تحصیل در روسیه

روسیه بزرگترین کشور روی کره زمین است که دارای یازده منطقه زمانی از غرب به شرق را شامل می شود  و با بیش از 140 میلیون نفر ، نهمین کشور پرجمعیت جهان  است. در سالهای اخیر ، روسیه تلاش بسیار زیادی برای مدرن سازی سیستم آموزش عالی خود و گشودن آن برای دانشجویان خارجی انجام داده است. در همان زمان ، “پروژه 5-100” به رهبری دولت با هدف آوردن حداقل 5 دانشگاه روسیه در 100 دانشگاه برتر در معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های جهانی قرار داشته است. اکنون بیش از ده دانشگاه روسیه در میان 500  دانشگاه برتر جهان قرار دارند و این نتایج هر ساله در حال بهبود است. معتبرترین دانشگاه دولتی برای تحصیل در روسیه دانشگاه لومونوسف مسکو (MSU) است . اما تعداد بیشماری دانشگاه بزرگ دیگر برای تحصیل در روسیه وجود دارد. در این مقاله به بررسی نکات مهم پیرامون تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین المللی پرداخته شده است.

اطلاعات بیشتر در مورد روسیه

روسیه به دلیل تحصیلات عالیه در علوم مشهور است ، اما در علوم انسانی و اجتماعی شهرت بیشتری داشته و روسیه محل تحصیل برخی از مشهورترین هنرمندان و نویسندگان جهان است.

گذشته از فرهنگ متنوع آن ، پیگیری تحصیل در روسیه با این واقعیت که این کشور میزبان 26 مکان میراث جهانی یونسکو است ، جذاب تر می شود و میلیون ها گردشگر و روس را به خود جذب می کند. این روال معمول در روسیه است که دانشگاهها سفرهای دانشجویی به مکانهای دیدنی مانند میدان سرخ ، کرملین و کوههای طلایی آلتای و… را ترتیب می دهند ، و روسیه را به مکانی مناسب برای دانشجویان علاقمند به کاوش تبدیل می کند.

تحصیل در روسیه

ویزای دانشجویی برای تحصیل در روسیه

شما می توانید درخواست ویزا خود را  پس از اخذ پذیرش از دانشگاه روسیه و حداکثر 45 روز قبل از ورود برنامه ریزی شده به روسیه آغاز کنید ، پردازش ویزا به طور معمول دو تا سه هفته طول می کشد و می تواند در سفارت محلی روسیه یا مرکز ویزا انجام شود.

ویزای دانشجویی روسیه در ابتدا به مدت 90 روز معتبر است ، با گزینه تمدید ویزا برای یک سال ، و سپس می تواند به طور مداوم برای طول مدت تحصیل دانشجو تمدید شود.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیل در روسیه

  • یک دعوتنامه رسمی از دانشگاه انتخابی شما یا از GUVM (اداره اصلی امور مهاجرت) ؛
  • گذرنامه معتبری که از تاریخ صدور ویزا حداقل 18 ماه اعتبار داشته باشد. و دارای حداقل دو صفحه خالی
  • یک گواهی که نشان دهنده وضعیت منفی HIV شما بیش از 90 روز نیست.
  • یک فرم درخواست چاپ شده (این را می توان به صورت آنلاین انجام داد) برای ارسال به سفارت ، کنسولگری یا مرکز ویزا.
  • رضایت نامه پدر و مادر و تأیید شده توسط دفاتر اسناد رسمی (اگر زیر 18 سال ندارید).

مطمئن شوید که ظرف هفت روز پس از ورود ، ورود خود به روسیه را در دفتر محلی GUVM ثبت کنید. عدم انجام این کار می تواند منجر به جریمه نقدی یا گاهی اخراج از روسیه شود. وقتی زمان تمدید ویزای 90 روزه به ویزای یک ساله فرا رسید ، با دفتر بین المللی دانشگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید از تمام ابزارها ، اطلاعات و اسناد لازم برای تکمیل موفقیت آمیز فرآیند برخوردار هستید.

تحصیل در روسیه

کار هنگام تحصیل در روسیه

ویزای دانشجویی در روسیه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد همزمان با تحصیل کار کنند. شما باید از اداره مهاجرت فدرال (FMS) مجوز کار بگیرید – مگر اینکه در تعطیلات یا در موسسه دانشگاهی خود کار کنید.

برای این مجوز لازم است که شما تمام وقت در یک دانشگاه معتبر دولتی تحصیل کنید. هزینه مجوز 3500 روبل (63 دلار آمریکا) است ، 1 سال اعتبار دارد و به طور کلی 10 روز طول می کشد تا آن را از اداره مهاجرت فدرال منطقه ای اخذ کنید.

محل اقامت دانشجویان در روسیه

هزینه محل اقامت دانشجویی در روسیه بسته به محل اقامت ، امکانات و نوع محل اقامت شما می تواند از 150 روبل تا 35000 روبل (2.6 دلار – 612 دلار آمریکا) در هر ماه باشد. در میان شهرهای روسیه ، مسکو و سن پترزبورگ  برای زندگی گرانتر هستند.

هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در روسیه

هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در روسیه می تواند در موسسات مختلف متفاوت باشد.  محدوده شهریه در روسیه به شرح زیر می باشد:

  • یکمدرک لیسانس در روسیه می تواند از 220،000 تا 240،000 روبل (3385 تا 3690 دلار آمریکا) در هر سال هزینه داشته باشد.
  • درجه متخصصمی تواند از 220،00 به 240000  روبل (3385تا 3690 USD) در سال هزینه داشته باشد؛
  • مدرک کارشناسی ارشدمی تواند از 240،000 به 260،000  روبل(3746  به USD 4058 ) در سال هزینه دارد؛
  • هزینهدوره کارشناسی ارشد می تواند از 72000 روبل (1293 دلار) تا 250،000 (4490 دلار) در سال باشد

برای کمک به دانشجویان بین المللی که در ادغام خود در جامعه روسیه راحت تر عمل می کنند ، برخی از دانشگاه ها ممکن است برنامه های مقدماتی را ارائه دهند که برای آموزش ثبت نام کنندگان در مورد زبان روسی ، سنت ها و سبک زندگی طراحی شده است. هزینه متوسط ​​یک برنامه 120،000 روبل (2155 دلار) است.

بورس تحصیلی در روسیه

در سال 2019 ، دولت روسیه 15000 امکان تحصیل در روسیه با بودجه دولتی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داد . جهت اخذ بورسیه های دولتی ، دانشجویان بین المللی باید در همان امتحان که توسط دانش آموزان متوسطه روسیه برگزار می شود ، یعنی آزمون دولتی یکنواخت (EGE) قبول شوند. اگر واجد شرایط بورسیه تحصیلی دولت روسیه باشید ، شامل موارد زیر خواهید بود:

  • شهریه رایگان برای مدت زمان تحصیل شما ؛
  • کمک هزینه تحصیل
  • خوابگاه (در صورت موجود بودن).

تعداد بورسیه های تحصیلی دانشجویان بین المللی براساس ماهیت رابطه کشور فرد متقاضی با روسیه متغیر است.

تحصیل در روسیه

هزینه های زندگی برای تحصیل در روسیه

مانند سایر کشورها ، هزینه های زندگی در روسیه تا حد زیادی به محل زندگی و سبک زندگی شما بستگی دارد. مانند هزینه های اقامت ، قیمت در مسکو و سن پترزبورگ می تواند در مقایسه با سایر شهرهای روسیه بسیار متفاوت باشد . میانگین برخی هزینه های زندگی در روسیه از نظر هزینه های معمول دانشجویان به شرح زیر می باشد:

وعده غذایی

500 روبل (8 دلار آمریکا)

قهوه

120 روبل (2 دلار آمریکا)

بلیط سینما

300 روبل (5 دلار آمریکا)

اجاره ماهانه

15،871 – 22،810 RUB (دلار 247 دلار – 356 دلار)

حمل و نقل ماهانه

1740 روبل (27 دلار)

زبان و فرهنگ در روسیه

روسیه با مساحت گسترده ای که دارد، دارای طیف گسترده ای از زبانها و فرهنگها می باشد  و تحصیل در روسیه برای دانشجویانی که در جستجوی علایق ، زمینه ها و فرهنگ های مختلف هستند کشور مناسبی است. اما به طور کلی81٪  از کل جمعیت در روسیه روسی را به عنوان زبان اصلی خود صحبت می کنند و روسی همچنان تنها زبان رسمی این کشور است. همزمان ، این کشور دارای ترکیبی متنوع از بیش از 100 زبان است که در بین حدود 200 گروه قومی پراکنده شده اند و 37 زبان دیگر در مدارس جمهوری های مختلف در سراسر روسیه تدریس می شود.

با توجه به هجوم اخیر دانشجویان بین المللی ، بسیاری از دانشگاه ها برنامه هایی را به زبان انگلیسی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی آغاز کرده اند. برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی را بیشتر در دو مرکز اصلی بین المللی روسیه ، مسکو و سن پترزبورگ می توان یافت. با این حال ، یادگیری زبان روسی کمک بزرگی خواهد کرد تا بتوانید زندگی روزمره خود را به عنوان یک دانشجوی بین المللی در روسیه درک کنید.

ویزابوک آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید