دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه به لطف معرفی سیستم بولونیا ، از استانداردهای کیفیت اروپا پیروی می کنند و مکانهایی را در رتبه بندی دانشگاههای جهان به خود اختصاص می دهند.طبق رتبه بندی بین المللی THE ، 5 دانشگاه ترکیه داخل لیست 100 دانشگاه برتر کشورهای در حال توسعه قراردارند. در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان QS 2021 ، 9  از دانشگاههای برتر ترکیه وجود دارد که 2 مورد از آنها در 500 دانشگاه برتر هستند. این یک نتیجه چشمگیر برای سیستم آموزش عالی نسبتاً جوان ترکیه است. علاوه بر این ، برخی از دانشگاه های فنی ترکیه اغلب با دانشگاه های ایالات متحده مقایسه می شوند و 8 موسسه آموزش عالی این کشور توسط ABET  معتبر هستند. همچنین ، دانشگاه های دولتی ترکیه شهریه کمتری در مقایسه با دانشگاه های ایالات متحده و اروپا دریافت می کنند. در این مقاله به بررسی بیشتر دانشگاههای ترکیه و معرفی دانشگاه های ترکیه از نظر رتبه و نوع آن می پردازیم.

  • شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه

 

برنامهسنمدت زمانحداقل هزینهمیانگین هزینهحداقل مهارت زبانیامتحانات
پایه16+1-2 سالرایگان8،100  دلار در ماهA1امتحانات تعیین سطح
لیسانس18+4-6 سال450  دلار در سال7000  دلار در سالB2TOEFL IBT 75
MBA20+1-2 سال2000  دلار در سال15000  دلار در سالC1TOEFL IBT 92
کارشناسی ارشد20+1-3 سال600  دلار در سال8000  دلار در سالC1TOEFL IBT 92
دکترا20+2-4 سال500  دلار در سال9000  دلار در سالC1TOEFL IBT 92

دانشگاه های ترکیه

برای ورود به دانشگاه های ترکیه ، متقاضی باید موارد زیر را ارائه دهد:

  • مدرک کارشناسی / کارشناسی ارشد یا دیپلم دبیرستان ؛
  • گواهی زبان انگلیسی / ترکی(TOEFL / CAE / TÖMER) ؛
  • نتایج آزمونSAT / ACT / GMAT / GRE (یا YÖS)
  • کپی گذرنامه و عکس.

شرایط سند و آزمون به نوع برنامه ، دانشگاه و مدرک بستگی دارد. به عنوان مثال ، همه دانشگاه ها به TOEFL نیاز ندارند ، زیرا آزمون های ورودیSAT و غیره از قبل مهارت زبان داوطلب را تأیید می کنند. فرم و مدارک درخواست از طریق وب سایت دانشگاه منتخب ارسال می شود.
کلیه قیمت ها باید در وب سایت دانشگاه ها مشخص شود. همچنین انواع رشته ها در این دانشگاه ها وجود دارد . رشته معماری در ترکیه می تواند یکی از رشته های مورد علاقه دانشجویان باشد

انواع موسسات آموزشی در ترکیه

تحصیلات عالیه در ترکیه در سال 1982 با یک قانون واحد که سه نوع موسسه آموزش عالی ایجاد کرده بود ، یکپارچه شد:

  • دانشگاه های دولتی؛
  • پایه/ دانشگاه هایخصوصی
  • آموزشگاه های حرفه ای دو ساله.

همچنین در ترکیه ، دانشگاه دفاع ملی و آکادمی پلیس وجود دارد .
حدود 200 موسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارد. دانشگاههای دولتی 62٪ از کل تعداد دانشگاههای ترکیه را تشکیل می دهند  و از زمان پیوستن ترکیه به روند بولونیا ، همه دانشگاه ها برنامه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری را اجرا می کنند .

دانشگاه های ترکیه

کالج ها در ترکیه

تحصیلات عالیه حرفه ای بعد از دبیرستان دو سال در کالج های عالی حرفه ای Meslek Yüksek Okullar طول می کشد دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی هم دانشکده های حرفه ای خود را دارند. دانشگاه ها به طور مداوم شاخه ها و مسیرهای جدیدی ایجاد می کنند تا آموزش و پرورش از پویایی بازار کار عقب نماند.  Meslek Yüksek Okullarıمتخصصین آینده را در مسیرهای مختلف آماده می کند ، به عنوان مثال ، قانون ، طراحی ، فناوری رایانه ، تجارت ، امور مالی ، بانکی و بیمه ، رسانه ، ساخت و ساز ، معماری ، هتل و رستوران ، بازاریابی و تبلیغات
فارغ التحصیلان یک مدرک لیسانس یا کاردانی دریافت می کنند و  با استفاده از این سند ، می توانید بلافاصله با ورود به سال 3 تحصیلات کارشناسی ، به جستجوی کار بپردازند یا تحصیلات خود را در سطح دانشگاه ادامه دهند.

دانشگاه های دولتی و خصوصی

دانشگاه های دولتی شهریه کمی می گیرند اما ورود به آنها سخت تر است. استانداردها و الزامات بالا در این دانشگاههای ترکیه تنظیم شده است. یک دانشجوی خارجی نیاز به تهیه بسته مدارک و قبولی در آزمون زبان و کنکور دارد. بسیاری از متقاضیان بین المللی یک سال زودتر به ترکیه می آیند تا این سال اضافی را برای بهبود یا یادگیری ترکی / انگلیسی تلاش نمایند.

بودجه دانشگاه های دولتی از بودجه دولت تأمین می شود. بنابراین ، دانشگاه ها امور مالی خود را مدیریت نمی کنند ، به عنوان مثال حقوق اساتید را تعیین نمی کنند. کادر آموزشی 3 نامزد را برای سمت ریاست انتخاب می کنند و رئیس جمهور تصمیم نهایی را می گیرد.
برنامه های تقاضا در دانشگاه های دولتی در زمینه های علوم کاربردی ، آموزش ، مهندسی ، هنر و علوم اجتماعی است. نمونه هایی از دانشگاه های دولتی: دانشگاه Bogazici ، دانشگاه شرق میانه فنی ، دانشگاه استانبول ، دانشگاه فنی استانبول ، معمار سنان زیبا دانشگاه هنر و … است.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های خصوصی (بنیاد)

که توسط بنیادهای بزرگ خصوصی تأسیس شده اند. بیشتر آنها توسط خانواده های ثروتمند ترک ایجاد شده و بقیه توسط کشورهای دیگر (به طور عمده ایالات متحده آمریکا ) تأمین می شود. یکی از اهداف اصلی چنین تأمین مالی ، توسعه آموزش عالی در کشور است. بنابراین جای تعجب نیست که دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی در لیست های رتبه بندی قرار دارند. با این وجود ، چندین دانشگاه دولتی برای کسب عنوان بهترین موسسه آموزش عالی ترکیه با دانشگاه های خصوصی رقابت می کنند.
طی 15 سال گذشته ، حدود 75 دانشگاه خصوصی در ترکیه افتتاح شده است  . بیش از نیمی از آنها در استانبول ، بقیه – در آنکارا ، ازمیر و سایر شهرها واقع شده اند. دانشگاه ها یک کادر آموزشی قوی جمع می کنند ، کیفیت برنامه های درسی را به دقت زیر نظر دارند و استانداردهای بین المللی را حفظ می کنند. برای این کار ، آنها با دانشگاه های خارجی همکاری می کنند و برنامه های مشترک و مبادله ای را ارائه می دهند.
شهریه به طور کلی بالاتر از موسسات آموزشی دولتی است. با این حال ، دانشگاه های خصوصی به دانشجویان در پرداخت شهریه کمک می کنند: معمولاً تقریباً 40٪ از کل دانشجویان از حمایت مالی برخوردار می شوند

بیشتر دانشگاههای خصوصی دارای خوابگاه ، مراکز خرید کوچک ، بانکها و دفاتر پست در دانشگاه می باشند.  همچنین دارای امکانات ورزشی مانند: زمین های تنیس ، سالن های ورزشی ، زمین های بسکتبال و فوتبال ، و حتی استخرهای شنا می باشند.
دانشگاه های بنیاد تحت نظارت یک هیئت امنای آزادانه فعالیت می کنند. این شورا با موافقت CoHE ، روسا و رئیسان را به طور مستقل منصوب می کند. دانشگاه ها سه منبع مختلف بودجه دارند:

  • سپرده های سهام
  • شهریه دانشجویان
  • کمک های دولتی.

برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه در رده بندی جهانی بهترین دانشگاه های QS قرار دارند . به عنوان مثال ، دانشگاه Koç مکان451 ، دانشگاه Bilkent مکان 501 ، دانشگاه Sabanci  مکان 521 برای ورود به این دانشگاه ها ، آزمون ورودی لازم نیست ، اما شرط معدل دارد – به طور متوسط ​​- 80٪. زبان تدریس انگلیسی است ، بنابراین دانشگاه ها به نمره TOEFL یا یک سال برنامه آموزش زبان نیاز دارند . علاوه بر دانشگاه های خصوصی برتر ، دانشگاه هایی با ضوابط ورود انعطاف پذیرتر نیز وجود دارند. آنها به انگلیسی و ترکی تحصیل می کنند و معدل مورد نیاز حدود 60٪ است.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

بر اساس رتبه بندی QS در سال 2020 ، 5 دانشگاه در ترکیه وارد 700 دانشگاه برتر جهان شدند: دانشگاه Koç ، دانشگاه Sabancı ، دانشگاه Bilkent ، دانشگاه فنی خاورمیانه و Bogazici . علاوه بر این ، QS 12 دانشگاه ترکیه را در میان 100 دانشگاه برتر در حال توسعه اروپا و آسیای میانه قرار داده است. این دانشگاه ها فقط در اواخر قرن 20 افتتاح شدند ، بنابراین با گذشت زمان ، موقعیت های آنها فقط رشد می کند.

  • دانشگاه کوچ (Koç Üniversitesi). وهبی کوچم در سال 1993 توسط یکی از ثروتمندترین افراد ترکیه تأسیس شد، دانشگاه کوچ به سرعت موقعیت های برتر را بدست آورد. بسیاری از پروژه های تحقیقاتی دانشگاه توسط شورای تحقیقات اروپا پشتیبانی می شوند . بهترین رشته ها در آن زیست شناسی و داروسازی است: دانشمندان جوان این رشته ها برنده جایزه علوم ترکی TÜBA GEBİP در سال 2016 شدند.
  • دانشگاه Sabancı (Sabancı iversniversitesi)ایجاد بنیاد Sabancı است که در ترکیه مشغول پروژه های آموزشی است. بنیاد صبانچی بیش از 40 موسسه آموزشی ، فرهنگسرا و کتابخانه در سراسر ترکیه ایجاد کرده است. دانشگاه Sabanci دارای مراکز تحقیقاتی چند رشته ای است. بیشتر آنها به تحقیق در زمینه اقتصاد و دارایی مشغول هستند.
  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent Üniversitesi). این تاسیس در سال 1984 توسط احسان دوگراماچی ، پزشک متخصص اطفال و چهره های عمومی ترکیه انجام شد. Bilkent Üniversitesiاولین موسسه خصوصی آموزش عالی در ترکیه است. این دانشگاه برنامه های بورس تحصیلی را ارائه می دهد که حدود 47٪ از دانشجویان در آن شرکت می کنند. دانشگاه بیلکنت به دلیل تربیت متخصصان در مدیریت دولتی و علوم سیاسی مشهور است.
  • دانشگاه فنی خاورمیانه (Orta Doğu Teknik Üniversitesi)در سال 1956 افتتاح شد و اولین دانشگاه به سبک اروپایی در ترکیه شد. از زمان تأسیس ، دانشگاه فنی خاورمیانه بر همکاری بین المللی متمرکز شده است ، بنابراین تمام برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این دانشگاه در پروژه های بین المللی شرکت می کند و با سازمانهایی مانند ناسا و ناتو تعامل دارد. مزیت اصلی موسسه آموزشی دانشکده فنی و مهندسی و توسعه آن در زمینه مواد سازه ای و مهندسی است.
  • دانشگاه بسفر (Boğaziçi Üniversitesi). تاریخ این دانشگاه با روشنفکران آمریکاییRobert و S.Hamlin ارتباط نزدیک دارد. در سال 1863 ، آنها یک مدرسه عالی آمریکایی در استانبول تشکیل دادند که بعداً به یک دانشگاه دولتی ترکیه تبدیل شد. این دانشگاه به دانشگاه بسفر تغییر نام یافت و تا امروز سیستم آموزشی به زبان انگلیسی را حفظ می کند. این دانشگاه برنامه های آموزشی مختلفی را ارائه می دهد که در این میان دانشکده فناوری رایانه برجسته است.

بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه

عنوانشهرعزباستاد
دانشگاه فنی خاورمیانهآنکارا1000  دلار1000  دلار
دانشگاه Boğaziçiاستانبول314  دلار359  دلار
دانشگاه استانبولاستانبول3000  دلار3000  دلار
دانشگاه آنکاراآنکارا856  دلار
دانشگاه Gaziآنکارا1000  دلار1000  دلار

 

بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

عنوانشهرعزباستاد
دانشگاه بیلکنتآنکارا14،500  دلار14،500  دلار
دانشگاه صبانچیاستانبول17،000  دلار15،500  دلار
دانشگاه Koçاستانبول8،152  دلار8،967  دلار آمریکا
دانشگاه هاکتپآنکارا1000  دلار1000  دلار
دانشگاه Çukurovaآدانا125  دلار

دانشگاه های ترکیه

بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

بسیاری از دانشگاه های ترکیه به طور انحصاری به زبان انگلیسی تدریس می کنند. در اینجا برنامه ها بسیار ارزان تر از کشورهای اروپایی هستند. اکثر دانشگاه های انگلیسی زبان یا توسط مراکز تحقیقاتی آمریکا و اروپا پشتیبانی مالی می شوند ، یا در اصل به عنوان مدارس خارجی ایجاد شده اند.

عنوانشهرعزباستاد
دانشگاه فنی خاورمیانهآنکارا1000  دلار1000  دلار
دانشگاه صبانچیاستانبول17،000  دلار15،500  دلار
دانشگاه Koçاستانبول8،152  دلار8،967  دلار آمریکا
دانشگاه یدیتپهاستانبول

دانشگاه های رایگان ترکیه

در ترکیه هیچ دانشگاه کاملاً رایگان وجود ندارد ، اما دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه کمی را دریافت می کنند. هزینه برنامه های لیسانس برای خارجی ها به زبان ترکی حدود 500  دلار است . قیمت در دانشگاه های دولتی در برنامه های انگلیسی زبان به طور متوسط بین 600 تا 1500  دلار در سال هزینه دارد. هزینه های زندگی و هزینه های زندگی روزمره معمولاً از 500  دلار بیشتر نیست . دولت همچنین یک بورس تحصیلی Turkiye Burslari ارائه می دهد که 100٪ هزینه تحصیل در همه مقاطع تحصیلی را پوشش می دهد و بورسیه ماهانه را نیز تأمین می کند.شما میتوانید از متخصصین ویزابوک مشاوره رایگان دریافت کنید جهت تحصیل در ترکیه و یا اقامت ترکیه با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید