شوند. دفاتر ارتباطی که مایل به تمدید فعالیت خود هستند باید قبل از انقضا مدت فعالیت بازرگانی در ترکیه به GDIIFI مراجعه کنند. GDIIFI ممکن است درخواست های تمدید مدت تصدی خود را براساس ماهیت فعالیت های دفتر در سال گذشته ، برنامه تجاری ، اهداف آینده شرکت بازرگانی در ترکیه ، میزان هزینه های موجود و پیش بینی شده و تعداد کارمندان به نتیجه برساند. مدت فعالیت دفاتر مجاز به انجام تحقیقات بازار یا تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت های خارجی تمدید نمی شود.

درخواستهای تأسیس و تمدید، باید در پانزده روز کاری از تاریخ درخواست منعقد شود به شرطی که اطلاعات / اسناد درخواستی کامل و دقیق باشد.

برنامه های ارائه شده توسط شرکت های خارجی برای ایجاد یک دفتر رابط برای انجام فعالیت های مالی مشمول قوانین خاص مانند بازارهای پول و سرمایه یا بیمه توسط نهادهای ذی صلاح مانند هیئت بازارهای سرمایه ترکیه و آژانس نظارت و نظارت بر امور بانکی ارزیابی می شود – هر دو طبق قوانین خاص ، دارای مجوزهایی هستند وزارتخانه می تواند در صورت لزوم ، با مشورت با ارگانهای ذی صلاح مجوز صدور مجوزها یا  درخواستهای شرکتهای خارجی را برای ایجاد دفاتر رابط در صنایع دیگر که نیاز به مجوز فعالیت یا مجوزهای مشابه دارند ، به نتیجه برساند.

بازرگانی در ترکیه

کپی های ثبت مالیات و قرارداد اجاره دفتر رابط

حداکثر ظرف یک ماه به GDIIFI ارسال می شود. دفاتر رابط حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تغییر ، هرگونه تغییر در مورد نماینده (نمایندگان) دفتر یا عنوان شرکت خارجی را به GDIIFI اطلاع می دهند. دفاتر رابط باید قرارداد اجاره جدیدی شامل آدرس جدید ، گواهی مجوز نماینده جدیداً منصوب یا سند (های) مربوط به تغییر عنوان شرکت خارجی تهیه کنند.

در صورت خاتمه فعالیت های دفتر ارتباطات ، بیانیه خاتمه ای را که باید از اداره مالیات مربوطه اخذ شود به GDIIFI ارائه می دهد. دفاتر ممکن است ادعای نقل و انتقال وجوه را نداشته باشند ، مگر برای مانده هایی که با خاتمه و انحلال آنها باقی مانده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید