مهاجرت به آلمان

آلمان کشور مهاجرپذیری ست و دولت آلمان به دلیل کمبود کارگر و پایین بودن نرخ تولد ، مهاجرت را تشویق می کند و از 83 میلیون نفر جمعیت این کشور، 13 درصد آن مهاجرین هستند.  آلمان پس از آمریکا دومین مقصد مهاجرتی محبوب در جهان است. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد جهان است و بسیاری از برندهای های تجاری شناخته شده در سراسر جهان مانند: مرسدس بنز، BMW ، آئودی، بایر، زیمنس و … در آلمان تولید می شود. آلمان عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد و خواستگاه اختراعات بی شماری است. وجود صنایع گسترده و پیشرفته، دانشگاه های معتبر، امنیت، مناظر و سواحل شگفت انگیز، سطح بالای رفاه و امکانات اقتصادی مطلوب از جمله دلایل مهاجرت و تلاش برای اخذ اقامت آلمان است. برای مهاجرت به آلمان می توان از طریق سرمایه گذاری، تحصیل، کار، ازدواج و… اقدام نمود که در ادامه مقاله به بررسی روشهای مهاجرت به آلمان می پردازیم.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری یا تجارت

برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری و طرح خود اشتغالی، علاوه براینکه باید از تمکن مالی لازم برخوردار باشید، طرح سرمایه گذاری شما نیز دارای شرایط زیر باشد:

  • طرح شما باید منافع اقتصادی یا نیاز منطقه ای را برآورده کند ،
  • تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان داشته باشد ،
  • اعتبار مالی طرح باید توسط سرمایه شخص یا وام تأمین شود.

همچنین براساس معیارهای زیر طرح شمارا ارزیابی می کنند

  • کارآیی برنامه تجاری ،
  • تجربه تجاری فرد متقاضی ،
  • مبلغ قابل سرمایه گذاری در آلمان ،
  • تأثیر طرح  بر وضعیت اشتغال و آموزش ،
  • سهم پروژه در نوآوری و تحقیق.

اگر با طرح یا ایده شما برای کسب و کار موافقت گردد، می توانید بعد از سه سال اقامت موقت، جهت اخذ اقامت دائم و بعد از شش سال برای اخذ تابعیت اقدام نمایید. همچنین برای دریافت اقامت از این طریق نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی نیست و فرد متقاضی در صورت داشتن شرایط لازم از جمله تمکن مالی، میتواند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت نماید.

مهاجرت به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

در صورت ثبت نام در دانشگاه یا مدرسه فنی و حرفه ای و گرفتن ویزای دانشجویی می توانید از طریق تحصیل به آلمان مهاجرت کنید و پس از فارغ التحصیلی 18 ماه فرصت دارید یک شغل پیدا کرده و با تغییر نوع اقامت خود از تحصیلی به کاری، می توانید در آلمان بمانید. از دلایل تحصیل در آلمان می توان به پایین بودن هزینه تحصیل و عدم وجود الزامات مربوط به زبان آلمانی در صورت گذراندن دوره تحصیلی در دانشگاه انگلیسی زبان ، اشاره نمود. دانشجو باید تمکن مالی خود ،برای پرداخت هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه را اثبات نماید. به طور کلی هزینه  زندگی در آلمان 1.243دلار در ماه می باشد و شهریه هر ترم با توجه به مقطع و رشته تحصیلی فرد متغیر است و از 475 دلار برای هرترم شروع می شود. البته در صورتی که فرد دارای رزومه علمی قوی باشد می تواند برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز اقدام نماید، یکی از معتبرترین موسسات ارائه دهنده بورس های تحصیلی و تحقیقاتی آلمان ، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان(DAAD) است. همچنین دانشجو اجازه 20 ساعت کار در هفته همزمان با تحصیلش را به صورت پاره وقت دارد. درصورتیکه دانشگاه آماده پذیرش متقاضی باشد و داوطلب مدارک و بودجه کافی  را داشته باشد ، هنگام ورود به آلمان ویزا و اجازه اقامتش ر ا بدون هیچ مشکلی دریافت می کند.

مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت به آلمان

به طور کلی از دو طریق می توان برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام نمود :

-دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرمایان معتبر در آلمان

-از طریق اخذ ویزای جستجوی کار

در مورد گزینه اول برای مهاجرت به آلمان از طریق کار ، لازم است از قبل شغلی پیدا کنید و در خواست کار خود را به کارفرما ارسال نمایید، یک دعوت نامه رسمی از کارفرمای آینده دریافت کنید ،همچنین باید مدرک و یا تجربه کاری خود را نیز اثبات نمایید، سپس می توانید برای ویزای کار اقدام کنید. این امکان نیز برای شما فراهم است که وارد کشور شوید و درخواست دریافت مجوز اقامت یا کارت آبی را بدهید.

اخذ اقامت از طریق ویزای جستجوی کار به این صورت می باشد که به فرد متقاضی 6 ماه فرصت داده می شود تا شغل مورد نظر خود را در آلمان پیدا کند و پس از آن برای اخذ اقامت کار اقدام نماید .

. اعتبار مجوز اقامت از طریق کار به مدت قرارداد کاری فرد بستگی دارد. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است و امکان احراز شغل مناسب از درصد بالایی برخوردار است و بالا بودن دستمزد کارگران در این کشور، مهاجرت به آلمان از این طریق متقاضیان زیادی دارد.

لازم به ذکر است، فارغ التحصیلان دانشگاهی ماهر که کارفرما در آلمان پیدا کرده اند می توانند با ویزای کار وارد کشور شوند و کارت آبی اتحادیه اروپا دریافت کنند. کارت آبی یک نوع اجازه اقامت است ، اما با شرایط بهتر، که به مدت 4 سال معتبر است و به فرد اجازه می دهد تا 12 ماه در خارج از آلمان و اتحادیه اروپا بماند و گرفتن آن نیازی به دانش آلمانی ندارد. اتحادیه اروپا با داشتن این کارت ها بهترین متخصصان را جذب می کند و شرایط زندگی خوبی را برای آنها فراهم می کند. ثبت نام کارت آبی پس از درخواست ، حدود 6 هفته طول می کشدو پس از آن  کارت حق کار و ضمانت اجتماعی را به شما می دهد.

مهاجرت به آلمانمهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، آسانترین راه برای مهاجرت به آلمان است. برای کسب ویزای ازدواج؛ طرفین باید بالای 18 سال سن داشته باشند، همچنین داشتن دانش زبان آلمانی در سطح A1 الزامی می باشد. فردی که با تبعه آلمانی ازدواج کرده است؛  ابتدا می تواند اقامت 3 ساله دریافت نماید، سپس در صورت پایدار بودن ازدواجشان برای اخذ اقامت دائم در آلمان اقدام نماید. نکته مهم در این مهاجرت واقعی بودن ازدواج است و در صورتی که سرویس مهاجرت اثبات نماید که ازدواج جعلی است ، فرد کلاهبردار از کشور اخراج می شود.

مقاله های زیر می تواند برای شما مفید باشد 

ویزای شینگن 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید