کشور عمان

کشور عمان, کشوری عربی واقع در جنوب دریای عمان با مساحت 309500 کیلومتر مربع است, که پایتخت آن مسقط است و متشکل از 9 استان مسندم, البریمی, الباطنه, مسقط, الظاهره, الداخلیه, الشرقیه, الوسطی و ظفار است.

نظام حکومتی کشور عمان پادشاهی مطلق است و پادشاه این کشور در حال حاضر هیثم بن طارق آل سعید است. زبان رسمی عمانی ها عربی است اما برخی گویش ها همچون بلوچی (زبان مردم ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران و تعدادی از مردم جنوب افغانستان) و نیز اردو نیز بین مردم رواج دارد. البته در عمان به دلیل روابط دیرینه با انگلیس و برخی کشورهای آفریقایی زبان انگلیسی و سواحلی نیز به عنوان زبان دوم استفاده می گردد . ویزابوک ارائه دهنده خدمات وقت سفارت ، ویزای شینگن ، اقامت اروپا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد در ادامه با ویزابوک همراه باشید.

کشور عمان

طبق آخرین آمار,  جمعیت عمان 4600498 نفر محاسبه شده که از این تعداد 2486093 نفر عمانی و بقیه از کشورهای دیگر هستند. که بیش از 60 درصد این جمعیت در استان های شمالی زندگی می کنند.

دین رسمی اسلام و مذهب اباضیه است اما در عمان مذاهب حنفی,حنبلی,شافعی و حتی تشیع نیز حضور دارند و عمان معروف به کشور مسالمت آمیز مذاهب است.

تاریخی مختصر از کشور عمان:

بر اساس آخرین ابزار کشف شده در سواحل عمان, تاریخ انسان در عمان به 10000 سال قبل از میلاد برمی گردد. در تاریخ اولین اسم ذکر شده از عمان, مجان به معنی کشور مسی به دلیل وفور مس در کوه های این کشور یاد شده است. مردم کشور عمان از اولین کشورهایی بودند که به اسلام روی آوردند و پس از آن با خلفای مختلف اموی و عباسی مواجه شدند که به دلیل بی کفایتی در اداره امور مسلمانان تصمیم به انتخاب امامی برای خود شدند که تابع مذهب اباضیه به پیشوایی عبد الله بن اباض تمیمی شدند و 500 سال تحت حکومت قبیله بنی نبهان و پس از آن حکومت یعاربه, که مرزهای امپراطوری خود را از سواحل جنوب عربستان تا سواحل اقیانوس آرام در جنوب آفریقا گستراندند, بود.

پس از افول حکومت عباسی,  مورد تهاجم حکومت پرتقال قرار گرفت که در سال های 1500 میلادی قتل عام فجیعی در کشور عمان انجام دادند و پس از آن جنگ های داخلی و بی ثباتی زیادی را به خود دید تا اینکه در سال 1744 آل بو سعیدی بر تمام قبایل غلبه کرده و کشور را متحد ساختند و تاکنون 11 نسل از این خانواده در عمان حکومت کرده اند.

 اقتصاد کشور عمان:

عمان کشوری عموما گرم و خشک است. به همین دلیل تنها 15% زمین های عمان قابل زرع است که فقط نصف این میزان زیر کشت رفته است و اغلب؛  درختان میوه, سبزی, علف و برنج, درختان نخل و برخی حبوبات کشت می شوند. در عمان صید ماهی, پرورش حیوانات اهلی چون بز و شتر, تولید محصولات پنبه ای, تولید محصولات حصیری همچون سبد و زیرانداز, تولید چرم و تولید سفال نیز انجام می شود که از این محصولات صادرات قابل توجهی صورت می گیرد. بخش قابل توجه معادل 61.5% از صنعت عمان به بخش های غیر نفتی همچون تولید منسوجات, فروش حیوانات و مرکبات, استخراج مس,آهن, نقره و تولید صنایع فلزی همچون کشتی سازی, در سازی, تجهیزات جنگی همچون شمشیر,سرنیزه و سپر وابسته است و 39.8% نیز به صادرات نفت و گاز تکیه دارد. 23.8% تجارت خارجی عمان با امارات متحده عربی, 15.7% با ژاپن, 10.5% با بریتانیا, 6.5% با ایالات متحده, 5.1% آلمان و بقیه با دیگر کشورهای جهان است.

کشور عمان

جاذبه های گردشگری کشور عمان:

در میان جاذبه های پر زرق و برق امارات و سخت گیری های محافظه کارانه عربستان سعودی, عمان, نمایش موفقی از خاورمیانه را ارائه داده است؛ دارای ثبات سیاسی و طیف گسترده جاذبه ها همچون؛ صحرای ناهموار و سواحل محل تخم گذاری لاک پشت ها تا کوه های سرسبز مه آلود؛ که شما می توانید از آفرود, آفتاب زمستانی و مهمان نوازی مردم عرب زبان قدیمی لذت ببرید.

عمان کشور قلعه های باستانی و سواحل است, بطوریکه با احتساب جزایر عمان 3165 کیلومتر خط ساحلی دارد. و این کشور بین کشورهای همکاری خلیج فارس در تنوع پدیده های طبیعی منحصر به فرد است.

تماشای دلفین ها در دریای عرب, قایق سواری در تالاب بندر خیران, دیدن از وادی العربی و ساحل شرقی ظفار از اماکن جذاب عمان است.

همچنین هتل آتانا خصب, کورنیش مطرح, کاخ بستان نیز از هتل های واقع در اماکن جذاب عمان می باشند که رزرو آن ها می تواند تجربه بی نظیری را برایتان در عمان رقم بزند.

صعود به بلندترین قله عمان (جبل الشمس) و علیلا جبل اخدر و اماکن اسکان گردشگران نیز می تواند جزو برنامه سفر شما باشد.

همانطور که گفتیم عمان قلعه های باستانی زیادی دارد که در زیر به برخی اشاره می کنیم:

قلعه السلیف, قلعه بهلا, قلعه نزوی, قلعه نخل, قلعه الجلالی, قلعه المیرانی,قلعه صحار, قلعه دماء, دژ مطرح, دژ الاسود, دژ البلاد, دژ العوامر

همچنین برخی از موزه های عمان را که ارزش دیدن را دارند ذکر می کنیم:

موزه ملی العمانی , موزه بیت الزبیر, موزه بیت البرنده, موزه العانی – الفرنسی, موزه بوابه مسقط, موزه بیت مزنه, موزه قوات السلطان المسلحه, موزه القبه الفلکیه, موزه قلعه حصار, موزه عمان عبر التاریخ

همچنین عمان تورهای گردش در صحرا با شتر نیز برگزار می کند که ارزش امتحان کردن را دارد.

شرایط ورود به عمان:

کشور عمان برای ورود به اتباع خارجی ویزاهای متنوعی تدارک دیده است و انواع آن با ذکر توضیحات و نکات لازم آمده است:

ویزای کار کشور عمان:

بر اساس درخواست کارفرمای کار و با تقبل مسئولیت کارگر خارجی از طرف او صادر می شود؛ مگر اینکه کارفرما یک شرکت دولتی باشد. و باید دقت داشت که این ویزا دو سال مهلت دارد (چند سفره).

متقاضی نیاز به شروط زیر دارد:

-ضامن باید محلی یا با هویت کاملا عمانی باشد, که مسئول دقت اطلاعات داده شده است

-سن کارگر متقاضی بین 21 الی 60 سال باشد

-جنسیت کارگر متقاضی باید با جنسیت اجازه صادره از وزارت نیروی انسانی مطابقت داشته باشد

-شغل مورد نظر در درخواست کار صادر شده و درخواست ویزا مطابقت داشته باشد

ویزای کار قراردادی:

مراجع ذی ربط بر اساس درخواست کارفرما و با تقبل مسئولیت فرد خارجی, که طبیعتا نیاز به برخی آزمایش های اولیه توسط برخی سازمان های دولتی دارد برای اطمینان از بستن قرارداد با او, ویزا صادر می کنند. این ویزا اجازه حضور در عمان به مدت 2 ماه پس از صدور را می دهد و همچنین یک ماه دیگر قابل تمدید است (تک سفره).

ویزای کار موقت:

این ویزا به درخواست کارفرمای محلی و با مسئولیت وی به عنوان کار موقت صادر می شود.

مدت این ویزا بر اساس مدت کار فرد, از زمان صدور به سه حالت؛  4 ماهه, 6 ماهه و 9 ماهه (چند سفره) خواهد بود.

*دقت شود که سن متقاضی کمتر از 21 سال نباشد و کارفرما اجازه استخدام کارمندان موقت داشته باشد همچنین کارفرما دولتی نباشد.

 ویزای خانوادگی عمان:

مراجع ذی ربط بر اساس معیارهای خود و درخواست کارفرما  به مسئولیت او به عنوان؛ پدر یا مادر کارگر خارجی, برادر کارگر خارجی یا نزدیکان او و… ویزای دو ساله (یا مدتی طبق صلاح دید خود) صادر می کنند(چند سفره).

ویزای پیوستن به خانواده:

این ویزا برای پیوستن همسر کارگر خارجی مشغول در کشور عمان و فرزندان زیر 21 سال او و همچنین به همسر خارجی شهروند عمانی بر اساس درخواست او از طریق وزارت داخلی عمان با ارائه مدرک ازدواج زوجین صادر می شود, که مدت آن دو سال از زمان صدور است(چند سفره).

باید در اخذ این ویزا شرایط زیر برقرار باشند:

-فرد مشغول به یکی از مشاغل مذکور در لیست یکپارچه خلیج باشد

-در یک منزل اجاره شده به نام خودش یا کارفرمایش سکونت داشته باشد

-حقوقش زیر 600 ریال عمان نباشد

-ارائه یک نسخه از تاییدیه وزارت داخلی برای همسران شهروندان عمانی به اضافه سند ازدواج و یک نسخه از کارت شناسایی معتبر لازم است

ویزای تحصیلی کشور عمان:

بر اساس درخواست موسسه آموزشی یا دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی و تحت مسئولیت خودش صادر می شود, که به مدت 6 ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد و با آن می توان بین یک الی دو سال از تاریخ ورود در عمان ماند و همچنین یک بار دیگر, با نامه درخواست دانشگاه, قابلیت تمدید دارد (چند سفره).

ویزای گردشگری عمان:

این ویزا برای مسافرانی که قصد گردشگری در عمان را دارند صادر می شود و به دارنده آن اجازه ورود و اقامت در عمان را به مدت 30 روز می دهد که یک بار هم قابل تمدید است. و شهروندان برخی کشورهای ذکر نشده در لیست وزارت امور خارجه عمان باید تحت ضمانت یک شرکت گردشگری و یا هتل های عمانی وارد شوند.

کشور عمانویزای سرمایه گذاری:

به افراد خارجی که علاقه به سرمایه گذاری در عمان را دارند به مرجعی که این نیت را اثبات کند

نیاز است و اگر علاقه به اقامت و کار در شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده است دارد, باید از وزارت نیروی انسانی, اجازه کار دریافت کند.

این ویزا 6 ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد و بر اساس مدت تعیین شده از طرف مراجع مشخص قابلیت استفاده دارد (چند سفره).

ویزای مالک واحد مسکونی:

این ویزا به خارجی هایی که مالک واحد آپارتمانی در یکی از ساختمان های گردشگری تکمیل شده در عمان باشند اعطا می شود. همچنین می تواند به دو نفر حقیقی که از نظر قانونی مالک واحد ساخته شده هستند و یا هر زمان که مالک شخص حقوقی باشد, اعطا شود. این ویزا دو سال اعتبار دارد و تا زمانی که فرد مالک آن واحد باشد قابلیت تمدید دارد (چند سفره).

ویزای پیوستن به فرد مالک:

مراجع ذی ربط به همسر و به اعضای درجه یک خانواده فرد خارجی, که مالک یک واحد مسکونی است و اقامت مالک در عمان اخذ کرده است, می دهند.

ویزای سریع:

مراجع ذی ربط بر اساس درخواست کارفرمای محلی برای فرد مشغول به کارهای تایید شده و بازرگانان با هماهنگی نمایندگان دولت در خارج و به تایید مراجع ذی ربط همچون؛ اداره عمومی گذرنامه و اقامت صادر می شود.

این ویزا 3 هفته از تاریخ ورود به کشور اعتبار دارد و یک بار به مدت 1 هفته دیگر قابل تمدید است (تک سفره).

ویزای تحقیقات علمی:

این ویزا را اداره عمومی گذرنامه و اقامت از سمت یک سازمان محلی و به مسئولیتش به افراد خارجی که به هدف تحقیقات علمی وارد عمان می شوند داده می شود به شرطی که مراجع ذی ربط موضوع تحقیق را تایید کنند.

این ویزا به مدت یک ماه اجازه اقامت می دهد و قابل تمدید به 2 ماه است (تک سفره).

ویزای چند سفره:

این ویزا برای افراد خارجی که علاقه به ورود به عمان بیش از یک بار دارند و یکی از حالات زیر می باشند داده می شود:

-بازرگانانی که از شهروندان کشورهای تایید شده توسط اداره عمومی گذرنامه و اقامت می باشند و بدون ضامن می باشند که در برخی مبادی کشور عمان نیز ارائه می شود که بین 6 ماه الی 1 سال اعتبار دارد.

-بازرگانانی که از طرف یکی از شرکت ها یا موسسات تجاری درخواست داشته باشد که به عنوان ضامن مسئولیتش را بر عهده بگیرد و بین 6 ماه الی 1 سال اعتبار دارد.

-مشتری خارجی که مالک یک قطعه زمین قابل ساخت یا یک واحد آپارتمان ساخته شده در یکی از ساختمان های گردشگری ثبت شده باشد که بین 6 ماه الی 1 سال اعتبار دارد

-برای شهروندان آمریکایی که می توانند با هر بار ورود به مدت 30 روز در عمان بمانند

– برای شهروندان آمریکایی که قصد گردشگری یا انجام کار تجاری دارند به مدت دو سال داده می شود که اجازه ماندن در عمان به مدت 3 ماه با هر بار ورود را دارند

کشور عمان

ویزای ورود در شرایط بحرانی:

صدور این ویزا  در شرایط بحرانی خاص جهانی صورت می گیرد و 7 روز اجازه اقامت می دهد.

ویزای دیدن نزدیکان و دوستان:

با درخواست دوستان و آشنایان عمانی خود و به مسئولیت آن ها صادر می شود.

ویزای رسمی:

این ویزا برای مقامات دولت کشورهای دیگر است.

ویزای گروه های فنی:

برای کارفرمای محلی و به مسئولیت او  برای جذب افرادی که کارهای هنری تولید می کنند داده می شود.

ویزای رانندگان کامیون ها:

این ویزا به رانندگان تریلی ها و کامیون ها و دستیارانشان  داده می شود.

ویزای ترانزیت:

برای عبور از کشور عمان و توسط شرکت های هواپیمایی به مدت 72 ساعت اجازه ورود می دهد.

ویزای عبور زمینی:

این ویزا برای عبور زمینی از مرزهای عمان می باشد که پس از صدور, 5 روز مهلت خروج دارید.

ویزای عبور دریایی:

این ویزا برای افرادی, که از طریق بنادر هوایی قصد رسیدن به کشتی های شان در عمان دارند, داده می شود.

*برای اطلاع از انواع دیگر ویزای عمان و شرایط و هزینه ویزاها با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دانشگاه های عمان:

1-دانشگاه سلطان قابوس:

دانشگاهی دولتی است و در گروه ب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران است.

قرار دارد.QSدر رتبه 8 دانشگاه های کشورهای عربی و رتبه 375 رتبه بندی جهانی

این دانشگاه 7224 دانشجو دارد.

2-دانشگاه ظفار:

دانشگاهی خصوصی ست و در گروه ج دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران است.

این دانشگاه 3779 دانشجو دارد.

3-دانشکده خلیج:

دانشکده ای خصوصی ست.

این دانشکده 2600 دانشجو دارد.

4- دانشگاه آلمانی تکنولوژی:

این دانشکده خصوصی ست و در گروه ج دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران است.

این دانشکده 110 دانشجو دارد.

5-دانشگاه صحار:

اولین دانشگاه خصوصی در عمان است و در گروه ج دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارد.

این دانشگاه 6069 دانشجو دارد.

6-دانشکده داروسازی عمان:

اولین دانشکده ای در عمان است, که رشته داروسازی را تاسیس کرد.

دانشکده ای خصوصی ست.

این دانشکده 1000 دانشجو دارد.

شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید