ویزای کار ایتالیا

از آنجا که ایتالیا عضو اتحادیه اروپا (EU) و عضو پیمان شینگن است ، بسته به ملیت افراد ، در رابطه با کارگران خارجی که به ایتالیا می آیند قوانین مختلف مهاجرت اعمال می شود. اتباع اتحادیه اروپا و EEA بدون نیاز به اجازه کار بر اساس اصول حرکت آزاد اروپا در ایتالیا نیز آزاد هستند. کارگران خارجی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / EEA معمولاً ملزم به داشتن مجوز کار معتبر از کارفرمای خود و ویزای کار ایتالیا از کنسولگری ایتالیا در کشور محل اقامت خود قبل از ورود به ایتالیا هستند. در حالی که استخدام اتباع غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا مشمول سیستم سهمیه بندی سالانه است ، اما افراد حرفه ای بسیار ماهر معمولاً از این سهمیه معاف هستند. با این حال ، آنها هنوز هم ملزم به دنبال کردن مراحل درخواست مربوطه برای دریافت اجازه کار و ویزا می باشند در ادامه مقاله در رابطه با ویزای کار ایتالیا پرداخته شده است.

مرحله 1: درخواست مجوز (Nulla Osta) 

کارفرمایان باید از ISD برای استخدام کارگر خارجی ساکن خارج از ایتالیا مجوز بگیرند. هر استان ایتالیا دفتری دارد  که این دفاتر وظیفه کل فرایند استخدام کارگران خارجی در ایتالیا را بر عهده دارند.

از هر کارفرمای متقاضی انتظار می رود که اصطلاحاً “قرارداد ماندن” (“Contratto di soggior – no”) را ارائه دهد که در آن وی خود را متعهد می کند تا محل کار کافی برای کارگر مورد درخواست را تضمین کند و در صورت اخراج قبل از انقضا of قرارداد ،هزینه های سفر برای بازگشت به کشور وی را تأمین نماید.. علاوه بر این ، قرارداد باید شامل جزئیات قرارداد کار باشد که باید با قراردادهای جمعی موجود برای بخش خاص / شغلی که کارگر درخواستی در آن استخدام می شود ، مطابقت داشته باشد.

هنگامی که همه بررسی ها توسط مقامات کارگری (“Direzione Territoriale del Lavoro”) و دفاتر محلی پلیس ایالتی (“Questura”) انجام شد ، ممکن است مجوز (“nulla osta”) به کارفرمای متقاضی تحویل شود.

ویزای کار ایتالیاکار فرمایی که دارای مجوز است

مرحله 2: صدور ویزا (visto nazionale)

کارفرمایی که درخواست استخدام نیرو  را دارد باید ابتدا در کشور خودش این شغل را آگهی کند؛ سپس در صورت نبود فرد مورد نظر در کل اتحادیه اروپا که 27 کشور می باشد آگهی کند، در صورتی که کارفرما در این مدت نیروی مورد نظر را یافت نکرد می تواند درخواست استخدام فرد را به اداره مهاجرت ارائه دهد.

در صورتی که اداره مهاجرت موافقت نماید و پس از تحویل nulla osta به کارفرما ، وی آن را برای کارگر خارجی احتمالی ارسال می کند . سپس کارگر خارجی موظف است خود را در نمایندگی دیپلماتیک ایتالیا / کنسولگری در کشور مبدا خود معرفی کند و برای اهداف کاری ویزا بخواهد.

nulla osta  6  ماه اعتبار دارد و ممکن است ویزای کار در این مدت صادر شود. نوع ویزای کار ایتالیا مورد نیاز و مراحل لازم برای بدست آوردن این موارد بسته به نحوه طبقه بندی روابط کاری (به عنوان مثال به عنوان یک فعالیت خوداشتغالی یا یک فعالیت شغلی) متفاوت است.

مستندات بسته به سفارت و کشور متفاوت است ، اما برخی از اسنادی که به طور معمول مورد نیاز است به شرح زیر می باشد:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • عکس اخیر در اندازه گذرنامه
  • گذرنامه یا سند سفر مربوطه
  • Nulla osta اعطا شده توسط ISD
  • گواهی پزشکی بین المللی – برای همه متقاضیان
  • اثبات محل اقامت در ایتالیا
  • کپی از برنامه سفر – در صورت امکان
  • کپی شناسنامه – برای همه متقاضیان ، قانونی و ترجمه شده به ایتالیایی
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود) – قانونی شده و ترجمه شده به ایتالیایی
  • هزینه ویزا – قابل پرداخت به صورت نقدی در کنسولگری

 

در صورتی که فرد متقاضی موفق به عقد قرار داد 5 ساله با کار فرما شود، ویزای 5 ساله صادر می شود و بعد از 5 سال می تواند جهت اخذ اقامت دائم اقدام نماید.

مرحله 3: صدور مجوز اقامت (permesso di soggiorno)

ظرف هشت روز از ورود خود به ایتالیا ، تبعه خارجی باید قرارداد اقامت ارائه شده توسط کارفرما
در ISD را امضا کند و به طور همزمان برای اهداف کار تقاضای اجازه اقامت (“Permesso di soggiorno”) کند. اجازه اقامت توسط Questura صادر خواهد شد.

اجازه اقامت در ایستگاه پلیس محلی تازه وارد صادر می شود. این امر مستلزم پر کردن فرم درخواست با تعیین نوع مجوز مورد نیاز ، اثبات شناسایی ، اثر انگشت و عکس می باشد. انواع مختلف مجوزها ممکن است الزامات مختلفی داشته باشند. اجازه اقامت یک کارت هوشمند الکترونیکی برای جلوگیری از تقلب است. برای دریافت اجازه اقامت ، تبعه خارجی باید اسناد مختلفی از جمله فرم درخواست ، گذرنامه و کپی ، عکس گذرنامه و هزینه درخواست را ارائه دهد.

اعتبار اجازه اقامت با قرارداد کار حداکثر 2 سال مدت دارد. به مدت 24 ماه و سپس 12 ماه دیگر قابل تمدید است. بنابراین ، تبعه خارجی مجاز است برای مدت زمان حداکثر 5 سال در ایتالیا کار کند.

ویزای کار ایتالیاانواع ویزای کار ایتالیا

اتباع اتحادیه اروپا /  EEA  

مطابق با اصل حرکت آزادانه اشخاص ، کالاها ، خدمات و سرمایه ، اتباع اتحادیه اروپا و EEA (منطقه اقتصادی اروپا) می توانند بدون اجازه کار از مقامات ایتالیایی در ایتالیا استخدام شوند. حق ورود ، اقامت و دسترسی به کار شهروندان سوئیس مانند اتباع کشورهای اتحادیه اروپا است.

یک شهروند اتحادیه اروپا ، EEA یا سوئیس که قصد اقامت و کار در ایتالیا را دارد ، اگر بیش از 90 روز اقامت خود را داشته باشد ، باید در دفتر جمعیت مقیم (Anagrafe) ثبت نام کند. او باید “کارت اقامت” (“Carta di Soggiorno”) درخواست کند ، که معمولاً توسط اداره محلی پلیس ایالتی (“Questura”) صادر می شود. این مجوز قابل تمدید است.

اتباع غیر اتحادیه اروپا /  EEA

اتباع غیر اتحادیه اروپا که می خواهند در ایتالیا به طور موقت یا دائم کار کنند و ویزای کار ایتالیا را دریافت کنند ، باید قبل از ورود به ایتالیا اجازه کار از کارفرمایان احتمالی خود و همچنین ویزای کار ایتالیا را از مقامات کنسولی ایتالیا دریافت کنند. ویزاهای کاری معمولاً براساس ظرفیت کاری خاصی اعطا می شود ، به عنوان مثال دانش زبان محلی سرمایه گذار و بازار خاص یا دانش فنی و …

پذیرش کارگران خارجی غیر اتحادیه اروپا براساس سیستم سهمیه ای برای ورودی های جدید به صورت سالانه است. سیستم سهمیه بندی برای تنظیم پذیرش اتباع کشورهای ثالث و دسترسی آنها به بازار کار ایتالیا در نظر گرفته شده است که توسط دولت ایتالیا  و از طریق حکم نخست وزیر “Decreto Flussi”))تعیین می شود.

پذیرش برخی از گروه های کارگری از حدود تعیین شده توسط سیستم سهمیه مستثنی است. به طور مثال افراد با رزومه حرفه ای خاص را می توان بدون هیچ گونه محدودیت یا با محدودیت کم پذیرفت. کارگران معاف از این سیستم موارد زیر هستند:

-مدیران اجرایی یا کارمندان مدیریتی منصوب به شعبه ایتالیایی از یک نهاد حقوقی خارجی
-کارگران بسیار ماهر برای انجام یک پروژه خاص به شعبه ایتالیایی یک توسط شخص حقوقی خارجی
منصوب شده اند مانند پرستاران حرفه ای و…

ایتالیا یکی از کشورهایی است که بخشنامه Blue Card EU را اجرا کرده است ، که به شرکت ها امکان می دهد مدیران اجرایی و کارگران با مهارت بالا را جذب و از سیستم سهمیه اجتناب کنند.

علی رغم عدم وجود محدودیت های کمی صریح ، پذیرش کارگران در این دسته ها همچنان منوط به مجوز (“nulla osta”) است که توسط ISD سرزمینی اعطا می شود .

ویزای کار ایتالیاویزای خود اشتغالی ایتالیا

اتباع خارجی می توانند در ایتالیا به فعالیتهای زیر بپردازند:

-آنها ممکن است مدیر شرکت ها باشند

– سایر فعالیت های حرفه ای

در هر دو مورد ، اتباع خارجی باید ویزای خود اشتغالی دریافت کنند (“Visto di Lavoro Autonomo”).

ویزاهای شینگن

ایتالیا یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن است که به این کشور اجازه می دهد. در حال حاضر 25 کشور شینگن وجود دارد: اتریش ، بلژیک ، جمهوری چک ، دانمارک ، استونی ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، مجارستان ، ایسلند ، ایتالیا ، لتونی ، لیختن اشتاین ، لیتوانی ، لوکزامبورگ ، مالت ، هلند ، نروژ ، لهستان ، پرتغال ، اسلوونی ، اسلواکی ، اسپانیا ، سوئد و سوئیس.

ویزای شینگن به دارنده اجازه می دهد تا برای مدت زمان حداکثر 90 روز در مدت 6 ماه اقامت داشته باشد یا برای اهداف توریستی یا تجاری. متقاضیانی که ویزای شینگن دارند می توانند در هر کشوری در قلمرو شینگن آزادانه سفر کنند. ویزاهای شینگن انواع مختلفی دارد:

ویزاهای A و B – این ویزاهای فرودگاه و ترانزیت برای کسانی است که از طریق منطقه شینگن سفر می کنند
ویزای C – اجازه می دهد تا یک خارجی بتواند حداکثر 90 روز را در یک کشور شینگن برای اهداف مختلف ، از جمله تجارت ، درمان پزشکی ، ورزش، مسابقات ، تحصیل و جهانگردی بگذراند.

ویزای D – این یک ویزای طولانی مدت است که به دارنده آن اجازه می دهد تا یک سال در ایتالیا اقامت داشته باشد.

ویزابوک ارائه دهنده خدمات ویزای شینگن و وقت سفارت ؛ آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.جهت دریافت ویزای کار ایتالیا شما عزیزان می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ویزای کار ایتالیا ویزای اعضای خانواده

اعضای خانواده یک تبعه خارجی خارج از اتحادیه اروپا ، که مایل به پیوستن به یک تبعه خارجی در ایتالیا هستند ، باید از کنسولگری ایتالیا در آخرین کشور محل اقامت خود ویزای ویژه درخواست کنند. این ویزا ها (“Visto per Familiare al Seguito” یا “Visto per Ricongiungimento Familiare”) به اعضای خانواده اجازه می دهد پس از اخذ اجازه اقامت نسبی برای اهداف خانوادگی در ایتالیا کار کنند .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید