اسلام در ترکیه

اسلام در ترکیه معتدل است و با زندگی مدرن سازگار است. بسیاری از ترک ها برای مبانی اخلاقی و معنوی اسلام ارزش قائلند و به اسلام به عنوان راهنمای زندگی صحیح و اخلاقی احترام می گذارند  .مساجد ترکیه به روی همه باز است و از غیر مسلمانان به عنوان بازدید کننده در تمام مساجد ترکیه استقبال می شود. بیشتر ترک ها مسلمان سنی هستند. یعنی آنها در میان اکثر مومنان اسلامی هستند و اقلیت کمی از  شیعه علوی نیز وجود دارد. حدود 20٪ مسلمانان ترکیه اول خود را مسلمان و دوم شهروند جمهوری ترکیه می دانند. 80٪ دیگر خود را شهروند می دانند و دین را الویت دوم ، سوم یا چهارم می دانند. بعضی از آنها نیز سکولار هستند. در ادامه مقاله به بررسی اسلام در ترکیه از جمله تاریخ اسلام در ترکیه تعطیلات و … پرداخته شده است.

سلطان خلیفه

در طول قرون عثمانی ، استانبول  مرکز جهان اسلام بود ، و حاکم آن ، سلطان عثمانی ، نیز به عنوان  خلیفه یا رهبر معنوی اسلام شناخته می شد. عثمانی ، و پیش سازهای آنها از  ترکان سلجوقی ، سهم قابل توجهی در زندگی و الهیات اسلامی داشته اند.

حاکمیت قانون مذهبی

امپراتوری عثمانی یک حکومت دینی بود. قانون این سرزمین برای مسلمانان  شریعت ، قانون مقدس (قرآن کریم) بود. اقلیت های مسیحی و یهودی با توجه به قوانین نهایی سلطان ، طبق قوانین خودشان اداره می شدند.

قوانین مذهبی تا قرن هجدهم در بیشتر کشورها حاکم بود ، یا حداقل تأثیر قابل توجهی بر دولت داشت.

اسلام در ترکیهجمهوری سکولار

در اوایل قرن بیستم ، کمال آتاتورک ، جمهوری ترکیه را تاسیس نمود. جمهوری  سکولار جدایی دولت و دین را به عنوان یکی از اصول اساسی می دانست. طبق قانون اساسی ، نیروهای مسلح ترکیه به حفظ دموکراسی و سکولاریسم موظف شدند.

احزاب سیاسی اسلامگرا

در انتخابات دسامبر سال 1995 ، حزب رفاه اسلام گرا  21 درصد آرا را به دست آورد ، که این نسبت بیشتر از هر حزب دیگر بود و حق تشکیل دولت ائتلافی را کسب کرد .بسیاری از مردم بر این باورند که موفقیت حزب رفاه نتیجه بسیاری از ” آرا protest اعتراضی ” صادر شده نه برای پلتفرم اسلامگرایان رفاه بلکه  علیه  سایر احزاب سیاسی است که به نظر می رسید فاسد و بی اثر هستند.

در نوامبر 2002 ، به یک حزب جدید و نو-اسلام گرا اکثریت کرسی های مجلس ملی بزرگ ترکیه اعطا شد  و اولین دولت یک حزب و غیر ائتلاف را طی چند دهه تشکیل داد. باز هم ، بخش عمده ای از آرا به حزب جدید  عدالت و توسعه  معروف به عنوان اعتراض به احزاب سیاسی قدیمی ، ناکارآمد و فاسد و نفوذ قابل ملاحظه نهادهای نظامی به جای رای گیری تلقی شد.

دولت جدید حزب عدالت و توسعه قول داد که به روشی سکولار (هرچند با دستورات اخلاقی اسلام) حکومت کند و روابط ترکیه را با همسایگان خود و همچنین اروپا و ایالات متحده حفظ نماید. بر همین اساس دولت ترکیه نیز سخت تلاش کرده است تا روابط خود را با همسایگان اسلامی خود ، از جمله کشورهای عربی و ایران تقویت کند.

با روی کار آمدن یک دولت قوی ، فعال ، متخصص و غیر ائتلافی قدرتمند ، اقتصاد ترکیه رونق گرفت ، تولید ناخالص ملی اوج گرفت ، سطح زندگی ترک ها به طرز چشمگیری افزایش یافت ، جامعه و زیرساخت ها به سرعت مدرن شدند و ترکیه برجستگی جدیدی یافت

نفوذ نظامی

در سال 2010 ، دولت اتهامات  طرح کودتا علیه بیش از 100 افسر نظامی میانی و عالی رتبه را به هم زد ، و این سنت را که از زمان تأسیس جمهوری ترکیه وجود دارد ، مبنی بر این که تشکیلات نظامی فراتر از قوانین مدنی است ، درهم شکست

افسران متهم دستگیر ، محاکمه و به زندان محکوم شدند ، اما بعداً کشف شد (2015) که مدارک علیه آنها ساختگی بوده – در نتیجه تمام اتهامات علیه آنها منتفی شد . با این حال ، تأثیر اولیه پیگردهای قانونی – کاهش نفوذ ارتش در سیاست – باقی ماند.

اسلام در ترکیه

افزایش تأثیرات اسلامی

همراه با توسعه سریع اقتصادی ، حزب عدالت و توسعه حمایت عمومی و شبه رسمی بیشتری از فرهنگ و نفوذ اسلامی پرورش داد. سیاست ها و رویدادهای رسمی و نیمه رسمی دیگر از مطالعه با مضامین مذهبی اجتناب می کردند. دور شدن رسمی از سکولاریسم سختگیرانه ، و نگرش خیرخواهانه و بردبار به بیان مذهبی در دولت ، مورد تأیید ترکان مذهبی قرار گرفت ، اما ترکانی که به فضیلت حکومت کاملاً سکولار معتقدند ، از این روند ناراحت بودند.

تعطیلات اسلامی در ترکیه

مهمترین تعطیلات اسلامی  Kurban Bayramı  و  Ramazan هستند که شامل تعطیلات رسمی ملی نیز هستند  . آنها  ممکن است بر برنامه های سفر شما تأثیر بگذارد ، بنابراین باید بدانید که چه زمانی اتفاق می افتد و چگونه بر سفر تأثیر می گذارد.

جشنواره های کوچک اسلامی  مانند  قندیل  ها اخلالگر نیستند ، فقط جالب و سرگرم کننده هستند.

تعطیلات اسلامی  از غروب آفتاب آغاز می شود ، تا زمان غروب آفتاب در روز تقویم بعدی ادامه دارد و تعطیلات مهم عمومی معمولاً با  تعطیلات نیم روزه  به نام  arife (“آماده سازی”) همراه است. دفاتر ، بانک ها و مشاغل ممکن است  در ظهر آن روزتعطیل شوند و  جشن از غروب آفتاب آغاز شود .

اسلام در ترکیه

رمضان

در ماه رمضان ، غذا خوردن در طول روز دشوار خواهد بود. توصیه می شود در این ماه به شهرهای خارج از کشور سفر نکنید ، زیرا یافتن غذا دشوار است. حتی در شهرهای بزرگ ، غذا خوردن در انظار عمومی در ماه رمضان بی ادبانه تلقی می شود. اگر نیاز به غذا خوردن دارید ، این کار را در داخل یک رستوران بسته یا در اتاق هتل انجام دهید.

 Kurban Bayramı

عید قربان مهم ترین  مراسم مذهبی اسلامی سال در اسلام ترکیه است  و  4 یا 5 روز تعطیلات عمومی  در ترکیه اعلام می شود.

جشنواره های کوچک اسلامی

جشنواره هایی مانند  Aşure Günü ،  Mevlid-i Nebi و  قندیل  ها تعطیلات رسمی نیستند ، اما مساجد روشن می شوند ، غذاهای مخصوص تهیه می شود و شما می توانید به طور فعال در جشن ها شرکت کنید. حداقل باید تاریخ ها را بدانید تا بفهمید چه خبر است

 

ساعت های تعطیلات عملیاتی

همانطور که در بالا ذکر شد ،  تعطیلات اسلامی از غروب خورشید آغاز می شود . بسیاری از دفاتر اوایل بعد از ظهر روز اول برای ” آماده سازی ”  (arife) بسته  می شوند تا برای شروع تعطیلات آماده شوند.

دفاتر دولتی و تجاری حداقل در اولین روز کامل (غروب آفتاب تا غروب آفتاب بعدی) تعطیلات رسمی چند روزه مذهبی تعطیل هستند. مناظر جالب توجه بازدیدکنندگان مانند موزه ها معمولاً صبح روز اول کامل بسته است اما ممکن است بعد از ناهار بعد از ظهر باز شود.

بازار های معروف ترکیه مانند   بازار بزرگ استانبول  و بازار  مصر (ادویه) ممکن است  در روز اول از چند روز تعطیلات بسته  باشد و در روزهای بعدی تعطیلات مذهبی چند روزه ، بیشتر موزه ها ، بازارها و سایت های مشابه در ساعات عادی خود باز خواهند بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید