ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است. این کشور دارای آموزش عالی با کیفیت مطلوب و شهریه مقرون به صرفه تر از شهریه سایر کشورهای اروپای غربی می باشد. برخی از اولین دانشگاه های اروپا در ایتالیا در قرون وسطا و رنسانس تأسیس شدند. دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه شناخته می شود که هنوز هم فعالیت می کند.

امروزه ایتالیا خانه بسیاری از مؤسسات معتبر آموزش عالی است. بسیاری از موسسات ایتالیا در رده بندی دانشگاه های جهانی عملکرد خوبی دارند و هر ساله در رتبه های 200 دانشگاه  برتر قرار می گیرند. این کشور یکی از چهار کشوری است که زمینه آموزش عالی اروپا را ایجاد کرده است. با تحصیل در ایتالیا  و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شما نه تنها آموزش عالی را تجربه خواهید کرد بلکه می توانید از غذاهای معروف و معماری باشکوه این کشورلذت ببرید. در ادامه مقاله شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا را بررسی می کنیم.

چه کسانی به ویزای تحصیلی ایتالیا احتیاج دارند:

اگر شهروند اتحادیه اروپا باشید می توانید با گذرنامه معتبر وارد ایتالیا شده  و مجاز به گذراندن دوره تحصیلی خود، بدون نیاز به ویزا خواهید بود . با این وجود ، شما نیاز به ثبت نام در کلانتری محلی و دریافت مجوز اقامت دارید. اگر فرد متقاضی تبعه نروژ ، ایسلند ، سوئیس یا لیختن اشتاین باشد ، نیازی به درخواست اجازه اقامت ندارد . با این حال ، نیاز به ثبت نام در اداره کلانتری محلی دارد.

برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، قبل از ورود به کشور ایتالیا الزامی می باشد. شما می توانید از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور محل اقامت دائم خود ویزای تحصیلی ایتالیا را درخواست دهید.

ویزای تحصیلی ایتالیا انواع ویزای تحصیلی ایتالیا برای متقاضیان غیر اتحادیه اروپا

بسته به مدت زمان تحصیل ، در ایتالیا دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد:

  • ویزا نوع C: ویزای اقامت کوتاه مدت معتبر برای دوره های آموزشی کوتاه مدت مانند دوره های زبان، که اعتبار آن حداکثر 90 روز می باشد
  • ویزا نوع D: ویزای طولانی مدت که بیش از 90 روز اعتبار دارد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان ممکن است نیاز به ارائه هریک یا تمام مدارک زیر جهت درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا را داشته باشند:

  • گذرنامه معتبر ، با حداقل دو صفحه ویزا خالی و معتبر برای حداقل سه ماه پس از پایان تاریخ مورد انتظار برنامه تحصیلی شما.
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه مورد نظر شما در ایتالیا؛
  • فرم درخواست ویزا
  • کپی از برنامه سفر شما به ایتالیا ،
  • اثبات عدم سابقه کیفری؛
  • اثبات مهارت در زبان ایتالیایی یا انگلیسی (بسته به زبان برنامه تحصیلی شما)؛
  • اثبات تمکن مالی کافی برای حمایت از خود (ماهانه بین 450 و 515 یورو).
  • اثبات وضعیت اسکان در ایتالیا؛
  • اثبات بیمه درمانی

ویزای تحصیلی ایتالیا چگونه برای ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم؟

شما باید ویزای تحصیلی ایتالیا را از سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود درخواست دهید. در صورتی که هیچ سفارتخانه و کنسولگری ایتالیا در کشور شما فعالیت نکند ، شما باید از طریق هر مرکز درخواست ویزا یا سفارت / کنسولگری کشور شنگن دیگر، که مورد تأیید ایتالیا باشد، اقدام نمایید.

ابتدا باید برای رزرو وقت ملاقات با سفارت تماس بگیرید. پس از آن ، تمام مدارك موردنیاز را جمع آوری کرده و در تاریخ مقرر، مدارک را بصورت حضوری ارائه دهید.

اطمینان حاصل کنید که اصل همه اسناد و مدارک و عکس های خود را به همراه داشته باشید. هنگام درخواست ویزا ، زمان پردازش ویزا را در خاطر داشته باشید. پردازش برنامه شما تقریباً سه هفته حتی گاهی اوقات بیشتر طول می کشد. بنابراین ، شما باید حداکثر دو هفته قبل از سفر برنامه ریزی شده خود و در سریعترین زمان سه ماه قبل از سفر برنامه ریزی شده خود، برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایید.

اگر همه مدارک لازم را داشته باشید و سفارت ایتالیا تصمیم بگیرد که شرایط شما را بپذیرد ، ویزای دانشجویی ایتالیا را دریافت خواهید کرد. پس از انجام این کار ، شما می توانید وارد ایتالیا شوید که پس از آن باید برای اخذ اجازه اقامت ایتالیا درخواست دهید.

ویزای تحصیلی ایتالیا

اجازه اقامت ویزای تحصیلی ایتالیا

در طی هشت روز پس از ورود به ایتالیا با ویزای تحصیلی ، باید برای ارسال درخواست اقامت به اداره پست محلی خود ( permesso di soggiorno ) مراجعه کنید . در آنجا یک فرم درخواست و فرم های لازم دیگر را دریافت خواهید کرد. همچنین باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  • یک نسخه از گذرنامه شما ، به طور خاص صفحه اطلاعات شخصی و صفحات ویزا.
  • نسخه ای از بیمه درمانی شما.
  • نسخه ای از نامه پذیرش شما از دانشگاه.

اداره پست محلی ایتالیارسیدی مبنی بر تأیید درخواست اجازه اقامت، به شما می دهد. سپس ، شما باید در کلانتری محلی ایتالیایی (دفتر مرکزی پلیس) اقدام کنید و در نهایت “مجوز اقامت” برای تحصیل را به دانشگاهی که پذیرش گرفته اید ارسال کنید.

آیا می توانید با ویزای تحصیلی ایتالیا کار کرد؟

اگر دانشجو تبعه اتحادیه اروپا باشد ، بدون نیاز به مجوز کار مجاز به کار در ایتالیا می باشد البته ساعات کار وی  نباید بیش از 20 ساعت در هفته در طول ترم باشد و فقط در طول تعطیلات بین ترم می تواند تمام وقت کار کند

دانشجویان خارجی خارج از اتحادیه اروپا نیاز به درخواست اجازه کار از یک اداره مهاجرت محلی در ایتالیا دارند و ابتدا باید یک نسخه از  قرارداد کار امضا شده  به دفتر مهاجرت نشان دهند.

به دست آوردن شغل دانشجویی چندان دشوار نیست ، به خصوص اگر کمی ایتالیایی نیز صحبت کنید. حتی می توانید در دانشگاه خود فرصت های شغلی پیدا کنید و در طول سال تحصیلی به عنوان دستیار کتابخانه یا مسئول دفتر، مشغول به کار باشید.

پرتال های منطقه ای شغلی ، روزنامه ها و دفترچه راهنمای بین المللی بهترین مکان برای بررسی لیست های شغلی هستند.

ویزای تحصیلی ایتالیا ویزای تحصیلی ایتالیا چه مدت اعتبار دارد؟

ویزای تحصیلی ایتالیا در ابتدا حداکثر برای یک سال اعتبار دارد البته تمدید مدت زمان ویزا تا پایان دوره تحصیلی شما امکان پذیر است. البته ، برای اینکه بتوانید ویزای دانشجویی را تمدید کنید ، باید تمام امتحانات سالانه خود را در دانشگاه با موفقیت بگذرانید.

مقاله های مرتبط

آشنایی با فرهنگ و مردم ایتالیا

روش های اصلی اخذ تابعیت ایتالیا 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید