شهروندی کانادا

در مقایسه با کشورهای بزرگ غربی ، کانادا یکی از بالاترین درصد مهاجرانی را دارد که تابعیت و شهروندی می گیرند. تابعیت به وضعیت حقوقی شخص اطلاق می شود. شهروندی کانادایی را می توان از طریق تولد یا با روشی به نام “تابعیت” بدست آورد. مهاجرانی که در کانادا مستقر می شوند و معیارهای خاصی را دارند ، ممکن است واجد شرایط درخواست شهروندی کانادا از طریق تابعیت باشند. اعطای تابعیت کانادایی آخرین مرحله در روند مهاجرت بسیاری از مهاجران است. این یک شاخص کلیدی برای ادغام موفقیت آمیز است و به مهاجران فرصت رأی دادن ، ورود به سیاست و بهبود فرصت های شغلی را می دهد.برای اینکه از طریق تابعیت شهروند کانادا شوید ، فرد باید شرایط مربوط به سن ، وضعیت اقامت دائم ، مدت اقامت در کانادا ، توانایی های زبان ، سابقه کیفری و دانش کانادا را داشته باشد. در ادامه مقاله راجع به مزایای شهروندی کانادا و شرایط آن پرداخت شده است.

مزایای شهروندی کانادا

با شهروندی کانادا ، مردم حق شرکت در سیاست های کانادا را پیدا می کنند. این حق می تواند به عنوان رأی دهنده به شکل شرکت در انتخابات فدرال ، استانی و شهرداری باشد.  همچنین می تواند به معنای نامزدی برای انتخابات یا شرکت در مدیریت سطوح مختلف دولتی که در کانادا وجود دارد نیز باشد.

شهروندی کانادا همچنین امکان دسترسی به تعدادی از مشاغل را فراهم می کند که به سطح بالایی از امنیت نیاز دارند ، مانند مشاغل در سطح فدرال.

علاوه بر این ، قوانین کانادا تابعیت دو یا چندگانه را مجاز می داند . با این توضیح که بر خلاف برخی کشورها، فرد با اخذ تابعیت یا شهروندی کانادا، تابعیت فعلی خود را از دست نمی دهد.

همچنین ، فرزندان متولد کانادا از والدینی که شهروند کانادایی هستند ، بدون نیاز به گذراندن مراحل درخواست ، شهروند کانادا می شوند.

سرانجام ، شهروندان کانادایی دارای گذرنامه هستند که باعث می شود مسافرت آنها بدون ویزا به بسیاری از کشورها راحت تر باشد و در صورت لزوم گرفتن ویزا ساده تر می شود. گذرنامه همچنین خطر ورود به کانادا را برای مواجهه با مشکلات کاهش می دهد.

شهروندی کانادا

چه کسی واجد شرایط شهروندی کانادا است؟

برای درخواست شهروندی کانادا، معیارهای مختلفی برای صلاحیت وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • آنها باید دارای اقامت دائم کانادا باشند.
  • قبل از اقدام باید حداقل سه سال (یا حداقل 1095 روز) در کانادا زندگی کرده باشند.
  • آنها باید بتوانند به یکی یا هر دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی یا فرانسوی) صحبت کنند تا بتوانند در جامعه کانادا ارتباط برقرار کنند.
  • آنها نمی توانند سابقه کیفری داشته باشند که برای اعطای تابعیت کانادا ممنوع باشد.
  • آنها باید آزمونی را پشت سر بگذارند تا ثابت کنند که از حقوق و مسئولیت های شهروندان آگاهی دارند و نسبت به  جغرافیا ، سیستم سیاسی و تاریخ کانادا دانش لازم را دارند.

دولت درخواست می کند اسنادی به عنوان مدرکی برای تأیید معیارهای صلاحیت فوق ارائه شود. پس از آن، یکی از مهمترین گام های اخذ شهروندی کانادا، قبولی در آزمون شهروندی و تصویب یک مصاحبه شهروندی،که از طریق یک نرم افزار ارائه شده است، می باشد.

شهروندی کانادا

اکثر مهاجران واجد شرایط شهروند می شوند

کانادا اهمیت مهاجران را می داند و برای توسعه اقتصاد و تقویت ساختار اجتماعی خود به طور قابل توجهی به مهاجرت متکی است .

این خدمات به مهاجران برای اقامت دائم خدمات اقامتی قوی ارائه می دهد که مشارکت آنها را در تمام جنبه های جامعه کانادا را تقویت نموده و به موفقیت و انتقال آنها به تابعیت کانادا کمک می نماید. لازم به ذکر است، طبق CIC ، اقامت دائم کسی است که با مهاجرت به کانادا وضعیت اقامت دائم را بدست آورده است ، اما هنوز تابعیت کانادا را ندارد. با این حال ، اگر شرایط لازم را داشته باشند ، می توانند از طریق تابعیت شهروندی کانادا اخذ نمایند . اخذ تابعیت تأثیر مثبتی بر درآمد مهاجران و نتایج بازار کار آنها دارد.

در حالی که سهم مهاجرانی که شهروند کانادا می شوند با توجه به دوره مهاجرتی که در نظر گرفته می شود و سایر فاکتورها مانند تحصیلات و درآمد بسیار متفاوت است ، به عنوان مثال ، بیشتر مهاجرانی که واجد شرایط تابعیت کانادا هستند ، سرانجام آن را کسب می کنند.

شهروندی کانادا

مهاجرت و بررسی اجمالی شهروندی کانادا

مهاجرت به کانادا عمدتا توسط قانون مهاجرت ، 2001 (IRPA) تنظیم می شود. کانادا دارای یک سیاست مهاجرت نسبتاً گسترده و سخاوتمندانه است ، اما از سال 2006 دولت اصلاحات را برای “تمرکز سیستم مهاجرت کانادا بر رشد اقتصادی” و “تعیین اولویت بالا برای یافتن افرادی که مهارت کافی دارند” دنبال کرده است. و تجربه مورد نیاز برای تأمین نیازهای اقتصادی کانادا. “از سال 2008 ، کانادا سیاست های مهاجرتی خود را شدت بخشیده و نیازهای طبقه کار و بازار کار کوتاه مدت را متمرکز کرده است.

کانادا چندین دسته مهاجران را برای اقامت دائم می پذیرد. علاوه بر مهاجران اقتصادی (مهاجران ماهر یا شغلی) ، کانادا اعضای خانواده ، نامزدهای استانی ، فرزندان خوانده  و دیگران را نیز می پذیرد . آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) مسئول اجرای مرزها ، اجرای مهاجرت و خدمات گمرکی است ، در حالی که شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) مسائل مهاجرت و شهروندی را مدیریت می کند.

قانون شهروندی کانادا با قانون تابعیت اداره می شود. طبق این قانون ، سه مسیر برای شهروندی کانادا وجود دارد ، یعنی از طریق تولد ، تبار و تابعیت ساکنان دائمی. CIC روند درخواست را اداره می کند و متقاضیان را در گذراندن مراحل شهروندی کانادا راهنمایی می کند. کارکنان CIC همچنین “درخواست های شهروندی ، درخواست های اثبات تابعیت و جستجو در سوابق شهروندی را پردازش می کنند. طبق CIC ، تقریباً سالانه 160،000 نفر شهروند کانادا می شوند و در مراسمی در سراسر کشور سوگند یاد می کنند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید