اقتصاد کشور کرواسی

سیاست در کرواسی

بر اساس قانون اساس مصوب سال ۱۹۹۰، نظام سیاسی کشور کرواسی جمهوری است که از سال ۲۰۰۰ با سیستم پارلمانی اداره می‌شود.

رئیس‌جمهور به عنوان رئیس کشور، با رای مستقیم مردم و برای یک دورهٔ پنج ساله انتخاب می‌شود که تنها برای دو دوره پیاپی امکان‌پذیر است

رئیس‌جمهور کرواسی، فرماندهی نیروهای مسلح این کشور را در کنار تعیین سیاست‌های خارجی این کشور برعهده دارد. همچنین معرفی و تعیین نخست‌وزیر با تأیید پارلمان بر عهده رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور در کرواسی تنها نقشی تشریفاتی دارد و وظایف عمده بیشتر بر عهده نخست‌وزیر است.

در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار یک زن رئیس‌جمهور کرواسی شد.

حزب «اتحادیه دمکراتیک کرواسی» که پیش از این برای سال‌های متمادی در رأس قدرت بود پیشینه‌ای از دست داشتن در موارد متعددی از فساد از خود بر جا گذاشته‌است. ایوو سانادر، رهبر سابق این حزب و نخست‌وزیر پیشین کرواسی در حال گذراندن مجازات ۱۰ سال زندان خود به اتهام دست داشتن در فساد مالی است.

کرواسی بیست‌وهشتمین عضو اتحادیه اروپا است. پس از ۱۰ سال مذاکره فشرده سرانجام این کشور موفق شد نظر مثبت اتحادیه اروپا را برای عضویت به دست آورد. قرارداد الحاق کرواسی به اتحادیه اروپا در دسامبر سال ۲۰۱۱ امضا شد. عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا در یکم ژوئیه ۲۰۰۳ انجام شد.

پناهجویان زیادی خواستار عبور از مرزهای کرواسی در مسیر خود به اروپای غربی هستند. مسیر موسوم به «بالکان» مسیری است که ترکیه را به یونان، و مقدونیه، صربستان و کرواسی را از طریق اسلوونی به اروپای غربی متصل می‌کند. کرواسی تنها به‌شمار اندکی اجازه عبور از مرز را می‌دهد. دلیل این تصمیم آن است که اردوگاه مرزی اوپاتوواک ۳۵۰۰ مهاجر را در حال حاضر سامان داده و ظرفیتش تکمیل شده‌است

ویزای کرواسی

طبیعت و مکان های دیدنی کرواسی

علیرغم این که کرواسی کشور آن چنان بزرگی نیست ولی دارای مناظر طبیعی، تاریخ غنی و غذاهای خوشمزه فراوانی است.اگر تصمیم دارید به یکی یا چند تا از جزیره های کشور کرواسی سفر کنید و جاذبه های گردشگری و همچنین فرهنگ مردم کرواسی را ببینید و بشناسید، مطمئنا تنوع زیاد دیدنی های این کشور شما را شگفت زده خواهد کرد.

طبیعت در کرواسی

کرواسی هم مثل یونان دارای خط ساحلی زیادی است که 950 جزیره در   آن کشور قرار گرفته است

.رشته کوه های Velebit در کرواسی بهترین منطقه برای دیدن منظره بی نظیر ان جزایر هستند.

مسیرهای پیاده روی و کوه پیمایی در کوه های Velebit وجود دارد که تجربه ای فوق العاده را برای گردشگران به همراه دارد.کوه Velebit  شامل دو پارک ملی Paklenica و Northern Velebit می باشد که هر دوی آنها دارای چشم اندازهای دیدنی و مسیرهای کوه پیمایی هستند.از فراز این کوه ها به راحتی می توان جزیره های کشور کرواسی را مشاهده کرد.

غارهای کرواسی

حدود ساعت ۱۱ وقتی که نور آفتاب مستقیما بر آب های غار Blue Grotto می تابد، بهترین موقع برای شنا کردن است.تورهای تفریحی غار آبی کرواسی از جزیره Vis یا Hvar بصورت نیم

روزه برگزار می شود.اگر در جزیره اصلی اقامت دارید، این تورها بصورت تمام روز انجام می شود که البته شامل جاذبه های گردشگری دیگری هم می شود.

صدای دریا در کرواسی

مطمئنا هر کسی که به کنار دریا می رود کاملا با صدای دریا آشناست؛ صدایی که موج ها به هنگام رسیدن به ساحل از خود تولید می کنند.ولی در شهر Zadar  صدای دریا با استفاده از یک تکنولوژی خاص به موسیقی تبدیل می شود.این معماری بی نظیر در زیر پلکان های کنار ساحل Zadar تعبیه شده و زمانی که موج های دریا به این قسمت می رسند صداهایی بسیار زیبا تولید می کنند.لوله ای که در زیر پله ها قرار داده شده از ۳۵ قسمت تشکیل شده و هر کدام نوایی خاص را تولید می کنند.

 غذاهای کرواسی

آشپزی در کرواسی بخشی از تاریخ این کشور را شکل میدهد.غذاهای محلی کرواسی معمولا با فلفل سیاه،

فلفل پاپریکا و سیر طبخ می شوند.جالب است بدانید آشپزی در شهرهای ساحلی و جزیره های

اطراف تحت تأثیر آشپزی یونانی است یعنی از روغن زیتون و گیاهانی نظیر رزماری و جوز هندی به وفور استفاده می شود.

Peka ترکیبی از گوشت و سبزیجات با روغن زیتون و رزماری است که در منطقه Dalmatia درست می شود و یکی از غذاهای معروف کرواسی محسوب می شود.

اقتصاد در کرواسی

واحد پول کرواسی «کونا» است. هر کونا به ۱۰۰ لیپا تقسیم می‌شود. هر دلار آمریکا تقریباً برابر۵٫۵ کونا است. وجود حدود ۳۰۰ بندر کوچک و بزرگ در ساحل دریای آدریاتیک باعث رونق نسبی اقتصاد کرواسی و همچنین گسترش زیاد صنعت گردشگری گردیده‌است.

این کشور با خود مشکلات فراوان اقتصادی به اتحادیه اروپا می‌آورد. اقتصاد و صنعت کرواسی به شدت آسیب دیده، شمار بیکاران افزایش یافته و سامان اجتماعی آن در حال فروپاشی است. کرواسی پس از رومانی و بلغارستان سومین کشور فقیر در اتحادیه اروپا است.[۱۰]

زیر ساخت کشوری در کرواسی

پیشرفت‌های زیربنایی اخیر کرواسی کاملاً مشهود است. یکی از بخش‌های مهم شبکه توسعه سریع آن است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و به ویژه در دهه ۲۰۰۰ (دهه) ساخته شده‌است. تا سپتامبر ۲۰۱۱، کرواسی بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر (۶۸۰ مایل) از بزرگراه‌ها را متصل کرد، زاگرب را به بیشتر مناطق دیگر متصل کرد. بزرگ‌راه‌ها و راه‌های این کشور دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و سطح بالای کیفیت و ایمنی شبکه بزرگراه کرواسی توسط چندین برنامه EuroTAP و EuroTest مورد تأیید قرار گرفت

کرواسی دارای شبکه راه‌آهن گسترده‌ای است که ۲۷۲۲ کیلومتر (۶۹۱ مایل) را شامل می‌شود. به‌صورت جزئی‌تر شامل ۹۸۴ کیلومتر (۶۱۱ مایل) از راه‌آهن الکتریکی و ۲۵۴ کیلومتر (۱۵۸ مایل) راه‌آهن دو طرفه است.

مردم و فرهنگ در کرواسی

جمعیت کرواسی بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۱ حدود چهار میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده‌است. نرخ باروری کلی در این کشور ۱٫۵ فرزند برای هر مادر است که یکی از کمترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود. از سال ۱۹۹۱ تاکنون کرواسی رشد جمعیت طبیعی این کشور منفی بوده‌است. امید به زندگی در این کشور ۷۵٫۷ سال است. کرواسی در بین تمامی شش کشور یوگسلاوی ترکیب قومیتی یکدست‌تری دارد. ۹۰٪ مردم کشور از قوم کروات هستند. حدود ۴٫۴٪ صرب و بقیه بوسنیایی، مجار، ایتالیایی، اسلوون، آلمانی، چک و کولی هستند.

دین ۹۳٪ مردم کرواسی مسیحی هستند. حدود ۲٪ از کل جمعیت کرواسی مسلمان هستند که شامل مهاجران بوسنیایی و آلبانیایی‌ها می‌شود و جمعیت آنها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

زبان رسمی کرواسی، کرواتی نام دارد که با الفبای لاتین (همانند انگلیسی) نوشته می‌شود. همچنین الفبای سیریلیک (همانند روسی) نیز در برخی نقاط استفاده می‌گردد.

دارای مردمی با فرهنگ است. تقریباً ۹۸٪ مردم کرواسی باسواد هستند. تحصیل در دوره ابتدایی برای همه کودکان (۶ تا ۱۵ ساله) اجباری و رایگان است. در کشور کرواسی ۶۷دانشگاه وجود دارد. دانشگاه زاگرب که قدیمی‌ترین دانشگاه ملی کرواسی به‌شمار می‌رود در سال ۱۶۶۹ تأسیس شده‌است. یعنی قدمتی ۳۴۰ ساله دارد.

همچنین میتوانید مطالب زیر را در مورد کشور کرواسی بخوانید :

ویزای کرواسی

سفربه کرواسی, زادگاه مارکوپولو

 

منابع : ویکی پیدا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید