فرهنگ سوئد

سوئد یک دموکراسی پارلمانی با یک پادشاه تشریفاتی است.  سوئد یک  کشور مرفه است  که  از طریق خدمات بودجه ای از جمله مالیات ، مراقبت های جامع از کودکان ، حمایت مالی از والدین ، ​​مراقبت های بهداشتی جهانی و مراقبت از سالمندان ، امنیت اجتماعی شهروندان خود را تأمین می کند. اما تنها دلیل اینکه افراد سوئد از خوشبخت ترین افراد در جهان هستند، سیستم سخاوتمندانه تأمین اجتماعی سوئد توسط دولت آن نیست ؛  فرهنگ سوئد ، ذهنیت و دیدگاه سوئدی در مورد زندگی ، نقش مهمی در این مشخصه سوئدی ها دارد. یک راه خوب برای شناخت فرهنگ سوئد عضویت در جوامع ، باشگاه ها ، انجمن ها و سازمان های غیرانتفاعی سوئد است. یادگیری برخی از زبان های سوئدی نیز روش خوبی برای تجربه بیشتر فرهنگ سوئد است. در این مقاله به بررسی فرهنگ سوئد و ارائه نکات بیشتری پیرامون فرهنگ سوئد می پردازیم.بدیهی است که با دریافت ویزای سوئد می توانید به این کشور سفر کرده و فرهنگ این کشور را از نزدیک مشاهده کنید .

وابستگی زبانی در فرهنگ سوئد

بیشتر شهروندان به زبان سوئدی  به عنوان زبان اول و انگلیسی به عنوان دومین زبان صحبت می کنند. سوئدی یک زبان ژرمنی شمالی است که به نروژی ، دانمارکی ، ایسلندی و فیروزی مربوط می شود. و عناصر آلمانی ، فرانسوی ، انگلیسی و فنلاندی را در خود جای داده است. این زبان برای بیش از یک قرن در سطح ملی استاندارد شده است ، اما تغییرات منطقه ای در تلفظ آن همچنان ادامه دارد. انگلیسی در مدرسه زبان دوم مورد نیاز است. بسیاری از گروه های مهاجر تقریباً به دویست زبان صحبت می کنند که بزرگترین زبان اول آنها فنلاندی است  سیستم مدارس دولتی به کودکان مهاجر این امکان را می دهد تا به عنوان مکمل سایر تحصیلات خود ، زبان های اول خود را نیز آموزش ببینند.

جشن های سنتی سوئد

روزهای طولانی تابستان سوئد برای جشن های بیرون از خانه ایده آل است. خوشگذرانی بخشی مهم از سبک زندگی سوئدی در فرهنگ سوئد است  و در جشن های متعدد این کشور که بسیاری از آنها در سراسر جهان مشهور هستند ، به نمایش گذاشته می شود. بیشتر جشن های سوئد  به اوقات خاصی از سال مرتبط هستند که برخی از مهمترین آنها به شرح ذیل می باشند:

6 ژوئن: روز ملی سوئد

در فرهنگ سوئد؛ روز ملی سوئد استقلال سوئد از دانمارک و نروژ را پس از انحلال اتحادیه کالمار و همچنین تاجگذاری گوستاو اول اریکسون واسا در 6 ژوئن 1523 در استرانگنس در استان سودرملند جشن می گیرد.

کوتاهترین شب سال: (نیمه تابستان)

انقلاب تابستانی (نیمه تابستان) هر ساله در سوئد بین 20 تا 26 ژوئن برگزار می شود و مهمترین تعطیلات بعد از کریسمس است. اگر این رویداد در روزهای شنبه یا یک شنبه اتفاق بیفتد ، جشن ها معمولاً از جمعه شروع می شوند.

جشن های میدسومار با جزئیات بسیار زیاد برنامه ریزی شده و شامل طیف گسترده ای از فعالیت های سنتی ، از جمله آتش سوزی ، موسیقی و رقص ، غذا و نوشیدنی ، میله های تزئین شده با گل و لباس های سنتی محلی است. بیشتر رویدادهای نیمه تابستان در حومه شهر برگزار می شود و شهرها و خیابان های آنها تقریباً خالی از سکنه می شود. میدزومار روزهای طولانی تابستان سوئد را جشن می گیرد. در سرزمینهای شمالی این کشور ، روزها هرگز پایان نمی یابند و در جنوب ، خورشید هر روز فقط برای چند ساعت غروب می کند.

فرهنگ سوئد

جولفستن: کریسمس در سوئد

جشن های کریسمس در سوئد حول دو رویداد خاص متمرکز شده است: لوسیا – که در 13 دسامبر جشن گرفته می شود ، اما تعطیل رسمی نیست – و خود کریسمس. لوسیا به احترام سنت لوسی در سراسر اسکاندیناوی جشن گرفته می شود و در اصل مصادف با کوتاهترین روز سال قبل از اصلاحات تقویم بود ، و آن را به عنوان همتای زمستان  در نیمه میانه تبدیل کرد .در طول لوسیا ، آهنگهایی در مدارس ، کلیساها ، خانه های سالمندان و بیمارستانها خوانده می شوند.

آداب و رسوم آشپزی در فرهنگ سوئدی

غذا و نوشیدنی قسمت مهمی از فرهنگ سوئد است و برای همه جشن های سوئد یکی از موارد ضروری است. در بعضی از مناطق سوئد ، رویدادی به نام مهمانی خرچنگ (به سوئدی “kräftskiva”) در پایان تابستان جشن گرفته می شود. برای این رویداد هیچ تاریخ مشخصی وجود ندارد.

فیکا: چیزی فراتر از قهوه و کیک

غیر از صبحانه ، ناهار و شام ، روز معمول سوئدی – چه در خانه و چه در محل کار – شامل استراحت های سنتی قهوه به نام “فیکا” می باشد

Fredagsmys: جمعه های دنج به روش سوئدی

برای اطمینان از آغاز آخر هفته پس از یک هفته کاری طولانی و شلوغ ، سوئدی ها با خانواده نزدیک خود گرد هم می آیند تا با یک  میان وعده و تلویزیون یک  شب آرام و دنج را تجربه کنند . این عمل که به سوئدی “fredagsmys” نامیده می شود ، یک سنت اخیر سوئدی است که در دهه 1990 معرفی شد. غذاهای محبوب شامل وعده های غذایی کوچک است که  آسان تهیه می شود مانند تاکو و کیسادیلا.

فرهنگ سوئد

رفتار مهمان در سوئد: با کفش وارد نشوید

دعوت از دوستان و آشنایان برای صرف شام یک عمل معمول در سوئد است و بسیار مهم است که میهمانان کفش های خود را برداشته و در جلوی در بگذارند و فقط با جوراب وارد شوند البته – اگر تابستان باشد – پای برهنه نیز مجاز است. همچنین برخی از سوئدی ها هنگام ملاقات با مردم یک جفت کفش تمیز سبکتر برای پوشیدن در فضای بسته به همراه دارند.

از نظر سوئدی ها زمان  شناسی بسیار مهم است . اگر به یک جلسه کاری یا خانه شخصی دعوت شدید ، باید به موقع به محل رسید و در حالت ایده آل ، هدیه ای را با خود بیاورید. همچنین رعایت صف منظم از همه  افراد انتظار می رود. در بسیاری از مکان ها از سیستم “صف بلیط” استفاده می شود که به موجب آن هنگام ورود به فروشگاه ، شماره ای را از دستگاه بلیط می گیرید. وقتی شماره شما روی صفحه نشان داده می شود یا دستیار فروشگاه با شماره شما تماس می گیرد ، نوبت شما است.

ازدواج در فرهنگ سوئد

در فرهنگ سوئد، انتخاب شرکای عاشقانه ، جنسی و همسری به انتخاب فردی بستگی دارد. شخصیت و ظاهر شخصی همسر احتمالی از معیارهای مهم در فرهنگ سوئد است . در سوئد جامعه رفاه عمومی افراد را تامین  می کند تا ازدواج را بر اساس محبت و نه نیاز اقتصادی قرار دهند و بر همین اساس ازدواج برای تامین  پول و امنیت نادر است.

مدارس دولتی آموزش جنسی مدرن را در سال 1955 افتتاح کردند. امروزه جلوگیری از بارداری رایگان یا یارانه ای به زنان امکان می دهد بچه داری را به تعویق بیندازند یا محدود کنند. تقریباً یکی از چهار زوج از شرکای مجرد تشکیل شده است. چنین زندگی مشترک غیر زناشویی (که سامبو یا “زندگی با آن” نامیده می شود) از نظر اجتماعی پذیرفته شده است و از سال 1988 تقریباً حقوق و مسئولیت های قانونی ازدواج را به خود اختصاص داده است.

دین در فرهنگ سوئد

به دلیل مهاجرت ، کثرت گرایی مذهبی قابل توجهی در سوئد وجود دارد. تقریباً 250،000 مسلمان و 166،000 کاتولیک رومی و همچنین تعداد قابل توجهی از پیروان سایر جنبشهای مذهبی وجود دارددر فرهنگ سوئد. آزادی دین طبق قانون اساسی تضمین شده است و به طور کلی سوئد کشوری لائیک است. فقط حدود 19٪ سوئدی ها به خدا اعتقاد دارند  و در فرهنگ سوئد  تعداد افرادی که  به پدیده های ماورا طبیعی اعتقاد دارند بیشتر است.

فرهنگ سوئدپزشکی و مراقبت های بهداشتی

جامعه آگاه از سلامت و ایمنی سوئد ،سرمایه گذاری زیادی در اقدامات پیشگیرانه بهداشت عمومی می کند و کمپین های آموزشی باعث ترویج سبک زندگی سالم می شوند. افراد می توانند پزشك خود را انتخاب كنند و ویزیت های پزشكی رایگان می باشد. همچنین اختلاف طبقات اجتماعی در بهداشت ناچیز است. با این وجود ، این اختلافات در دهه گذشته افزایش یافته است ، به دلیل افزایش نابرابری در درآمد و کاهش بودجه های عمومی. مراقبت های بهداشتی 7 تا 8 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد ،البته بدون احتساب سرمایه گذاری های کلان این کشور در تحقیقات پزشکی.

ارزش تعادل کار و زندگی در فرهنگ سوئد

گرچه زندگی فردی در فرهنگ سوئد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، اما زندگی افراد حول خانواده وی و رفاه خانواده می چرخد. زندگی شغلی و زندگی شخصی کاملاً جدا از یکدیگر و تعادل در کار و اوقات فراغت حفظ می شود.

سوئدی ها  با گذراندن وقت با کیفیت در خانه و خارج از خانه از این تعادل در زندگی نهایت استفاده را می برند. یک ویژگی ملی شناخته شده در فرهنگ سوئد؛ عشق به طبیعت است. بسیاری از سوئدی ها دوست دارند اوقات فراغت خود را در جنگل یا کنار دریا بگذرانند. در سوئد طبیعت واقعاً در دسترس همه است . جنگلها بیش از نیمی از مساحت کشور را تشکیل می دهند (63٪) ، و ویژگی این چشم انداز با وجود دریاچه ها و رودخانه های فراوان است .همچنین زمستان های برفی و تابستان های گرم سوئد ، نمونه های آب و هوای قاره ای ، آن را بهشتی برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده است. این کشور دارای  30 پارک ملی است  که فعالیت های مختلفی را ارائه می دهند که اکثر آنها به راحتی قابل دسترسی هستند.

یافتن مکانهای ساکت و آرام در سوئد کار دشواری نیست: 97 درصد سرزمین عظیم خالی از سکنه است و تراکم جمعیت مناطق مسکونی آن فقط 22 سوئدی در هر کیلومتر مربع است.

از پردرآمدترین مشاغل سوئد باخبر شوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید