انواع اقامت هلند

انواع اقامت هلند


اقامت کوتاه مدت هلند

عبور و مرور تا سه ماه

برای کسانی که در مسیر خود به مقصد دیگری اقامت کوتاهی در هلند (حتی برای چند ساعت) دارند و یا تا سه ماه اقامت دارند، بسته به ملیت خود ممکن است نیاز به دریافت ویزای اقامت کوتاه مدت داشته باشند.

دو نوع ویزای اقامت کوتاه مدت وجود دارد

ویزای نوع A فقط برای ترانزیت است و برای مسافرانی از ملیت های خاص که در مسیر خود به کشور دیگری خارج از منطقه شنگن در فرودگاه های هلند توقف دارند، مورد نیاز است. این ویزا تنها به شما امکان ورود به منطقه بین المللی فرودگاه هلندی را می دهد. اگر حتی برای یک روز از فرودگاه خارج شوید، نیاز به یک ویزای اقامت کوتاه مدت نوع C خواهید داشت.ویزای نوع C (گاهی “ویزای توریستی” نامیده می شود) به شما اجازه می دهد تا به مدت سه ماه (۹۰ روز) در یک دوره شش ماهه در هلند (یا هر کشور دیگری در منطقه شنگن) اقامت داشته باشید. در این مدت شما می توانید در صورتی که کارفرمای شما یک مجوز کار به نام شما بگیرد، کار کنید اما نمی توانید بر اساس این ویزا درخواست اجازه اقامت دهید. شما مجبور به ترک هلند و ارائه درخواست در کشور خود می باشید.

 

اقامت بلند مدت هلند

بیش از سه ماه

اگر قصد ماندن در هلند برای بیش از سه ماه دارید، جز در صورتی که ملیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس را داشته باشید، ممکن است نیاز به ارائه درخواست برای ویزای بلند مدت (MVV) برای ورود به هلند و اجازه اقامت داشته باشید.

همه نیاز به MVV ندارند. در صورت نیاز می توانید برای MVV و اجازه اقامت به طور همزمان و در یک پروسه واحد درخواست دهید که روش ورود و اقامت (TEV ) نامیده می شود. هر دو مجوز به طور همزمان اعطا می شود؛ صدور MVV به شما اجازه ورود به کشور می دهد، و اسناد اقامت را در عرض دو هفته از ورود خود از دفتر IND دریافت خواهید کرد.

اگر به MVV نیاز ندارید، همچنان می توانید برای مجوز اقامت خود به روش TEV از خارج از هلند، و یا از IND پس ورود به هلند درخواست دهید.

 

اقامت هلند برای مقاصد مختلف اقامت 

شما باید بسته به هدف شما از اقامت برای اجازه اقامت درخواست دهید. هر مجوز هلند شرایط، الزامات، محدودیت ها و طول اعتبار مختص خود را دارد.

• پیوستن به یکی از بستگان یا همسر که شهروند اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس باشد.
• پیوستن به یکی از بستگان یا همسر که عضوی از خانواده غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس باشد.
• اجازه اقامت برای کارکنان
• اجازه اقامت برای خود اشتغالی / شغل آزاد / کارآفرین
• اجازه اقامت هلند برای مهاجران بسیار ماهر
• اجازه اقامت برای پژوهشگران علمی
• اجازه اقامت هلند برای کارگران فصلی / قراردادی کوتاه مدت
• اجازه اقامت برای اهداف مطالعاتی
• اجازه اقامت هلند برای سال تعیین گرایش فارغ التحصیلان: فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا
• اجازه اقامت برای خدمت تهاتری
• اجازه اقامت هلند برای برنامه های تبادلی
• ویزای بازگشت

اگر شما در حال حاضر در هلند هستید و می خواهید کشور را موقتاً ترک کنید اما در این مدت اجازه اقامت فعلی شما منقضی می شود، و یا درخواست ویزای شما در انتظار بررسی است (جایگزینی سند اقامت مفقود شده و یا تغییر هدف اقامت)، ممکن است برای برگرشتن به هلند به ویزای بازگشت نیاز داشته باشید. اعتبار ویزا بستگی به شرایط شما دارد، و از سه ماه تا یک سال متغیر است.

 

اقامت دائم

 

پس زندگی به مدت پنج سال بدون وقفه در هلند، می توانید برای اقامت دائم درخواست دهید:

شهروندی هلند

پس از زندگی به مدت پنج سال بدون وقفه در هلند (سه سال در صورتی که به مدت سه سال همسر یا شریک زندگی هلندی داشته باشید)، می توانید از طریق اعطای تابعیت، شهروند هلند شوید. شما باید واجد شرایط خاصی باشید، مانند اثبات اینکه شما می توانید به هلندی بنویسید و صحبت کنید، انکار ملیت قبلی خود (با چند استثنا)، و تغییر نام خود در صورتی که نوشتن و یا تلفظ آن به هلندی دشوار تلقی شود. شما باید درخواست خود را از طریق شهرداری محلی خود ارائه دهید، اگر چه درخواست شما توسط IND بررسی می شود. این روند حدود یک سال طول می کشد.

 

حامیان مالی

بسیاری از افراد یک فرد یا سازمان را به عنوان پشتیبان دارند (مانند کارفرما، نهاد آموزشی و یا اعضای خانواده) که مشتاق سفر آنها به هلند باشد. حامی ممکن است از طرف شما اقدام کند، درخواست اجازه اقامت شما را ارائه دهد و در صورت رد درخواست شما، اعتراض و یا تقاضای تجدید نظر دهد. دو نوع از حامیان مالی وجود دارد: غیر رسمی و رسمی. تنها سازمان ها، موسسات و شرکت ها می توانند حامیان مالی رسمی باشند (با هزینه)؛ اشخاص نمی توانند. سازمان های خاص باید برای استخدام کارکنان خارجی در IND ثبت نام کنند (تأیید شوند). با این حال، ثبت نام برای درخواست اجازه افراد در اشتغال با حقوق، کار فصلی، کارآموزی و یا دارندگان کارت آبی اروپا اختیاری است.

 

حامی رسمی می تواند یکی از موارد زیر باشد

حامی رسمی الزامی – به منظور مطالعه، تبادل (از جمله خدمت تهاتری)، مهاجران بسیار ماهر و محققان علمی خاص.حامی رسمی اختیاری – کارفرمایانی که کارکنان خارجی در اشتغال با حقوق دارند، کار فصلی، کارآموزی و یا دارندگان کارت آبی اروپا می توانند برای به طور داوطلبانه درخواست دهند. رسمی بودن الزامی نیست و اختیاری است.

 

تجدید و یا تغییر اجازه اقامت

 

اگر اجازه اقامت دارید، IND قبل از انقضای آن با شما در تماس خواهد بود و شما ممکن است فرصت تمدید آن را داشته باشید (البته هر مجوزی قابل تمدید نمی باشد). اگر شما نمی توانید آن را تمدید کنید، اما می خواهید در هلند بمانید، باید برای اجازه اقامت جدید اقدام کنید و یا کشور را ترک کنید.

 

اسناد و مدارک مفقود شده یا به سرقت رفته

اگر مجوز شما مفقود شده یا به سرقت رفته است، می توانید به برای جایگزینی آن به IND درخواست دهید. باید یک کپی از پاسپورت خود، گزارش پلیس و یک قطعه عکس پاسپورت، همراه با دیگر اسناد مرتبط با وضعیت خود (به عنوان مثال، گواهی اشتغال) را ارائه دهید. همه اسناد خارجی باید ترجمه شده و تأیید قانونی شود. رسیدگی به این مورد مبلغ ۲۵۹ یورو، بسته به اینکه چه مدارکی مفقود و یا به سرقت رفته است، هزینه دارد. پاسخ درخواست شما ظرف مدت هشت هفته از طرف IND ارسال می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید