بلغارستان در یک نگاه و راهنمای مسافران جهت مهاجرت و یا تفریح به بلغارستان

بلغارستان


بلغارستان در یک نگاه: نام بلغارستان از کلمه‌ بلغار به معنی پوست‌های رنگین خوشبوی موجدار و پارچه‌ محکمی که آب پس نمی دهد گرفته شده است. بلغارها، مردمان چادرنشینی بودند که در قرن هفتم میلادی سرزمین اسلاوها را فتح کردند و با آنان ادغام شدند.

 پایتخت بلغارستان: صوفیا

صوفیا یا صوفیه پایتخت کشور بلغارستان است.

ارتفاع متوسط صوفیا از سطح دریا 550 متر است. در قسمت شمالی آن کوه بالکان و در قسمت جنوبی آن کوه‌های ویتوشا و لولین واقع شده‌اند. آب و هوای صوفیا قاره‌ای و معتدل است.

در پایتخت آن چشمه‌های آب معدنی فراوانی مانند، گورنابانیا، اوفچا کوپل، بانی باشی و بانکیا قرار دارد. کوه‌های ویتوشا محل ورزش‌های زمستانی است.
نام اول صوفیا تا قبل از سال 441 میلادی سردیکا بود

آب و هوای بلغارستان

آب و هوای بلغارستان معتدل و بارانی است. این کشور زمستان‌های سرد، همراه با بارش متناوب باران دارد. باید بدانید که بلغارستان در جنوبی‌ترین بخش از تقسیمات آب و هوایی منطقه اروپا واقع است.

این کشور از طرف غرب تحت تأثیر دریای آتلانتیک است. آب و هوای اروپای مرکزی و شرقی نیز از ناحیه شمال غربی و شرقی، بلغارستان را تحت نفوذ خود قرار می‌دهد. آب و هوای بلغارستان به‌طور معمول به آب و هوای اروپا وابسته است.

ملاحظات جغرافیایی بلغارستان

بلغارستان با 912,110 کیلومتر مربع وسعت، در بخش شرقی نیمکره شمالی، جنوب شرقی قاره اروپا، غرب دریای سیاه و نیمه شرقی شبه جزیره بالکان واقع شده است.

این کشور که حدود 22 درصد از منطقه بالکان را شامل می‌شود، با رومانی در شمال، صربستان و مقدونیه در غرب و ترکیه و یونان در جنوب هم‌مرز است.

ملاحظات تاریخی بلغارستان

نام بلغارستان از کلمه‌ بلغار به معنی پوست‌های رنگین خوشبوی موجدار و پارچه‌ محکمی که آب پس نمی دهد گرفته شده است. بلغارها، مردمان چادرنشینی بودند که در قرن هفتم میلادی سرزمین اسلاوها را فتح کردند و با آنان ادغام شدند.

با گذشت زمان بلغارها زبان اسلاوها را آموختند و به این ترتیب کشور بلغارستان را بنا نهادند. سرزمین فعلیبلغارستان که در سال660 میلادی به تصرف گروهی از بلغارهای شرقی در آمد، همان تراکیا و موئیای قدیم است که پس از ادغام با اسلاوها، در قرون نهم و دهم، مسیحیت در این سرزمین رواج یافت..

همه بخش‌های سه‌گانه‌ این کشور تا مدت‌ها تحت نفوذ عثمانی‌ها بودند، تا این که اولین پادشاه بلغارستان، بنام الکساندر باتنبرگی، روملیای شرقی را تصرف و به خاک خود ضمیمه کرد.

 

در مراحل پایانی جنگ دوم جهانی (سال 1944) شوروی به بلغارستان اعلان جنگ داد و به آن حمله کرد. طی این جنگ بخش‌هایی از بلغارستان به تصرف شوروی در آمد.

در همان سال با توجه به شرایط به وجود آمده، دولت بلغارستان شرایط متارکه و تسلیم در جنگ با شوروی را پذیرفت. در همان دوران، دولتی ائتلافی و طرفدار شوروی بر سر کار آمد و مدتی بعد دولتی با گرایش کمونیستی، جای آن را گرفت.

سلطنت در سال 1946 لغو و پس از آن در همان سال، جمهوری خلق بلغارستان تشکیل گردید. در پی این تغییرات، دولت قانون اساسی جدیدی وضع کرد که به موجب آن صنایع و معادن ملی شدند. بلغارستان در سال‌های نیمه دوم قرن حاضر از یک‌ سو همواره با همسایگان خود اختلافات مرزی داشته و از سوی دیگر درگیر اعتراضات آزادی‌خواهانه‌ مردم بوده است

ملاحظات جمعیتی و انسانی بلغارستان

بر اساس آمارهای موجود، جمعیت بلغارستان در سال 2008، حدود 7.5 میلیون نفر بوده است. این وضعیت تراکم 79.6 نفر را در هر کیلومتر مربع نشان می‌دهد. 71 درصد مردمبلغارستان در شهرها هستند و پرجمعیت‌ترین شهر آن صوفیا است که حدود 10.9 درصد جمعیت این کشور را در خود جای داده است.

از نظر توزیع سنی، 14.5 درصد از جمعیت آن را افراد کمتر از 14 سال، 63.1 درصد را افراد 15 تا 59 سال و 22.4 درصد را نیز افراد بالاتر از 60 سال تشکیل می‌دهند. متوسط عمر مردان در این کشور 69.9 سال و زنان 77.1 سال است. در بلغارستان میزان تولد 10.7 در هزار، میزان مرگ و میر 14.2 در هزار و رشد جمعیت منهای 3.5- درصد است.

همچنین، میزان مرگ و میر کودکان نیز 9.2 نفر در هر هزار نوزاد است. اغلب اقوام این کشور را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند که ترکیبی از تیره‌های بلغار (85 درصد)، ترک (9 درصد)، یونانی، ارمنی و کولی هستند. 70 درصد مردم بلغارستان آیین ارتدوکس دارند و 30 درصد بقیه نیز دارای آئین‌های دیگر هستند. گفتنی است که گسترش اسلام در بلغارستان، ریشه در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی دارد.

در حال حاضر مسلمانان بلغارستان را ترک‌ها، پوماک‌ها، تاتارها، کولی‌ها، و قزلباش‌ها تشکیل می‌دهند. با وجود این ترک‌ها بزرگ‌ترین گروه مسلمان بلغارستان هستند.

آن‌ها از زمان حکمرانی عثمانیان در بلغارستان سکنی گزیده‌اند و دوران طولانی حضور آنان در بلغارستان (1295تا 1878) تغییرات آشکاری در سبک زندگی آن‌ها به وجود آورده است.

مشترکات زبانی میان زبان بلغاری و فارسی

برای یافتن مشترکات زبانی میان زبان فارسی و بلغاری باید از دو نظر آن را بررسی کرد. زبان فارسی و زبان بلغاری ریشه هند و اروپایی‌ دارند.

از آن جا که تا پیش از پیدایش زبان ترکی جدید (اوایل قرن 20 در ترکیه) زبان ترکی اصطلاحات فارسی و عربی زیادی داشت و کشور بلغارستان نیز 5 قرن تحت حاکمیت ترک‌های عثمانی بود به همین علت زبان آن‌ها از زبان ترک‌ها تأثیر پذیرفته است. بنابراین، واژه‌های مشابه و هم ریشه در میان این دو زبان بسیار یافت می‌شود.

واژه‌هایی مانند قسمت، پرده، جوراب، کبریت جزء این تشابهات زبانی است. تاکنون قریب به 500 واژه با ریشه فارسی (نه ترکی و نه عربی) در زبان بلغاری شناسایی شده است.

مهاجرت بلغارها و مهاجر‌پذیری بلغارستان در یک نگاه

با توجه به اینکه در دوران حاکمیت کمونیست‌ها، کشور بلغارستان به‌عنوان استان شانزدهم و حیات خلوت روسیه در بالکان و در واقع یکی از پایگاه‌های اساسی کمونیست به‌شمار می‌آمد، تعداد زیادی از افرادی که در کشورهای مختلف شرقی و غربی، به اندیشه‌های کمونیستی و مارکسیستی تمایل داشتند، به این کشور مهاجرت کردند، اما درباره مقوله مهاجرت سرمایه گذاری بلغارستان باید به دو نکته اساسی توجه داشت:
ایرانیان مقیم بلغارستان به دو گروه تقسیم می‌شوند: ایرانیانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وارد این کشور شده‌اند و ایرانیانی که بعد از پیروزی انقلاب به بلغارستان مهاجرت کرده‌اند. بیشتر ایرانیانی که قبل از پیروزی انقلاب به این کشور مهاجرت نموده‌اند، تاریخ ورودشان به سال‌های 1330 هجری شمسی و پس از آن برمی‌گردد که آن را باید ناشی از گرایشات سیاسی آن‌ها، دانست.

به دلیل پراکنده شدن اعضای حزب توده در شوروی و کشورهای بلوک شرق سابق، تعدادی از آن‌ها نیز در بلغارستان اقامت نمودند. اغلب این گروه پس از ازدواج با اتباع بلغاری و اخذ تابعیت این کشور به مرور ارتباط خود را با ایران کاهش دادند.

نظام حکومتی و ساختار سیاسی بلغارستان در یک نگاه

نظام حکومتی بلغارستان از نوع جمهوری است. قوه مقننه از یک پارلمان با دوره نمایندگی چهار ساله، تشکیل شده است. قانون اساسی آن در سال 1991 تدوین و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، بلغارستان از 28 استان و یک ناحیه‌ شهری تشکیل شده است که زیر نظر یک شورای انتخابی اداره می‌شوند. بلغارستان در سال 1878 مستقل شده و روز ملی آن سوم مارس است.

نوع حکومت بلغارستان در یک نگاه

نوع حکومت بلغارستان جمهوری پارلمانی است که در آن رییس جمهور رهبر است و با رأی مستقیم مردم برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود. رئیس جمهور این کشور یک معاون دارد که در غیاب او به امورات کشور رسیدگی می‌کند.

قانون اساسی در 13 جولای 1991 در مجلس مؤسسان تصویب شد و همه قراردادهای امضا شده دولت باید به تأیید مجلس ملی برسند. قدرت، طبق قانون اساسی بین قوه‌های مقننه، قضاییه و مجریه تقسیم می‌شود.

 

تاریخچه حضور مسلمانان در بلغارستان در یک نگاه

تاریخچه و نحوه ی حضور اسلام در بلغارستان یکی از بحث برانگیزترین مسایلی بوده است که همواره میان محققان ترک و بلغاری وجود داشته است. به ظاهر بر اساس شواهد موجود، پس از حمله عثمانی‌ها به شبه جزیره بالکان دین اسلام در این کشور شکل گرفت.

مورخان بلغاری ادعا می‌کنند که رواج اسلام در این کشور با زور و خشونت همراه بوده، در حالی که محققان ترک مدعی‌اند توسعه اسلام در زمان حاکمیت عثمانی نه از راه فشار بلکه از سوی کسانی‌که آن‌ها را «درویش» می‌خوانند، رواج یافته است. همچنین ازدواج سربازان ترک عثمانی با زنان بلغاری و تشکیل خانواده، همه و همه موجب گسترش اسلام شده است.

ادیان مختلف در بلغارستان در یک نگاه

مذاهب مسلمانان: مذهب بیشتر مسلمانان بلغارستان که جمعیتی در حدود 12 درصد جمعیت بلغارستان را تشکیل می‌دهند، سنی حنفی است. در این میان همچنان که گفته شد شیعیان علوی و بکتاش‌ها نیز حضور دارند. علویان با نام قزلباش نیز شناخته می‌شوند.

یهود: تعداد اندکی یهودی در بلغارستان زندگی می‌کنند (حدود 5000 نفر) که آن‌ها هم صاحب کنیسه هستند. دین یهود از قدیم یکی از ادیان موجود در این کشور و در شبه جزیره بالکان بوده است.

دیگر ادیان: پس از فروپاشی نظام کمونیست و آزادسازی فعالیت‌های مذهبی، بسیاری از نحله‌ها و فرقه‌های دینی از سراسر جهان چون بودایی، شینتو و هندو و غیره به این کشور وارد شده و به تبلیغ آیین خویش می‌پردازند.

پول رایج بلغارستان در یک نگاه

پول رایج در کشور بلغارستان لو است. از این واژه در جمع به صورت لوا استفاده می‌شود. این پول تا سال 1999 به خاطر وضعیت پریشان اقتصادی و پس از سقوط حاکمیت کمونیست بسیار ضعیف شده و اعتبار خود را از دست داده بود.

اما با توجهات جدیدی که شده است، اکنون یکی از با ثبات‌ترین پول‌های منطقه محسوب می‌شود.

ویژگی‌های نظام آموزشی بلغارستان در یک نگاه

در تاریخ کشور بلغارستان در یک نگاه، نظام تحصیلی این کشور با ثبات و پیشرفته بوده است. طبق قانون اساسی، تحصیل در مدارس دولتی رایگان و تا سن 16 سالگی اجباری است. شبکه مدارس بلغارستان شامل 3717 مدرسه دولتی و خصوصی است.

ایران در متون آموزشی بلغارستان در یک نگاه

به طور معمول از نام کشورهای جهان در متون آموزشی سطوح مختلف هر کشوری استفاده می‌شود.

یکی از متون عمومی آموزشی بلغارستان که در آن از کشور ایران نام برده شده، کتاب تاریخ سال دهم دبیرستان است که در آن به تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه در قرن بیستم اشاره شده است.

در این بخش از کتاب، درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز مطالبی به چشم می‌خورد. در دوره آموزش عالی نیز فرهنگ و تمدن ایران جزء دروس اصلی رشته زبان فارسی و مرکز ثقل مباحث این رشته است.

همچنین، در رشته تاریخ دانشگاه نیز، مباحثی از تمدن کهن ایران و سلسله حاکمان آن همچون هخامنشیان و دیگر سلسله پادشاهان ایران زمین نقل شده است.

صنعت توریسم در بلغارستان در یک نگاه

به رغم این که بلغارستان از نظر طبیعی زیبایی‌های فراوانی دارد، اما از نظر توریستی نسبت به همه کشورهای توریستی جهان به خوبی معرفی نشده است.

مهم‌ترین عامل توریستی بودن بلغارستان طبیعت زیبا و مناظر بدیع طبیعی آن است. بلغارستان در کنار بازارهای کلان اروپا قرار دارد و کشور آرام و امنی است که شرایط مناسب برای استراحت و تفریح را دارد.

  1. همچنین میتوانید مظالب زیر را در مورد کشور بلغارستان بخوانید:
  2. غذاهای بلغارستان
  3. بلغارستان در یک نگاه
  4. صرفه جویی در بلغارستان 
  5. اثر انگشت در بلغارستان
  6. استان های بلغارستان و معرفی کوتاهی از شهرهای توریستی این کشور
  7. هزینه ها ی زندگی در کشور بلغارستان
  8. جاذبه های گردشگری در بلغار ۱
  9. جاذبه های گردشگری در بلغار ۲
  10. بلغارستان و انچه که برای او رقم خورده است
  11. سفر به بلغارستان و آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری بلغارستان
  12. اقامت دائم در بلغارستان
  13. سفارت بلغارستان و نحوه ی گرفتن وقت از سفارت
  14. ویزای بلغارستان و انواع ویزا و مدارک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید