روش های اصلی برای اخذ تابعیت ایتالیا

شهروندی یا Citizenship رابطه بین یک شخص و یک کشور است که شخص به کشور وفادار می­ ماند و در مقابل، کشور از آن شخص محافظت می­ نماید.

هر فرد که در هر کشوری زاده شود و یا یکی از والدینش شهروند کشوری باشد به صورت خودکار شهروند آن کشور به حساب می ­آید. البته این امکان نیز وجود دارد که یک-تابعیتی و یا دو-تابعیتی یک کشور را با ازدواج با یکی از اتباعش، قبول تابعیت یک کشور، و یا وجود اقوام درجه­ یک در کشور مورد نظر را تصاحب نمود.

از زمان تاسیس اتحادیه اروپا، شهروندان تمام کشورهای عضو به شهروندی اتحادیه اروپا  بدل گشتند. شهروندی اروپا مکمل شهروندی ملی است و مزایای بسیاری همچون حرکت آزاد، ساکن شدن و اشتغال در بین کشورهای عضو  دارد. تابعیت اروپا برای شهروندان بریتانیا هنگام خروج از اتحادیه اروپا لغو خواهد شد.

به همین دلیل تابعیت ایتالیا برای شهروندان غیرایتالیایی  جذاب ­تر جلوه می ­نماید چرا که اگر مایل به سکونت در هر نقطه ­ای از اروپا باشید باید مجوز اقامت را بدست آورید.

تابعیت ایتالیا

3 روش اصلی برای اخذ تابعیت ایتالیا وجود دارد:

شهروندی ایتالیا بر حسب اصل حق خونی (jure sanguinis). یک شخص زمانی می­تواند برای تابعیت ایتالیا از سمت پدری اقدام کند که نسل­های قبل از وی پیش از زمان اتحاد ایتالیا نباشد یعنی 17 مارس 1861. پس اگر با اتکا به یکی از والدین برای تابعیت ایتالیا اقدام کنید یا باید زنده باشد یا اینکه از نسلی پس از تاریخ فوق ­الذکر باشد. اما اگر بخواهید از سمت مادری اقدام کنید نسل وی بایستی از تاریخ 1 ژانویه 1948 آغاز شده باشد. زمان رسیدگی به پرونده تابعیت چه از جانب پدری باشد چه مادری، بکسان خواهد بود.

شهروندی ایتالیا با ازدواج با یک ایتالیایی نیزکسب می­ شود.  این حق تمام همسران شهروندان ایتالیاست مگر اینکه سابقه جرم داشته باشند حتی اگر خارج از ایتالیا باشد. این حق همچنین از کسانی که تهدیدی علیه امنیت ملی شمرده شوند سلب خواهد شد.

پس از ازدواج با یک شهروند ایتالیایی یک سری پیش­ شرط­ ها جهت دریافت شهروندی ایتالیا وجود دارد؛ برای مثال، اقامت قانونی در ایتالیا به مدت دو سال و یا 3 سال اگر شما و همسرتان خارج از ایتالیا زندگی می­کنید. همچنین در طول مراحل بررسی اپلیکیشن شما، ازدواج باید ادامه داشته باشد. دانش متوسط زبان ایتالیایی پروسه کاری شما را تسهیل خواهد کرد.

  1. شهروند غیر اروپایی که 10 سال و یا بیشتر در ایتالیا ساکن بوده پس از گذشت 4 سال می­ تواند به تابعیت ایتالیا و شهروندی اتحادیه اروپا نائل آید.

یک فرد خارجی با والدینی که در ایتالیا زاده شدند یا پدربزرگ مادربزرگ ایتالیایی دارد که حق شهروندی خود را از دست داده­اند نمی­توانند شهروندی ایتالیا را بدست آورند مگر 3 سال سکونت قانونی در ایتالیا و سپس اقدام برای اخذ تابعیت.

تابعیت ایتالیا

آن دسته از افراد خارجی که شهروندی ایتالیا را بدست می­ آورند از مزایای ذیل بهره­مند خواهد شد.

  • اشتغال و سکونت در ایتالیا و همینطور 27 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا
  • دسترسی به خدمات پزشکی رایگان
  • دسترسی به مزایای آموزشی، حتی تحصیلات رایگان
  • بهره­مندی از حق سرمایه ­گذاری که صرفا حق شهروندان اتحادیه اروپاست
  • مسیری آسان برای خرید ملک در ایتالیا
  • امکان انتقال تابعیت (ایتالیا و EU) به تمامی فرزندان زیر 18 سال

اپلیکیشن شما می­ تواند به سفارت ایتالیا در کشور محل سکونت فعلی شما و یا به یک مقر پلیس در ایتالیا(Prefettura)  تحویل داده شود.

جهت اطلاعات بیشتر مقاله های زیر را مطالعه کنید

-> ویزای شینگن تضمینی و فوری

-> قوانین دیپورت ترکیه و ممنوع الورودی به ترکیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید