فرهنگ هند

فرهنگ هند از قدیمی ترین فرهنگ های جهان است و تمدن در هند حدود 4500 سال پیش آغاز شد.  امروزه هند کشوری بسیار متنوع است و با بیش از 1.2 میلیارد نفر جمعیت دومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین است.  فرهنگ هند مانند جغرافیای وسیع آن متفاوت است. مردم به زبانهای مختلف صحبت می کنند ، لباسهای متفاوتی می پوشند ، پیرو آیین های مختلف هستند ، غذاهای مختلف می خورند اما خوی یکسانی دارند. بنابراین خواه یک موقعیت شادی آور باشد یا یک لحظه غم و اندوه ، مردم هند با تمام وجود شرکت می کنند   و احساس خوشبختی یا درد می کنند. یک جشنواره یا یک جشن هرگز محدود به یک خانواده یا خانه نمی شود. کل جامعه یا محله در ایجاد نشاط در یک مناسبت در فرهنگ هند نقش دارند.   در این مقاله مروری کوتاه بر فرهنگ هندوستان داریم.

زبان در فرهنگ هندی ها

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هند 28 ایالت و هفت سرزمین دارد . طبق حکم دادگاه عالی گجرات در سال 2010 ، هیچ زبان رسمی در هند وجود ندارد ، اگرچه هندی زبان رسمی دولت است. قانون اساسی هند به طور رسمی 23 زبان رسمی را به رسمیت می شناسد.  بسیاری از افرادی که در هند زندگی می کنند با خط Devanagari می نویسند. در حقیقت ، این تصور غلطی است که اکثر مردم هند با هندی صحبت می کنند. به نقل از تایمز هند ، اگرچه بسیاری از مردم در هند به زبان هندی صحبت می کنند ، اما 59 درصد از ساکنان هند به غیر از هندی صحبت می کنند  . بنگالی ، تلوگو ، مراتی ، تامیل و اردو از دیگر زبانهای صحبت شده در این کشور هستند.

سانسکریت ، یک زبان هند و اروپایی باستان که معمولاً در فیلم های اکشن از آن یاد می شود ، از شمال هند است. زبان هندی  شباهت های زیادی با زبان های انگلیسی ، فرانسوی ، فارسی و روسی دارد. تحقیقات جدید DNA در سال 2017 نشان داد که یک حمله آریایی ممکن است آغاز سانسکریت باشد مارتین ریچاردز ، محقق باستان شناسی ، در دانشگاه هادرسفیلد انگلیس ، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: “مردم صدها سال است که در مورد ورود زبان های هند و اروپایی به هند بحث می کنند.”

فرهنگ هنددین مردم هند

هند به عنوان زادگاه آیین هندو و بودیسم ، سومین و چهارمین آیین بزرگ شناخته شده است. طبق ” کتاب راهنمای تحقیق در مورد توسعه و دین ” ، ویرایش شده توسط متیو کلارک ، حدود 84 درصد از مردم هندو شناخته می شوندهندوئیسم ، و چهار فرقه غالب – شیوا ، وایشناوا ، شاكتیا و اسمارتا – انواع مختلف هندوئیسم وجود دارد.

حدود 13 درصد هندی ها مسلمان هستند و این کشور را به یکی از بزرگترین ملتهای اسلامی در جهان تبدیل کرده است. مسیحیان و سیک ها درصد کمی از جمعیت را تشکیل می دهند و بر اساس “کتاب راهنما” بودایی ها و جائین ها حتی تعداد کمتری دارند.

CIA ارقام مشابهی را ذکر کرد. بر اساس کتاب جهانی واقعیت ، حدود 80 درصد جمعیت هندو ، 14.2 درصد مسلمان ، 2.3 درصد مسیحی ، 1.7 درصد سیک و دین 2 درصد از جمعیت هند مشخص نیست.

غذاهای هندی

به گفته دانشگاه A&M تگزاس ، هنگامی که امپراتوری مغول در قرن شانزدهم به هند حمله کرد ، اثرات قابل توجهی در غذاهای هندی به جا گذاشت. آشپزی هندی نیز تحت تأثیر بسیاری از کشورهای دیگر است.  شهرت غذای هندی به دلیل تنوع زیاد ظروف و استفاده آزادانه از گیاهان و ادویه جات است و سبک های آشپزی در فرهنگ هند از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

گندم ، برنج باسماتی و حبوبات با چانا (گرم بنگال) از عناصر مهم رژیم هند است. این غذا سرشار از ادویه جات است ، از جمله زنجبیل ، گشنیز ، هل ، زردچوبه ، فلفل تند خشک و دارچین و … چاشنی های غلیظ و  میوه ها و سبزیجات مختلف مانند گل مروارید و گوجه فرنگی و نعنا ، گشنیز و گیاهان دیگر – سخاوتمندانه در آشپزی هند استفاده می شود.

بسیاری از هندوها گیاه خوار هستند ، اما گوشت بره و مرغ در غذاهای اصلی غیر گیاهخواران رایج است.  به طوریکه بین 20 تا 40 درصد از جمعیت هند گیاهخوار هستند.

بیشتر غذای هندی را با انگشت یا نانی که به عنوان ظروف استفاده می شود می خورند. طیف گسترده ای از نان ها که همراه با وعده های غذایی سرو می شوند ، پخته شده با فر و اجاق گاز هستند. و باتورا ، یک نان تخت سرخ شده و کرکی که در شمال هند رایج است و با کاری نخود مصرف می شود.

فرهنگ هندمعماری و هنر

مشهورترین نمونه معماری هند تاج محل است که امپراطور مغول برای احترام به همسر سوم خود در ممتاز محل ساخته است. این اثر ترکیبی  از سبک های معماری اسلامی ، پارسی ، ترکی عثمانی و هند است. هند همچنین معابد باستانی بسیاری دارد.

هند به دلیل صنعت فیلم سازی مشهور است که اغلب از آن بالیوود یاد می شود. به گزارش گلدن گلوب ، تاریخ سینمای این کشور از سال 1896 آغاز شد ، زمانی که برادران لومیر هنر سینما را در بمبئی به نمایش گذاشتند . امروزه این فیلم ها به آواز و رقص استادانه معروف هستند.

پوشش در فرهنگ هند

لباس هندی با ساری های ابریشمی رنگارنگ که توسط بسیاری از زنان این کشور پوشیده می شود ، شناخته می شود. یک لباس سنتی برای مردان دهوتی است ، پارچه ای بدون بخیه است که به دور کمر و پاها بسته می شود. آقایان همچنین یک کرتا ، پیراهنی گشاد که تقریباً تا زانو است ، می پوشند. برای موارد خاص ، مردان از یک شروانی یا آچکان استفاده می کنند که یک کت بلند است که بدون یقه است. تا یقه و تا زانو دکمه دار است. نسخه کوتاهتر شروانی کت نهرو نامیده می شود. نام آن به نام جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر هند از سال 1947 تا 1964 است ، البته نهرو هرگز کت نهرو نپوشید . به گفته تلهکا ، روزنامه هند ، او آچکان را ترجیح داد. ژاکت نهرو در درجه اول برای غربی ها به بازار عرضه می شد.

فرهنگ هند

آداب و رسوم و جشن های هندی ها

طبق نشنال جئوگرافیک ، دیوالی بزرگترین و مهمترین تعطیلات هند است . این مراسم یک جشنواره پنج روزه است که به دلیل چراغ هایی که در این جشن روشن شده و نمادی از نور درونی است که آنها را از تاریکی معنوی محافظت می کند ، به جشنواره چراغ ها معروف است. هولی ، جشنواره رنگ ها ، جشنواره عشق نیز نامیده می شود ، در بهار محبوب است. این کشور همچنین روز جمهوری (26 ژانویه) ، روز استقلال (15 آگوست) و تولد ماهاتما گاندی (2 اکتبر) را جشن می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید