مسلمانان در ایتالیا

اولین حضور مسلمانان در ایتالیا به قرن 9 برمی گردد ، زمانی که سیسیل تحت سلطه خلافت عباسی درآمد . از سال 827 (اولین اشغال مازارا ) تا قرن 12 در ایتالیا حضور گسترده مسلمانان وجود داشت. فتح سیسیل توسط نورمن ها ، به دلیل تغییر دین و مهاجرت مسلمانان به شمال آفریقا ، منجر به زوال تدریجی اسلام شد. با این وجود یک جامعه کوچک مسلمان حداقل تا سال 1300 زنده مانده بود (تخریب شهرک مسلمانان لوسرا ). پس از آن ، تا قرن 20 ، اسلام در ایتالیا عملاً وجود نداشت.در طول قرن بیستم ، اولین مهاجران سومالیایی از سومالی شروع به ورود کردند. در سالهای اخیر مهاجرت از پاکستان ، بالکان ، بنگلادش ، هند ، مراکش ، مصر و تونس صورت گرفته است.  در حال حاضر ایتالیا چهارمین جمعیت مسلمان اروپا را در خود جای داده است ، در این مقاله در رابطه مسلمانان در ایتالیا و اسلام در ایتالیا توضیحات بیشتری ارائه می گردد.

در حال حاضر در حدود 1.400.000 مسلمان در ایتالیا زندگی می کنند (2.3٪ از جمعیت ایتالیا) ، تقریباً یک سوم جمعیت خارجی ایتالیا (250.000 شهروندی ایتالیا را بدست آورده اند). اکثریت مسلمانان در ایتالیا سنی و دارای اقلیت شیعه هستند. همچنین چند مسلمان احمدی در این کشور وجود دارد. این تنوع باعث عدم سازماندهی در کل جامعه مسلمان ایتالیا شده است. در نتیجه ، جامعه مسلمان در ایتالیا از رهبری منسجم برخوردار نیست.

با توجه به اینکه مهاجران و آوارگان فاقد سند غالباً از کشورهای مسلمان می آیند ، مسئله اسلام در ایتالیای معاصر توسط برخی احزاب سیاسی (به ویژه لگا نورد ) به یک موضوع سیاسی برجسته تبدیل شده است ، زیرا گزارشات مربوط به انبوه مهاجران غیرقانونی (یا مخفی ) بر برنامه های خبری ، به ویژه در تابستان ، حاکم است.

مسلمانان در رم در سال 2018

در حالی که در قرون وسطی ، جمعیت مسلمانان تقریباً به طور کامل در جزیره سیسیل و در شهر لوسرا ، در آپولیا متمرکز بود ، امروزه به طور مساوی تر توزیع می شود ، تقریباً 60٪ مسلمانان در شمال ایتالیا زندگی می کنند ، 25٪ در مرکز ، و فقط 15٪ در جنوب است. مسلمانان نسبت کمتری نسبت به سالهای گذشته از مهاجران تشکیل می دهند ، زیرا آخرین گزارش های آماری توسط وزارت کشور ایتالیا و کاریتاس نشان می دهد که سهم مسلمانان از مهاجران جدید بیش از 50 درصد در آغاز دهه 1990 کاهش یافته است

اختلافات اخیر بین ایتالیایی های قومی و جمعیت مهاجر مسلمان شامل حضور شدید صلیب ها در ساختمان های عمومی ، از جمله کلاس های مدارس ، ادارات دولتی و بخش های بیمارستان است. عادل اسمیت با درخواست حذف مصلوبات در اماکن عمومی توجه قابل توجهی از رسانه ها را به خود جلب کرده است.

در نوامبر 2016 ، وزیر کشور آنجلینو آلفانو گزارش داد که ایتالیا 9 امام را به جرم تحریک خشونت نژادی تبعید کرده است

در ژانویه 2017 ، گروه های جامعه به نمایندگی از حدود 70٪ از جامعه مسلمانان در ایتالیا پیمانی را با دولت امضا کردند که “همه انواع خشونت و تروریسم را رد می کند”

مسلمانان در ایتالیاجمعیت زندانیان مسلمان در ایتالیا

از سال 2013 ، از مجموع 64760 بازداشت شده در ایتالیا ، تقریباً 13،500 (20.8٪) از کشورهایی با اکثریت اسلامی ، بیشتر مراکش و تونس بوده اند. [20]

در رم ، حداقل 35٪ از زندانیان ایتالیایی از کشورهایی با اکثریت اسلامی می آیند و تقریباً یک چهارم زندانهای ایتالیا دارای یک مکان اختصاصی نماز مسلمانان هستند.

مساجد در ایتالیا

فضای داخلی مسجد رم

در مجموع هشت مسجد در ایتالیا وجود دارد. در حالی که ایتالیا چهارمین جمعیت مسلمان اروپا را در خود جای داده است ، تعداد مساجد در مقایسه با فرانسه (که بیش از 2200 مسجد را در خود جای داده است) و انگلستان (که بیش از 1500 مسجد را در خود جای داده است) بسیارکم است. کمبود مساجد در ایتالیا عمدتاً ناشی از این واقعیت است که ایتالیا رسماً اسلام را به عنوان یک دین به رسمیت نمی شناسد. با این توضیح که به رسمیت شناختن یک دین در کشور ، مکانهای عبادی را تضمین و محافظت می کند ، تعطیلات مذهبی را به رسمیت می شناسد و اجازه دسترسی به بودجه عمومی را می دهد.

همچنین مواردی از احکام فوق العاده فعالان مسلمان و همچنین تلاش های دولت گذشته برای بستن مساجد وجود داشته است. بسیاری از ساخت و سازهای مسجد با مخالفت ساکنان محلی مسدود شده است. در سپتامبر 2008 گزارش شد كه حزب سیاسی لگا نورد لایحه جدیدی را ارائه می دهد كه می تواند مانع ساخت مساجد جدید در بسیاری از ایتالیا شود ، با این استدلال كه مسلمانان می توانند در هر كجا نماز بخوانند و نیازی به مسجد ندارند. ساخت مساجد قبلاً در میلان مسدود شده بود . البته این لایحه تصویب نشد.

اسلام هراسی

اگرچه جمعیت مسلمانان در ایتالیا در مقایسه با همتایان خود در فرانسه ، آلمان ، انگلیس و اسپانیا بسیار ناچیز است ، اما احساسات ضد اسلامی در ایتالیا به دلیل تنش در گذشته بین ایتالیایی های غیر مسلمان و مسلمانان ، که پس از 11 سپتامبر مشخص شد ، بسیار زیاد است . بررسی منتشر شده در سال 2019 توسط مرکز تحقیقات پیو نشان داد که 55٪ از ایتالیایی ها دیدگاه نامطلوبی نسبت به مسلمانان دارند و بسیاری از رسانه های محلی ایتالیا به طور غیر مستقیم اسلام را با تروریسم به طور کلی ارتباط می دهند.

مسلمانان در ایتالیاسازمانها

اقلیتی از مسلمانان ایتالیا به انجمن های مذهبی تعلق دارند که معروف ترین آنها عبارتند از:

UCOII Unione delle Comunità Islamiche d’Italia (اتحادیه جوامع و سازمانهای اسلامی ایتالیا)

این اتحادیه از زمان تاسیس در صحنه سیاسی فعال بوده و اخیراً سعی در تبدیل شدن به رابط اصلی اسلامی داشته است. [16]

CICI ، Centro Islamico Culturale d’Italia ، که مقر خود در مسجد رم است ، که مشهورترین بزرگترین مسجد اروپا است

COREIS ، Comunità Religiosa Islamica Italiana ، که مقر آن در میلان است ، اما یک شعبه هم در رم دارد.

USMI ، اتحادیه دانشجویان مسلمان در ایتالیا

ایدئولوژی این گروه در دهه 1970 در پروجا تاسیس شد و بیشتر متشکل از دانشجویان اردنی ، سوری و فلسطینی است و کاملاً شبیه اخوان المسلمین ، جنبش فراملی اسلامی در مصر در دهه 1920 است]

مسلمانان در ایتالیامسلمانان برجسته

وینی پاز ، ترانه سرا و خواننده.

لدا رافانلی ، شاعر و ناشر.

عادل اسمیت ، فعال.

احمد جانپیرو وینچنزو ، فعال.

استفان الشعراوی ، فوتبالیست.

عبدالوحید پالاویچینی ، شخصیت سوفی و ​​بنیانگذار جامعه دینی اسلامی ایتالیا (COREIS) و آکادمی مطالعات بین دینی (Accademia ISA)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید