کشور قطر

قطر, کشوری عربی با مساحت 11521 کیلومتر مربع در جنوب خلیج فارس است که از هشت استان؛ شمال, خور, ام صلال, ضعاین, ریان, دوحه, وکره و شحانیه تشکیل شده است. پایتخت قطر, دوحه و نظام حکومتی آن پادشاهی وراثتی مشروطه و پادشاه آن تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی است.

زبان اصلی این کشور عربی ست اما با توجه به اینکه قطر 60 سال تحت سیطره انگلیس بوده است و همچنین حضور مهاجرین زیاد, سبب رواج زبان انگلیسی بین مردم شده است. اما آشنایی با زبان عربی در سفرتان به قطر تجربه خوشایندتری برای شما و میزبانتان به همراه خواهد داشت.

طبق آخرین آمار, جمعیت قطر تقریبا 2.6 میلیون نفر است که از این مقدار 14% اصالت قطری و 86% اصالتی از کشورهای دیگر من جمله کشورهای عربی و پاکستان و هند و… دارند. از این جمعیت 67.7% مسلمان, 15.8% مسیحی, 11.3% هندو, 3.1% بودایی و 1.6% از ادیان دیگرند.ویزابوک ارائه دهنده وقت سفارت ، ویزای شینگن ، اقامت ترکیه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد

تاریخی مختصر از قطر:

طبق شواهد باستانی و آثار یافت شده در سواحل قطر, سکونت انسان در این مناطق به 10000 سال پیش بر می گردد. این کشور, در دوره عبید یک تفریح گاه پادشاهی بوده و در سال 224 که ساسانی ها به کشور های اطراف خلیج فارس تسلط یافتند, منطقه کنونی قطر نقش مهمی در مبادلات تجاری برای حکومت ساسانی داشت. سپس

در دوره ظهور اسلام, مردم این منطقه به اسلام گرویدند؛ تا اینکه در سال 1916 با از هم پاشیدن دولت عثمانی عبد الله بن قاسم آل ثانی تحت حمایت انگلیس درآمد و پس از سال 1971 از قیمومیت انگلیس خارج شد. در سال 1991 در جنگ خلیج فارس دولت قطر به آمریکا, فرانسه و بریتانیا اجازه داد تا از خاک کشورش

برای حمله به عراق, که کویت را تصرف کرده بود, استفاده کرده و در آنجا پایگاه های هوایی ایجاد کنند. در سال 2013 پادشاه قطر حکومت را به تمیم بن حمد آل ثانی واگذار کرد. در سال 2017 کشورهای مصر, عربستان سعودی, امارات متحده عربی و بحرین, با ادعای اینکه قطر از تروریست ها حمایت می کند, روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع نمودند.

کشور قطراقتصاد قطر:

قبل از اکتشاف نفت شغل اکثر ساکنان قطر, صید ماهی و مروارید بوده است. با ورود مروارید پرورش یافته ژاپنی در بازار جهانی, اقتصاد قطر ضربه بزرگی دید؛ تا اینکه در سال 1940 در منطقه دخان اولین مخزن نفت پیدا شد که توانست اقتصاد قطر را متحول کند. در حال حاضر قطر روی مخزنی به بزرگی 7000 کیلومتر مکعب گاز طبیعی قرار دارد که سومین منبع گاز طبیعی بزرگ جهان است. همین اکتشاف باعث شد در سال 2013 درصد بیکاری در قطر, 0.1% رقم بخورد. در سال 2010 برای سومین بار قطر به عنوان ثروتمندترین کشور جهان شناخته شد. اقتصاد قطر به شکل قابل توجهی به کارگران مهاجر وابسته است بطوری که 94% نیروی کار قطر را مهاجرین تشکیل می دهند. از آنجا که قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است, در پروژه ها و شرکت های بزرگی همچون؛ شرکت زیمنس (بزرگترین شرکت در زمینه تولید برق در اروپا), شرکت فولکس واگن (یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی دنیا), ساخت فرودگاه هیترو (بزرگترین فرودگاه انگلستان از لحاظ حجم مسافرت ها و سومین فرودگاه بزرگ جهان), تیم فوتبال پاری سن ژرمن (یکی از تیم های برتر لیگ قهرمانان اروپا), بانک آمریکا (دومین بانک بزرگ تجاری جهان), شرکت بلک بری (یکی از شرکت های بزرگ ساخت گوشی همراه و یکی از شرکت های سازنده نامه الکترونیکی یا همان ایمیل), شرکت شل (یکی از بزرگترین شرکت های استخراج و فرآوری نفت و ساخت سکو های نفتی), ساخت برج شارد لندن (یکی از بلندترین برج های انگلستان) و … سرمایه گذاری کرده است.

دیدن کردن از کشور قطر:

قطر, کشوری با قوانین خاص پوششی؛ اما دارای جذابیت های فراوان و متنوع برای طیف مختلف مسافرین خارجی است که در زیر به برخی از جاذبه ها اشاره خواهیم کرد:

قطر برای توریست ها زمینه تفریحاتی همچون چتربازی در آسمان و پاراگلایدینگ در صحراها را فراهم کرده است.

همچنین قطر دارای موزه های باستانی با طراحی های خاص و آثار تاریخی کشف شده از کشورهای عربی است؛ همچون موزه ملی قطر که توسط جین ناول, برنده جایزه پریتزکر معماری, و یا موزه هنر اسلامی که توسط آی. ام. پی, برنده جایزه پریتزکر معماری و طراح هرم شیشه ای بالای موزه لوور, طراحی شده است.

از این گذشته تفریحات آبی قطر همچون؛ غواصی در خلیج فارس, اسکی با چتر روی آب, اتاق های سنتی در وسط آب, کایاک سواری در جنگل ساحلی التکیره, سفر در دریا با لنج های سنتی نیز ارزش امتحان کردن را دارند.

دیدن از گالری های زیبای الرواق و بازار مرکزی هنر واقف, که از اماکن سنتی قطر هستند, هم می توانند جزو برنامه تفریحی تان باشند.

آفرود در صحرا, شترسواری و اسب سواری, همچنین دیدن از ساحل صحرایی یکی از تفریحات پر طرفدار این روزهاست که قطر به خوبی این بستر را برای توریست ها فراهم کرده است.

در پایان باید ذکر کرد که کشور قطر به ورزش اهتمام فراوان می ورزد و رویدادهای ورزشی جهانی مهمی سالانه در این کشور برپا می شود همچون؛ جام جهانی فوتبال 2020 که پدیده جهانی فوتبال است که سالانه میلیون ها تماشاچی را به سمت خود می کشاند.

کشور قطرشرایط ورود به کشور قطر چیست؟

قطر بیشتر به عنوان کشوری با اقتصاد قوی شناخته شده است. از این رو, جهت تسهیل مسیر ورود کارگران خارجی تمهیداتی اندیشیده است؛ برای تحصیل در قطر, فقط باید به دانشگاه مد نظر درخواست تحصیل ارسال نمود, که این کار توسط آژانس های مسافرتی انجام می شود.

دولت قطر به شهروندان تعداد زیادی از کشورها اجازه ورود بدون ویزا را می دهد.

در لیست زیر نام برخی از این کشورها, که به شهروندان آن ها برگه معافیت از ویزای 180 روزه, که با آن می توانند 90 روز در قطر بمانند (که این دوره یک بار دیگر قابلیت تمدید است), اعطا می شود, آمده است:

آرژانتین- اتریش- کرواسی- جمهوری چک- دانمارک- فرانسه- یونان- ایسلند- ایتالیا- لیتوانی- مالزی- هلند- پرتقال- نروژ- اسپانیا- مجارستان- بلغارستان- اسلوونی- اسلواکی- سیبری- سوئیس- سوئد- ترکیه- اوکراین

همچنین قطر, به شهروندان کشورهایی که در زیر آمده است, برگه معافیت 30 روزه اعطا می کند, که با آن می توانند 30 روز در قطر بمانند (قابلیت یک بار تمدید دارد):

استرالیا- بلاروس- بولیوی- کانادا- شیلی- چین- کاستاریکا- کلمبیا- برزیل- گرجستان- اکوادور- کوبا- اندونزی- هنگ کنگ (چین)- نیوزیلند- پاناما- پاکستان- کره جنوبی- تایلند- انگلیس- اروگوئه- ونزوئلا- مکزیک- روسیه- لبنان-  ژاپن- هند- پاراگوئه- سنگاپور- مقدونیه- آذربایجان

*دقت شود که برخی از کشورها که در بالا ذکر شده برای اخذ معافیت به مدارک بیشتری نیاز دارند.

برای ورود به قطر تنها باید گذرنامه با ویزا داشته باشید که انواع ویزای صادره برای مسافرین خارجی به قطر در زیر آمده است:

انواع ویزای گردشگری کشور قطر:

-ویزای گردشگری (حین و بعد از رسیدن): 80 کشور ذکر شده در بالا هنگام ورود به قطر می توانند این ویزا را اخذ کنند (که البته به صورت اینترنتی هم قابل اخذ است).

-ویزای گردشگری از طریق کارفرما: هتل ها, سفارت ها و کارفرمایان می توانند برای شهروندان کشور های مورد تایید (33 کشور) این ویزا را اخذ کنند.

-ویزای گردشگری از طریق خطوط هوایی قطری یا هتل ها: شهروندان کشورهای مورد تایید (33 کشور) می توانند با ضمانت هتل هایی که در قطر فعال هستند, با توجه به اعتماد دولت به این هتل ها, یا ضمانت افراد نزدیک به مسافر از طریق خطوط هوایی قطری این ویزا را اخذ کنند(مدت زمان این ویزا فقط 1 ماه است).

ویزای گردشگری مشترک قطر-عمان: این ویزا  به شهروندان کشور های مورد تایید (33 کشور)اجازه می دهد تا بین قطر و عمان تجارت دریایی انجام دهند (این ویزا یک ماهه و قابل تمدید است).

کشور قطرانواع ویزای کاری کشور قطر:

این ویزا به افراد غیر قطری اجازه کار در قطر را می دهد و سه نوع دارد:

-ویزای بازرگانان به مدت 72 ساعت: این ویزا به متقاضیان امکان ورود به قطر و سنجیدن بازار قطر را می دهد. این ویزا حین ورود داده می شود و 72 ساعت زمان دارد و برای مدت زمان مشابه قابل تمدید است.(برای اخذ این ویزا باید با ارائه مدارکی دلیل ورود خود را ثابت کنید)

-ویزای کارگران: این ویزا به کارگران خارجی جدید و کسانی که برای ادامه کارشان به قطر وارد می شوند و قراردادهای کوتاه مدت دارند, داده می شود. مدت زمان این ویزا 3 ماه و شرکت طرف قرارداد باید برای ادامه کار, اقدام به تمدید ویزای کارگران خارجی خود کند.

-ویزای سرمایه گذاران: این ویزا برای گرفتن اقامت بدون ضامن به خارجی هایی, که در بعضی پروژه های تجاری در کشور قطر سرمایه گذاری کرده اند, داده می شود. این افراد باید اسناد مالکیت, مدرک حسن رفتار و نتایج برخی آزمایش های پزشکی مطلوب را ارائه دهند.

ویزای اقامت کنندگان در کشور های همکاری خلیج فارس:

اقامت کنندگان در کشورهای همکاری خلیج فارس, که شاغل به کارهای تایید شده از طرف دولت قطر هستند, می توانند این ویزا را هنگام ورود یا از طریق سفارت های قطر اخذ کنند و می توان 3 ماه دیگر آن را تمدید کرد.

(متقاضیان باید اثبات کنند که در کار مورد نظر شاغل هستند)

ویزای زیارت خانوادگی:

این ویزا برای افراد خارجی که برای آوردن خانواده و آشنایان خود به قطر اقدام می کنند, داده می شود (که حداکثر تا 6 ماه قابل تمدید است). و به  نسبت نزدیکی آشنایان همراه فرد, از 3 تا 6 ماه این مدت زمان قابل تمدید است.

ویزای اقامت خانوادگی:

این ویزا به کارکنان خارجی اجازه می دهد تا خانواده درجه یک خود را همراه خود به قطر بیاورند. و این ویزا تحت ضمانت ضامن داده می شود (با فرض داشتن کارت شناسایی قطری و ویزای اقامت از طرف کارفرما یا ضامن شخص).

ویزای ترانزیتی:

این ویزا برای عبور از کشور قطر حین ورود داده می شود و می توان برای دیدن از قطر در مدت زمان کوتاه عبور از آنجا, از سفارت, ویزای با زمان بالای 24 ساعت اخذ نمود.

ویزای تازه متولد شدگان:

برای بچه های زیر 3 ماه باید ویزا, حین ورود همراه مادرشان, اخذ شود .

ویزای تحصیلی کشور قطر:

این ویزا برای افرادی که در موسسات و دانشگاه های قطری تائید شده, ثبت نام کرده و قصد ماندن در طول تحصیل را دارند, داده می شود. این ویزا از طریق کمیته بررسی درخواست های ورود و توسط مراکز امور خارجه وزارت داخلی قطر صادر می شود.

ویزای اقامت ذینفع یک ملک:

این ویزا برای ذینفعان املاک است و نیاز به گذرنامه منقضی نشده و نامه از طرف مقام دولتی و مدرک حسن رفتار و نامه آزمایش پزشکی تائید شده دارد.

ویزای بازگشت:

این ویزا برای افرادی ست که بیش از 6 ماه خارج از قطر بوده اند ولی هنوز اقامت شان پایان نیافته و تائیدیه قبلی برای ورود جهت اخذ ویزای بازگشت دارند (این ویزا در حالت فقدان گذرنامه نیز قابل اخذ است که شرایطی دارد).

کشور قطرویزای رسمی جهت ورود به کشور قطر:

این ویزا برای افراد دولتی کشورهای دیگر, جهت ورود به قطر در شرایط خاص است.

دانشگاه های قطر:

1-دانشگاه قطر:

این دانشگاه دولتی ست و در گروه الف دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران قرار دارد.

رتبه این دانشگاه بین کشورهای عربی, 4 و در رتبه بندی جهانی QS مقام 245 را تصاحب کرده است.

این دانشگاه بالغ بر 8900 دانشجو دارد و شامل دانشکده های علوم پایه و ادبیات, مدیریت و اقتصاد, آموزش, مهندسی, قانون, علوم سلامت, پزشکی, داروسازی, دندانپزشکی و شریعت و معارف اسلامی است.

دانشگاه قطر برای بورسیه کردن دانشجوها و اشتغال پس از تحصیل آنان شرایط فوق العاده ای دارد و دانشجویان بسیاری برای اپلای در این دانشگاه با هم رقابت می کنند.

2-دانشگاه حمد بن خلیفه:

این دانشگاه دولتی ست و در گروه ج دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران قرار دارد.

این دانشگاه بیش از 900 دانشجو دارد و شامل دانشکده های مطالعات اسلامی, علوم انسانی و اجتماعی, علوم پایه و مهندسی, قانون, علوم زندگی و سلامتی و سیاست عمومی است.

3-دانشگاه اَی اند اِم تگزاس در کشور قطر:

این دانشگاه خصوصی ست و در گروه ج دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران قرار دارد.

این دانشگاه شامل دانشکده های مهندسی شیمی, مهندسی برق و کامپیوتر, مهندسی مکانیک, مهندسی نفت, علوم انسانی, علوم پایه و تحصیلات تکمیلی ست.

4-دانشکده پزشکی ویل کرنل در کشور قطر:

این دانشکده خصوصی ست.

5-دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا در قطر:

این دانشگاه خصوصی ست و در گروه ج دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران قرار دارد.

این دانشگاه شامل دانشکده های طراحی, تاریخ هنر, طراحی مدل, طراحی گرافیک, طراحی داخلی و نقاشی و خطاطی است.

کشور قطرکلیتی از هزینه تحصیل و زندگی در کشور قطر:

معمولا به طور متوسط برای زندگی در دوحه نیاز به 19800 دلار آمریکا در یک ترم تحصیلی, که روزانه 12 ساعت تحصیل را شامل می شود, دارید.

با وجود بنزین ارزان قیمت, اما هزینه های زندگی در قطر چندان تعریفی ندارد؛ برای مثال یک عدد نان در قطر 1.5 دلار و اجاره یک اتاق یک نفره بین 1500 الی 2300 دلار ماهانه آب می خورد.

قطر, کشوری امن با درصد جرم و جنایت بسیار پایین است و برای رفت و آمد, سیستم های اتوبوس مخصوص محصلین و هم چنین سیستم امن تاکسی های Uber فعالیت دارند.

مقاله های زیر می تواند برای شما مفید باشد

انواع ویزای شینگن

مدارک ویزای شینگن

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید